• MyFine

Mjällkvalster hos katt?

Misstänker att mina små pälsbollar har fått mjällkvalster då både jag & sonen har fått röda kliande prickar (som typ myggbett) när vi har suttit nånstans där katterna legat eller när vi har gosat med dem. Har googlat lite och mjällkvalster var det jag kom fram till.
    Försöker ringa till veterinären för att rådfråga dem, men det är bara upptaget, därför passar jag på att slänga ut min fråga i forumet medan jag väntar på att få tag i dem;
    Hur behandlar man detta bäst? Och helst utan att behöva bada katterna..

• Svar på tråden Mjällkvalster hos katt?
  • Intelligenti pauca
    MyFine skrev 2008-05-21 09:02:09 följande:
    Misstänker att mina små pälsbollar har fått mjällkvalster då både jag & sonen har fått röda kliande prickar (som typ myggbett) när vi har suttit nånstans där katterna legat eller när vi har gosat med dem. Har googlat lite och mjällkvalster var det jag kom fram till. Försöker ringa till veterinären för att rådfråga dem, men det är bara upptaget, därför passar jag på att slänga ut min fråga i forumet medan jag väntar på att få tag i dem;Hur behandlar man detta bäst? Och helst utan att behöva bada katterna..
    Vårat marsvin fick mjällkvalster.Han kliade hål på det runt halsen.Så det blev veterinärbesök.Sedan en spruta då vid besöket.Och två sprutor till med 10 dagars mellanrum.Plus penicillin i 10 dagar.
    .Den andra parten bör också höras.
  • MyFine

Tack så mycket för svaret! Våra katter verkar inte särskilt besvärade av det, skulle knappt ha märkt nått om det inte vore för att det kliade mest på oss människor Tittar man lite närmare på dom så har de mest blivit mer "mjälliga".
    Fick tyvärr inte tag i veterinären då det var upptaget under hela telefontiden, men jag ska se om Apoteket kan ha något som hjälper lite iallafall.

Svar på tråden Mjällkvalster hos katt?