Oj, intressant fråga. Det var allt det du skrev. Både kaotiskt, underbart, jobbigt, utmattande. Men framförallt härligt. Jag fick mycket humörsvängningar dom första dagarna. Kunde pendla mellan att gråta och skratta av lycka över det lilla liv som hade kommit till oss och två minuter efteråt kunde jag få ångest och undra hur jag i hela fridens namn kunde tro att jag kunde bli mamma.
Det var jobbigt men det gick över snabbt. En vecka efter förlossningen var det borta.
Alltså, visst förändras livet men samtidigt inte. Jag är samma person men mitt liv har fått en till dimension. Jag är mamma till en underbar son som jag kommer att få äran att följa i hans liv. Vi upplever mycket att spontaniteten försvann. Innan vi fick barn kunde vi sticka iväg ut på något med fem minuters varsel. Efter vi fick barn så måste vi ju tänka på vår son också. Skötväska ska packas, blöja bytas, ev ge mat innan man åker och sen spänna fast i bilbarnstolen. Och förhoppningsvis inte glömma barnvagn, mössa, vantar eller vad det nu kan vara. Men man vänjer sig fort
Det är egentligen inte jobbigare än vad man gör det.
Det blev en stor omställning just den första tiden tyckte jag för att visst visste jag att amningen tar mycket tid men herregud han ammade ju dygnet runt i början. Det var jag inte beredd på. Men det fixar man. Sambon servade mig med smörgåsar och fika och jag såg varenda såpa på tv medan jag ammade sonen konstant. Det lugnade ner sig så småningom.
Visst, jag hade inte tid till så mycket annat i början men det var helt ok för mig. Dom är bebisar en sån kort tid så passa på att njuta. Nu är sonen 22 mån och nu är det inga som helst problem för mig att ha egna intressen.
Jag tror man ska tänka på att allt ordnar sig...så småningom.