• vänat

Födelsbvis och dopbevis?

Sitter här och diskutera men en vän om att om man ska flytta utomlands finns de en del länder där man ska vissa upp ett fördelsbevis och dop bevis om man är dop i svenka kyrkan som liten men var och hur för man tag på dopbevis samt fördelsbevis??

Dopbevis borde man väl kunna få från den församling kyka man är dop i eller?

Men fördelsbevis då?

• Svar på tråden Födelsbvis och dopbevis?
  • vänat

Nej skatteverket har endast person bevis inget fördelsbevis fick jag som savr då jag ringde dit i för går.

Har dock fått kontakt med stasarkveit där kan man få ett fördels och dopbevis i ett.

• Koffie

Sverige har skrivit avtal med en massa länder om att vårt personbevis (utförliga versionen) = födelsebevis - det ska finnas uppgifter om mamman och pappan i födelsebeviset, t ex - och det gör det ju i ett svenskt personbevis.

Det du däremot behöver känna till är att du nästan alltid behöver få en s k apostille på det. Det är en sorts äkthetsintyg, som bara görs av UD och VISSA notarius publicus/advokatbyråer (långt ifrån alla).

Dopbevis får du från församlingsexpen från den kyrka man döptes i - men ska även finnas centralt någonstans i Uppsala att få tag på (gäller svenska kyrkan och svenska kyrkorna i utlandet).

• vänat

Jo men nu är det så at jag kollat upp det med landet det gäller och dess ambasad samtatt det stats akrivet som fixar ett fördels intyg det dyger inte med utförligt personbevis.

Är det svart jag fått så det hjlper inte men som sagt nu är problemt löst . vilket jag är tacksam för.

Svar på tråden Födelsbvis och dopbevis?