• Svart ros

Jobbgaranti för ungdomar

Det är så att jag ska idag gå på informationsmöte om jobbgaranti för ungdomar vilket jag förstått handlar om att söka praktikplats. Nu undrar jag lite hur jag ska förhålla mig då jag har bf 9 augusti och känner redan nu att jag inte orkar jobba heltid om jag nu skulle få chansen pga både foglossning och extrem trötthet. Har planerat att plocka ut fp en månad innan bf, alltså 9 juli. Vet inte alls hur jag ska göra fram till dess då min handläggare på arbetsförmedlingen säger att jag ska sjukskriva mig om jag inte klarar av att jobba och samtidigt så vet jag själv att läkare helst inte vill sjukskriva en arbetslös, eller rättare sagt att fk kan vara väldigt svåra att godkänna sjukskrivning när man är arbetslös enligt min läkare. Hur har ni andra gjort som hamnat under jobbgarantin för ungdomar mot slutet av grav?

• Svar på tråden Jobbgaranti för ungdomar
  • Parvens syrra

har aldrig varit med om jobbgaranti men är inskriven på ams.
    Reglerna är så att tar man inte emot det som dom erbjuder så får du antingen sjukskriva dig eller vara utan ersättning.

Har du jobbar tidigare?

• velle

Jag skulle ringa till försäkringskassan direkt om jag var du. Jag gick omkring länge och oroade mig i onödan över att jag var arbetssökande och timvikarie och kände att jag inte orkade längre. Du kan ha rätt till havandeskapspenning och att bli sjukskriven behöver inte vara en omöjlighet. Det är helt klart värt att kolla innan. Jag stod kvar som arbetssökande ända fram tills dess jag gick på HP, men helt ärligt vem skulle ha anställt mig i 7:e månaden? Lycka till!

• Svart ros

Ja, jag har jobbat innan och det här är första gången jag varit arbetslös såhär länge men jag fick reda på att jag blir inskriven i jobbgarantin den 11 juni då jag varit arbetslös i 3 månader men nu ska jag ju ta ut fp from den 9 juli antagligen och då kommer jag ju bara finnas tillgänglig i 3 veckor vilket de inte ansåg speciellt lönt, så de skulle ringa mig och säga hur det kommer bli, om jag blir inskriven eller inte fast med ersättning oavsett. Ska även försöka få en läkartid nästa vecka så jag får se hur det blir med sjukskrivning.

• Svart ros

Okej, trodde inte det skulle finnas chans till hp när man är arbetslös då min bm sa det i början av graviditieten, men ska absolut kolla upp det med fk. Jag hoppas sjukskrivning går vägen, läkaren skriver nog ut ett för det gjorde han sist men han var väldigt skeptisk till om fk skulle godkänna det vilket de tillslut ändå gjorde.

velle skrev 2008-05-21 16:29:10 följande:
    Jag skulle ringa till försäkringskassan direkt om jag var du. Jag gick omkring länge och oroade mig i onödan över att jag var arbetssökande och timvikarie och kände att jag inte orkade längre. Du kan ha rätt till havandeskapspenning och att bli sjukskriven behöver inte vara en omöjlighet. Det är helt klart värt att kolla innan. Jag stod kvar som arbetssökande ända fram tills dess jag gick på HP, men helt ärligt vem skulle ha anställt mig i 7:e månaden? Lycka till!
Svar på tråden Jobbgaranti för ungdomar