• krypsyl

Shit, födelseattest för att flyga...

På torsdag ska jag flyga med Norwegian (fd flynordic) med mina barn. Helt plötsligt läser jag att jag behöver födelseattest för barnen??? What? Vad är detta för ett papper och vart får jag det???

• Svar på tråden Shit, födelseattest för att flyga...
  • Maria40

Ring och fråga. De har säkert någon jour öppen kvällstid.

Det enda jag kan tänka mig är någon form av papper på att du är deras förälder, om det inte är passkrav. Vart ska ni flyga, inom norden?

• InAbsentia

personbevis var det sist jag fick samma krav, beställs från skatteverket, kostar gratis

• Kaxmaja

Jag pratade med Norwegian igår. Pass eller födelseattest behövs. Här i Norge får man födselsattest på sjukhuset efter agtt man fött bebisen. Sedan får du hem ett papper där de står personnr. Personbevis lixom de har jag för mig att man skickar efter från skattemyndigheten i sverige

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • TjorveniSkåne

I Norge är födselsbevis i princip samma sak som personbevis. Beställ personbevis för barnen via försäkringskassans hemsida om du inte råkar ha pass till dem. Man behöver egentligen inte pass inom Norden, men man måste styrka sin identitet.

• Kaxmaja
    TjorveniSkåne skrev 2008-05-20 20:12:10 följande:
    I Norge är födselsbevis i princip samma sak som personbevis. Beställ personbevis för barnen via försäkringskassans hemsida om du inte råkar ha pass till dem. Man behöver egentligen inte pass inom Norden, men man måste styrka sin identitet.
    idkort med bild behøver du ha om du ska flyga inom norden. Bebisar räcker de med fødselsattest på
  • krypsyl

Tänk att man kollar på familjeliv innan man kollar deras egen hemsida...
    Så här stod det på norwegian.se:

ID-kontroll för Svenska medborgare
    ID-kontroll utförs vid incheckning och vid ombordstigning på alla Norwegians flygningar från 1 maj 2006. Detta gäller alltså både på utrikes- och inrikesflygningar. För ensamresande barn (över 12 år) gäller samma regler. Barn (under 18 år) resande med föräldrar eller i sällskap med annan vuxen behöver inte visa ID-handling. Observera att barn under 18 år resande från Bordeaux måste uppvisa ID-handling. Bagaget ska checkas in på den vuxne i sällskapet. Följande identitetshandlingar är godkända:
    ? SIS-märkt ID-kort och tjänstekort
    ? Körkort
    ? Pass

• Kaxmaja
    krypsyl skrev 2008-05-20 20:18:11 följande:
    Tänk att man kollar på familjeliv innan man kollar deras egen hemsida... Så här stod det på norwegian.se:ID-kontroll för Svenska medborgareID-kontroll utförs vid incheckning och vid ombordstigning på alla Norwegians flygningar från 1 maj 2006. Detta gäller alltså både på utrikes- och inrikesflygningar. För ensamresande barn (över 12 år) gäller samma regler. Barn (under 18 år) resande med föräldrar eller i sällskap med annan vuxen behöver inte visa ID-handling. Observera att barn under 18 år resande från Bordeaux måste uppvisa ID-handling. Bagaget ska checkas in på den vuxne i sällskapet. Följande identitetshandlingar är godkända:• SIS-märkt ID-kort och tjänstekort• Körkort• Pass
    skumt før jag pratade med norwegian igår just ang detta. jaja
  • vänat
    TjorveniSkåne skrev 2008-05-20 20:12:10 följande:
    personbevis beställer man väll inte på fk utan hos skatemyndigheten!
  • TjorveniSkåne

Ja det har du rätt i!

• krypsyl
    Svar på #8
    Kaxmaja skrev 2008-05-20 20:31:23 följande:
    skumt før jag pratade med norwegian igår just ang detta. jaja
    Det var för svenska medborgare stod det iaf. Det stod andra regler för norrmän. Du skriver med norska ö, så jag gissar att du bor i norge?!

Jag ska ringa imorgon och kolla för säkerhets skull. Inte för att jag hinner fixa nåt personbevis på en dag, men det är skönt att veta om vi får åka...
  • Kaxmaja
    krypsyl skrev 2008-05-20 22:35:17 följande:
    Svar på #8 Det var för svenska medborgare stod det iaf. Det stod andra regler för norrmän. Du skriver med norska ö, så jag gissar att du bor i norge?! Jag ska ringa imorgon och kolla för säkerhets skull. Inte för att jag hinner fixa nåt personbevis på en dag, men det är skönt att veta om vi får åka...
    ja men vi e svenska medborgare och de e skumt att de har olika regler før resande från olika länder med samma bolag.
  • vänat
    krypsyl skrev 2008-05-20 22:35:17 följande:
    Svar på #8
    Det var för svenska medborgare stod det iaf. Det stod andra regler för norrmän. Du skriver med norska ö, så jag gissar att du bor i norge?! Jag ska ringa imorgon och kolla för säkerhets skull. Inte för att jag hinner fixa nåt personbevis på en dag, men det är skönt att veta om vi får åka...
    Du hinner inte förbi skkatte myndighete och personligen hämtat personbevis då de skrivs ju de medan man väntar på plats.
  • krypsyl
    Svar på #13
    Man behövde inget om man var svensk medborgare och skulle flyga inom sverige stod det. Så det är lungt (hoppas jag...)
  • Kaxmaja
    krypsyl skrev 2008-05-21 11:39:14 följande:
    Svar på #13Man behövde inget om man var svensk medborgare och skulle flyga inom sverige stod det. Så det är lungt (hoppas jag...)
    jaha du ska flyga inom Sverige. Trodde du skulle flyga utomlands Då förstår jag
Svar på tråden Shit, födelseattest för att flyga...