Tack för era kommentarer på min text om att sjunga med barn på www.vallingtrasket.se.
Texten riktar sig i första hand till dem som arbetar med barn, vilket inte framgick. Jag har tagit till mig av er kritik och ändrat så att det ska framgå.
Det är naturligtvis inte min avsikt att förstöra någons sångglädje och ber om förlåtelse om jag gjort det. Mellan förälder och barn handlar sång om kommunikation, tycker jag, och det är därför min fasta övertygelse att man ska sjunga från sitt hjärta och inte bry sig om nånting annat!
Ni som inte orkar läsa längre kan sluta här.
För nu kommer lite "fackprat" och svar till "Nabben" och "Solida".
När det gäller falsett håller jag med dig, Solida. Jag förordar varken falsettsång eller att man ska "ta i" där uppe. I texten skrev jag om att sjunga med huvudklang.
Jag kan inte tänka mig att man som förälder "hinner" förstöra sitt barns röst men tror absolut att de påverkas om förskolepedagogerna dag ut och dag in sjunger i ett för lågt läge. På den punkten har vi alltså olika åsikter du, Nabben, och jag. Jag bygger min åsikt på information från flera olika sångpedagoger, bland annat från Nackas musikklasser. Jag har också fått positiva reaktioner på texten från andra musiklärare som är glada över att någon skriver om detta som av dem upplevs som ett problem. Har du inte upplevt det som ett problem? Vad tror du själv är anledningen till att så många människor inte kan ta de toner de skulle vilja? Om du kan peka på forskning som visar att jag har fel är jag mycket intresserad av att ta del av den!
Så undrar jag om vi definierar "brummare" olika. Det finns ju som sagt gott om människor som inte kan pricka en ton utan att de för den skull vare sig talar entonigt eller är omusikaliska. Alla de som fick höra av sin musiklärare att de skulle hålla tyst och sen dess har gjort det, till exempel. Det är dem jag talar om när jag skriver "brummare". Har själv haft en "sån" som sångelev: Han kunde inte pricka en enda ton i januari och sjöng "Anthem" i juni, så något medfött var det inte.
/Nynna, (överpretentiös) församlingsmusiker, barnrytmikledare och kördirigent (och så webbmaster på Vällingträsket då)