• CarolineGbg

Frågor om övertid och jour/beredskap?

Hej! Jag vill veta om det finns några regler eller bestämmelser om hur mycket man får jobba över?

Om man är hemma och kan bli inringd på jobb? ska man få betalt för att vara i beredskap? Får man vara i beredskap dygnet runt om man har en heltidstjänst?

• Svar på tråden Frågor om övertid och jour/beredskap?
  • Micke

Varierar beroende på vilket avtal du har.

Beredskap räknas inte som arbetstid men det gör jour.

• Dame72
    Svar på #1
    Gör det? Jour alltså?
    Jag har arbetstid 20 timmar och jour 4 då jag har drygt 30 kr i timmen. Schemat räknas på dessa 20 timmar. Jag sover på jouren (ej hemma utan på jobbet) och får jag ut så får jag övertidsersättning.
    Beredskap är väl ännu sämre ersättning men då har du också längre inställningstid? Eller nåt sånt?
  • Dame72
    Svar på #2
    Får jag sen mkt övertid på min jourtid räknas det ihop vid periodens slut och blir komptid på nåt vis. Fast jag har ju självklart fått ut min övertid i pengar.
  • Micke
    Dame72 skrev 2008-05-20 22:21:15 följande:
    Svar på #1Gör det? Jour alltså?Jag har arbetstid 20 timmar och jour 4 då jag har drygt 30 kr i timmen. Schemat räknas på dessa 20 timmar. Jag sover på jouren (ej hemma utan på jobbet) och får jag ut så får jag övertidsersättning. Beredskap är väl ännu sämre ersättning men då har du också längre inställningstid? Eller nåt sånt?
    Räkas som arbetstid när det gäller beräknande av dygns och veckovila.
  • Dame72

Isåfall är svaret att man får vara i beredskap dygnet runt om man jobbar heltid. Såtillvida att du har 11 timmars vila före och efter det dygnet. Men då kan man inte bryta dygnet kl 00 utan får välja en annan tid.

• Micke
    Dame72 skrev 2008-05-21 08:19:49 följande:
    Isåfall är svaret att man får vara i beredskap dygnet runt om man jobbar heltid. Såtillvida att du har 11 timmars vila före och efter det dygnet. Men då kan man inte bryta dygnet kl 00 utan får välja en annan tid.
    Teoretiskt kan du alltid ha beredskap, dygnet runt året runt. Däremot kan du inte jobba på din beredskap om du inte har din vila.
  • Sebbe Snutt

Enligt arbetstidslagen så har du rätt till viss veckovilo och får inte jobba mer än ett visst antal timmar övertid. Det kan finnas andra regler utifrån det kollektivavtal du hör till. Ring till ditt lönekontor och fråga, de har bästa svaren.

Svar på tråden Frågor om övertid och jour/beredskap?