• Maorie

Moderkaka i framvägg och kejsarsnitt

Någon som vet ungefär när det upptäcks om moderkakan ligger och blockerar entrén så att säga? Jag har moderkakan i framvägg, det är redan konstaterat. Men om det skulle vara så att den blockerar utgången för bebisen och han måste förlösas genom kejsarsnitt, när är det då det upptäcks? På ett vanligt besök hos bm eller?
    Vet en som fått så, men jag känner henne inte personligen. Allt jag vet är att hon fått reda på att hon måste förlösa genom kejsarsnitt och att hon fick reda på det långt efter rutin-ul.

• Svar på tråden Moderkaka i framvägg och kejsarsnitt
  • Teskedsmamman

Förliggande moderkaka är en av de saker bm kollar upp på rutinul... iaf min bm... Men att den ligger i framvägg är ingen som helst koppling till att den är förliggande... Lågt placerade moderkakor är tämligen lättupptäckt så... Antagligen syntes det tidigare på den där kvinnan du refererar till, men man brukar göra en uppföljning runt vecka 32 för att kolla om moderkakan glider med upp när livmodern växer.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Maorie

Mhm okej... Det är en kompis kompis, så min kompis sa att hon fått reda på nu att det blir kejsarsnitt och att moderkakan ligger i framvägg...
    Men då borde de alltså ha sett nåt på rutin-ul och isåfall sagt till mig att det ska kollas upp senare. För hon är i v 32 nu så det måste ju stämma det du säger. Tack för svaret!

• Teskedsmamman
    Maorie skrev 2008-05-20 20:03:20 följande:
    Mhm okej... Det är en kompis kompis, så min kompis sa att hon fått reda på nu att det blir kejsarsnitt och att moderkakan ligger i framvägg...Men då borde de alltså ha sett nåt på rutin-ul och isåfall sagt till mig att det ska kollas upp senare. För hon är i v 32 nu så det måste ju stämma det du säger. Tack för svaret!
    Absolut, du borde fått tid/remiss för ytterligare ul om du hade haft förliggande, dessutom brukar förliggande orsaka x-antal blödningar...
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Cia o krabaten

Det syns som sagt på rUL om det finns risk för föreliggande moderkaka, placenta previa.
    Om inget sades då är det ingen fara. Den kan inte växa ner liksom, bara därifrån.

• Jessica24

Jag har haft moderkakan i framväggen vid båda mina graviditeter.
    Vid den senaste graviditeten, så hade jag även föreliggande moderkaka (placenta previa).
    Det upptäcktes då jag gjrode ett VUL i vecka 14 ungefär.
    Sedan följde dom upp det och den låg helt för rätt så långt in i gravidteten. Några veckor före BF, så flyttade den på sig men låg fortfarande långt ner, men inte så den täckte "öppningen".

Blev ett planerat kejsarsnitt pgaandra orsaker och det gick jättebra.

♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
Svar på tråden Moderkaka i framvägg och kejsarsnitt