• minimou

Baka egen doptårta?

Min flicka ska döpas om en dryg vecka och vi har tänkt att bjuda på smörgåstårta/smörgåsar och doptårta till ca 30 personer. Kommer bli ganska mycket på dopdagen om jag ska göra allt själv, (dopet är kl 12). Smörgåstårtorna har jag tänkt att göra dagen innan, och garnera på dopdagen. Har beställt doptårtor på ett bageri men tycker egentligen att det är så mycket trevligare med hembakat.

Hur mycket kan man förbereda i tårtbakandet dagen innan om man bakar själv? Och någon som har tips på enkel, god, vacker och snabblagad doptårta???

• Svar på tråden Baka egen doptårta?
  • Ylwis

gör du gräddtårta så fyll den  dagen innan och  garnera samma dag eller sent på kvällen. kör du sugerpast,mmf, eller marsipan kan du göra hela tårtan  färdig dagen innan bara du fodrar lockena med ex smörkräm och ser till att det inte är fuktigt där den står i kylen.. annars så fller du den dagen innan och dekorerar samma dag.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

sen fyllning kns du ha princip vad som helst. kolla in JFL här på fl i hennes blogg finns många inspirerande fyllningar.

Mamma till Alvyn 051015
  • kexan

Vi köpte färdiga tårtbottnar jag beställde över disk fyrkantiga 35 bitars som smörgåstårta ungefär. Min syster satt sen kvällen före och lag i supergodfyllnig lag sen på sockerpasta och dekoration kvällen före sen klarar den sig i kylen. efteråt vet vi att vi skulle haft mer fyllning men dem vart för tunga så ett tips lite mindre tårtor bilder finns i gallerit.

• Ylwis

kom på att jag har bilder i mitt galleri  har en  doptårta med där i alla fall.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

ett tips när man fyller tårtor är att lägga ett lager på ca0,5cm det brukar bli bra.

Mamma till Alvyn 051015
  • englasmamma

Åh... En vit sp tårta med vaniljsås och jordgubbssylt länst ner sen dumlefluff högst upp sen pensla med smällt smör och lägga på sp locket. Super gott.... Tur att det är morsdag på söndag så jag kan göra en sån tårta till Mor.

• minimou

Tack för era svar!

Är inte så jätteduktig på att baka, så sugerpaste har jag aldrig testat att baka med förrut. Är det svårt att få till snyggt?

Miss love:haha... den tårtan var väldigt snabbbakad! Man kanske kan sno någon produkt ifrån det receptet, men alla vet jag inte...

• minimou

oj, vilka fina tårtor i era krypin!

Gud vad sugen man blir på tårta själv nu! Och jag som inte ens får äta....

Svar på tråden Baka egen doptårta?