• Miss Love

Min son har tappat aptiten helt....

Min son blev förkyld för ca 2 veckor sedan och för en vecka sedan fick han öroninflammation och sedan fredags äter han pencillin (fick örondroppar innan men de hjälpte inte). Han verkar må bra men vägrar att äta, går att lirka i honom lite vatten, lite lite yoghurt och lite fruktpuré men det är allt. Hostar så han håller på att spy av allt med bitar i och vägrar också gröt som han annars tycker mycket om. Försökt att lirka och locka på alla sätt och ge medan han leker osv. men det hjälper inget. Har ätit dåligt i 2 veckor nu men knappt något alls sedan han började med pencillinet. Tips råd? Märks på vikten nu.

• Svar på tråden Min son har tappat aptiten helt....
  • Miss Love

Någon annan som haft samma problem? Hur lång tid tog det innan det vände?

• Miss Love

Problemet är också att han rasar i vikt...

• Max mamma

Ge honom det han VILL ha-om det är gotta eller saft-så ge hnm iaf-bara han äter NGT.
    Man kan ju tappa matlusten av penecillinet så det är inte helt ovanligt!
    Men man blir orolig när barnen inte äter-jag vet!

Kram.

• Miss Love

Ja, jag undrar också om det inte är pencillinet han tappar aptiten av. Han vill helst inte ha något utom vatten så jobbigt att hålla på och locka och pocka hela tiden...

• Miss Love

Vi har då provat allt från saft och glass till mat, yoghurt osv...

• Lady Bling

Mina barn brukar vägra mat när de är sjuka och kan äta dåligt länge efteråt och vara lättspydda och äter bara vissa saker. Tror att det är vanligt att barn som inte mår brainte vill äta. Om din son fått en rejäl öroninflammation som han dessutom fått medicin för först som inte fungerade så är det inte konstigt om han inte vill äta och har ont. Ger du alvedon? Blir det någon skillnad i aptiten om du gett alvedon ett tag innan? Om man har ont i öronen kan det göra ont i öronen av att tugga och svälja. Om man dessutom varit förkyld kan smaksinnet väl vara lite halvdant ett tag efteråt, och inget smakar gott. Ge honom det han vill äta, strunta i om det bara blir yoghurt och fruktpure. Vätska är ju viktigast, i värsta fall får du väl ge vätskeersättning om han vägrar äta helt. Det är normalt att gå ner i vikt en del vid sjukdom, ofta tappar man ju aptiten och äter mindre än vanligt. Hur gammal är han?

• Lady Bling

Flera läkare har sagt till mig att om barnet inte vill äta ska man som Max mamma skriver ge dom vad dom vill ha, även om det inte är "rätt" mat i vanliga fall. Vid magsjuka är till exempel chips och avslagen coca cola bra att ge så får de i alla fall i sig vätska, socker och salt sa en läkare. Bättre det än att dom inte får i sig något alls. Har ni provat till exempel att låta honom själv äta kex, chips, köttbullar på tandpetare, juice osv?

Testa att göra milkshake hemma föresten! Det är jättegott och ger dessutom en hel del näring. Man behöver inte ha glass i om man inte vill, går bra utan också. Mixa i mixer eller med stavmixer till helt slät konsistens och erbjud med ett roligt sugrör eller utan. Mixa en banan med kanske 5 dl standardmjölk. Ha i någon deciliter glass om ni vill, men tycker själv att det inte behövs. Smaksätt med vaniljsocker, sylt eller oboy för valfri smak om ni vill. Mixa allt ordentligt eftersom han inte tål bitar. Det räcker nog till er vuxna också.

• Max mamma

Isglass är ju bra kom jag på!

• Miss Love

Vi har testat allt vi kan komma på, både sådant vi brukar ge och inte ge och allt han i vanliga fall gillar (han är 20 månader gammal). Han har haft ont förut och då gav vi alvedon men nu har han inte haft ont sedan i söndags. Det är mer som att han inte tycker något smakar gott oavsett vad det är och särskilt inget med bitar i då spottar han och fräser och vill spy. Hoppas på att det vänder snart iallafall i helgen när vi slutat med pencillinet.

• Miss Love

Ska prova milkshake med banan och mjölk imorgon. Testat det andra ni har skrivit samt isglass, sorbet och vanlig glass men det var väl för kallt för han tvärvägrade det.

• BymBym

Min tjej tappade aptiten. Det berodde troligtvis pga allt slem i halsen. Läkaren gav mig tipset att ge nezeril, det rensar lite. Det funkade faktiskt.... Hoppas det vänder snart!

• Miss Love
    BymBym skrev 2008-05-20 20:59:47 följande:
    Min tjej tappade aptiten. Det berodde troligtvis pga allt slem i halsen. Läkaren gav mig tipset att ge nezeril, det rensar lite. Det funkade faktiskt.... Hoppas det vänder snart!
    Tack ska testa han fick det tills i helgen men då var han så snorig och nu är han inte längre det men det är värt ett till försök.
Svar på tråden Min son har tappat aptiten helt....