• Smetanina

Hur mycket väger en "graviditet"?

Hej!

Jag undrar på ett ungefär hur mycket en graviditet väger?
    Barnet, moderkakan, fostervattnet och blodet osv..
    Hur mycket blir det sammanlagt?
    Hur mycket går man upp ungefär om man bara går upp graviditeten?

Tack på förhand för ditt svar!

• Svar på tråden Hur mycket väger en "graviditet"?
  • frkannelie

Jag vägde mej innan och efter förlossningen för en vecka sen. Hade gått ner 7,2 kg efteråt. Då vägde dottern 4 kg. Jag hade MYCKE fostervatten. Så det jag hade gått upp under grav försvann nästan på en gång. Gick upp 9 kg.

• Misja

Läste i nån seriös bok att ca 13 kg var ett snitt.. Men är ju olika - själv gick jag upp 13-14 kg, gick ner allt efter 2 veckor. (ammar)

• Anna i Skåne

Jag har gått ner 10 kg 1 vecka efter förlossningarna. HAr hört att en grav ska väga ca 12 kg. Stämmer ju bra för mig. Lite sitter ju kvar så länge man ammar.

• Frezalo

9-10 kg har jag fått höra de gånger jag varit gravid. Sen är det ju olika hur mycket vätska man samlar, hur stort barnet är, hur stor moderkakan är och hur mycket fostervatten man har.

En fantastisk hemlighet, som bara vi vet!
  • Hjärtats Lust

min bm sa att det optimala va att gå upp mellan 10-12 kg. hoppas jag klarar mig, har gått upp 6 kg i v 34 Skrattande

• maria lintott

Har tänkt på en sak. Vissa säger/skriver att dom bara gått upp ca 4 kilo eller så i v 35 eller vad det nu kan vara. Det är ju fysiskt omöjligt. Måste ju betyda att dom gått NER i vikt i vanliga kroppen eller vad man ska säga.

Det gör ju vissa som har problem med kräkningar osv hela grav...

• marsed

En väninna gick upp 30 kg, hade gått ner 14 efter en vecka och resterande förutom 2-4 kg efter 4 månader.

Själva graviditeten ligger på 12-13 kg enligt min BM. Går man upp väldigt mycket mindre så tar man av det man redan har liksom. Kroppen ser till att bebben får vad den behöver i första hand. Går man upp väldigt mycket mer så är det ofta vätska man samlat på sig såvida man inte vräkt i sig onyttigheter i 9 månader vill säga.

• Labrat

maria lintott skrev 2008-05-23 17:47:58 följande:

Har tänkt på en sak. Vissa säger/skriver att dom bara gått upp ca 4 kilo eller så i v 35 eller vad det nu kan vara. Det är ju fysiskt omöjligt. Måste ju betyda att dom gått NER i vikt i vanliga kroppen eller vad man ska säga.Det gör ju vissa som har problem med kräkningar osv hela grav...
    tja du... jag har bara gått upp 5kg o är i v 38...å jag har definitivt minskat på övriga kroppen, mest magen o brösten som växt..I mitt fall beror det inte på illamående utan på graviditetsdiabetes o en omläggning av kosten (dvs regelbundna måltider o i princip inga sötsaker). Vet dessutom de som totalt sett gått ner ganska många kilo under sin graviditet pga detta så nån fysisk omöjlighet är det defintivt inte...
  • Sötnöt

Jag har hört att man tappar minst 9 kg inom en vecka efter förl. Har stämt på mig iaf.

• mx5

Jag har nästan inte tappat något haft 7-10 kg kvar ca 50% av uppgångefter fl. Har inte tappat något på att amma heller  så den myten är fel, för vissa i alla fall

• Realmilla

Har hört att en graviditet väger ca 10 kg
    Jag gick upp 15 kg med mitt första barn första gången jag vägde mig efter förlossningen var 3 dagar efter och då hade jag gått ner 10 kg min dotter vägde 4,3 kg
    Så det kan ju stämma att en graviditet väger 10 kg!

• LouiseLiendeborg
    De finns inga fasta riktlinjer för hur mycket man bör öka i vikt,
     men genomsnittligt är det lagom att gå upp 10kg-12,5kg

När du närmar dig förlossningen, har du en hel del att bära på. Ungefär en tredjedel av de extrakilon du bär på är bebisen, moderkakan och fostervattnet. Här är några genomsnittliga värden:
    Vid födseln väger en bebis c 3,3kg. Moderkakan, som ger näring till bebisen, väger 0,7kg. Fostervattnet, som skyddar bebisen, väger 0,8kg. Men de övriga två tredjedelarna, då? De har att göra med de förändringar din kropp går igenom under graviditeten. Här är några genomsnittliga värden:
    Livmodernsmuskler växer dramatiskt och lägger till c 0,9kg. Din blodvolym ökar, vilket ger 1,2kg. Du har extra vätska i kroppen, vilket lägger till c 1,2kg. Bröstens ökade storlek lägger till 0,4kg. Dessutom lagrar du fett, c 4kg, för att ha energi till amningen.

Pre-pregnancy BMIBMITotal viktökningViktökning i andra och tredje trimestern (genomsnittligt värde/vecka) Underviktig Mindre än 18,5 13kg - 18kg 0,5kg - 0,6kg Normalviktig 18,5 - 24,9 11kg - 16kg 0,4kg - 0,5kg Överviktig 25 - 29.9 7kg - 11kg 0,2kg - 0,3kg Fet 30 eller mer 5kg - 9kg 0,2kg - 0,3kg

• LouiseLiendeborg
    såhär mycket bör man gå upp utifrån Pre-pregnancy bmi :

Underviktig  bmi Mindre än 18,5                = 13kg - 18kg

Normalviktig bmi 18,5 - 24,9                      = 11kg - 16kg

Överviktig  bmi 25 - 29.9                            = 7kg - 11kg

Fet  bmi  30 eller mer                                   = 5kg - 9kg 
  • anna2013

jag är i vecka 35+1 och har gått upp 5 kg. Är dock kraftig överviktig sedan innan.

• MonkeyLover

Det där pratade jag med min läkare om förra veckan.

12 kg är vad en normalviktig person rekomenderas att gå upp under graviditeten.
    Lätt räknat så väger bebis 4 kg, fostervattnet 1 kg, moderkaka 1kg och extra blod 1 kg.
    Så lite beroende på vad bebis väger så väger själva graviditeten 6-7 kg.

Wilhelm 2011 Bebisar 2013
Svar på tråden Hur mycket väger en "graviditet"?