• spiritsinlove

No'poo:are & alla som sysslar med naturlig hudvård - oljor

Alla som sysslar med naturlig hudvård/hårvård:

Vilka oljor använder du? Och till vad? 
    Vilken är din favoritolja? Var köper du den?
    (Frågorna gäller alltså både huden och håret)
  • Svar på tråden No'poo:are & alla som sysslar med naturlig hudvård - oljor
  • Mrs Vader

Olivolja och gurkörtsolja blandat. Den använder jag till det mesta (på huden då, inte håret). Ska jag tvätta ansiktet blandar jag i lite ricinolja. Olivolja är min favorit men jag har inte provat så många andra heller. Köper kallpressad i matbutiken.

Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Magrat

Jag använder kallpressad rapsolja som bas till huden.
    I det blandar jag tistelolja, avocadoolja (eller aprikoskärnolja) och jojobaolja för kroppen.
    För ansiktet brukar jag blanda i gurkörtsolja, druvkärnolja och nyponfröolja.

För rengöring blandar jag 25% ricinolja med 75% rapsolja.

Till håret blandar jag kokosolja och avocadoolja och använder ett par droppar varannan dag (alternativt en näve innan tvätt).

Dottern brukar få rapsolja, avocadoolja, tistelolja och jojobaolja i sina blandningar/produkter.

Jag köper bara kallpressade oljor, rapsolja, tistelolja och avocadoolja i matbutik, de övriga hos moonsun (crearome) alternativt sanna of sweden eller bodystore.

Eteriska oljor som jag använder är: rosmarin (till mitt hår), lavendel (till dotterns hud), bergamott (till min och dotterns hud), mandarin (till min och dotterns hud) och myrra (till mina händer).

• Pormoicheia

Har faktiskt bara oliv, gurkört, kokos och ricinolja hemma och använder alla samtliga lite sporadiskt när jag känner att det behövs eller jag vill (både till hud och hår).

Lever efter principen att huden och håret tar bäst hand om sig själv och det har funkat bra hittils så jag har inte någon särskild rutin i vilken jag gör saker på visst sätt på vissa dagar.

Äger även bara 2 eteriska oljor (men planerar utökning av den biten): Lavendel och eukalyptus

• Mrs Vader

Just ja kokosolja har jag ju också och smörjer kroppen med.. glömde..

Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • spiritsinlove
    Magrat
    Är rapsolja en bra basolja?
  • Magrat

spiritsinlove skrev 2008-05-21 12:09:30 följande:

Magrat
    Är rapsolja en bra basolja?
    Många använder sig ju av olivolja men jag har aldrig varit så förtjust i den, varken doften eller smaken.
    Rapsolja brukar ju kallas nordens olivolja, och därför har jag använt mig av den i stället.
    Den både luktar och smakar väldigt lite om man jämför med olivolja, den är halvfet åt det torra hållet och eftersom den är förhållandevis billig (bra kallpressad rapsolja kostar runt 60 kr för 500 ml på Coop har jag för mig, senast köpte jag Icas ekologiska till extrapriset 50 kr), så har den blivit min basolja. Jag försöker hitta svensk, ekologisk eftersom konventionell rapsodling är besprutad, och olja från USA kan vara genmanipulerad.
  • spiritsinlove
    Magrat skrev 2008-05-21 12:19:34 följande:
    spiritsinlove skrev 2008-05-21 12:09:30 följande:Många använder sig ju av olivolja men jag har aldrig varit så förtjust i den, varken doften eller smaken. Rapsolja brukar ju kallas nordens olivolja, och därför har jag använt mig av den i stället. Den både luktar och smakar väldigt lite om man jämför med olivolja, den är halvfet åt det torra hållet och eftersom den är förhållandevis billig (bra kallpressad rapsolja kostar runt 60 kr för 500 ml på Coop har jag för mig, senast köpte jag Icas ekologiska till extrapriset 50 kr), så har den blivit min basolja. Jag försöker hitta svensk, ekologisk eftersom konventionell rapsodling är besprutad, och olja från USA kan vara genmanipulerad.
    Ok, kanske ska testa raps. Såg Icas ekologiska häromdagen och tyckte att priset såg ok ut.
    Älskar visserligen olivolja men testar gärna nytt (därav denna tråd )
    Gillar dina svar, de är så utförliga och bra Kyss
    Just det ja..
    Den där tisteloljan från Coop (Coop Gourmet tror jag det står på) - är den ok? Har börjat använda den och gillar den verkligen.
  • Magrat

Tack! *rodnar* Jag känner snarare ibland att jag svävar ut och riskerar att bli svamlig när jag blir engagerad.

Tistelolja har jag köpt i matdelen på en hälsokostaffär, så jag vet inte hur Coops är, men de brukar väl ha rätt bra saker generellt?

• spiritsinlove
    Magrat skrev 2008-05-21 13:57:25 följande:
    Tack! *rodnar* Jag känner snarare ibland att jag svävar ut och riskerar att bli svamlig när jag blir engagerad. Tistelolja har jag köpt i matdelen på en hälsokostaffär, så jag vet inte hur Coops är, men de brukar väl ha rätt bra saker generellt?
    Jo, Coops är säkert ok. Vet inte om det är något speciellt man bör tänka på angående tistelolja bara..
  • spiritsinlove

puff puff        

Svar på tråden No'poo:are & alla som sysslar med naturlig hudvård - oljor