No'poo:are & alla som sysslar med naturlig hudvård - oljor
Alla som sysslar med naturlig hudvård/hårvård:
Alla som sysslar med naturlig hudvård/hårvård:
Olivolja och gurkörtsolja blandat. Den använder jag till det mesta (på huden då, inte håret). Ska jag tvätta ansiktet blandar jag i lite ricinolja. Olivolja är min favorit men jag har inte provat så många andra heller. Köper kallpressad i matbutiken.
Jag använder kallpressad rapsolja som bas till huden.
I det blandar jag tistelolja, avocadoolja (eller aprikoskärnolja) och jojobaolja för kroppen.
För ansiktet brukar jag blanda i gurkörtsolja, druvkärnolja och nyponfröolja.
För rengöring blandar jag 25% ricinolja med 75% rapsolja.
Till håret blandar jag kokosolja och avocadoolja och använder ett par droppar varannan dag (alternativt en näve innan tvätt).
Dottern brukar få rapsolja, avocadoolja, tistelolja och jojobaolja i sina blandningar/produkter.
Jag köper bara kallpressade oljor, rapsolja, tistelolja och avocadoolja i matbutik, de övriga hos moonsun (crearome) alternativt sanna of sweden eller bodystore.
Eteriska oljor som jag använder är: rosmarin (till mitt hår), lavendel (till dotterns hud), bergamott (till min och dotterns hud), mandarin (till min och dotterns hud) och myrra (till mina händer).
Har faktiskt bara oliv, gurkört, kokos och ricinolja hemma och använder alla samtliga lite sporadiskt när jag känner att det behövs eller jag vill (både till hud och hår).
Lever efter principen att huden och håret tar bäst hand om sig själv och det har funkat bra hittils så jag har inte någon särskild rutin i vilken jag gör saker på visst sätt på vissa dagar.
Äger även bara 2 eteriska oljor (men planerar utökning av den biten): Lavendel och eukalyptus
Just ja kokosolja har jag ju också och smörjer kroppen med.. glömde..
spiritsinlove skrev 2008-05-21 12:09:30 följande:
Tack! *rodnar* Jag känner snarare ibland att jag svävar ut och riskerar att bli svamlig när jag blir engagerad.
Tistelolja har jag köpt i matdelen på en hälsokostaffär, så jag vet inte hur Coops är, men de brukar väl ha rätt bra saker generellt?
puff puff