• kolibri

Bonusförälderns dilemma - stå tillbaka eller ej

Att komma in som vuxen i en annan familj och bli sk bonusmamma eller -pappa leder till en mängd dilemman. De flesta upplever säkert stor glädje över att få leva med barn, men det är sällan helt enkelt. Livet förändras rejält, och hur man än vänder och vrider på det var det mannen/kvinnan man blev kär i, inte barnen. Som bonusföräldrar ställs vi ofta inför att bonusbarnen verkligen ska vara en del av familjen, må bra och kunna ha en bra relation med båda sina föräldrar. Samtidigt kan man själv ha känslor som att man helst vill slippa ha att göra med sin partners ex eller att det vore skönt att få egen tid med sin partner.

En konkret situation ur mitt liv:
    I vår familj finns två tonårssöner, 16 och 18 år, samt ett gemensamt barn på 2 år. De stora barnen bor varannan vecka hos oss. Mamman idag bor på pendlingsavstånd en kvart bort och vi i samma stad där de går i skolan, och därför kommer storkillarna ofta hem till oss på eftermiddagarna mellan skola och kvällsaktivitet även de veckor de bor hos mamman. De klarar sig själva, men äter ofta mellis, använder datorn (som delas av alla) osv. Ibland på helger så vill de också hellre hos oss av praktiska skäl. Det finns inget i mammans situation som gör att de inte vill vara där, det handlar enbart om vad som är smidigt för dem. Här brottas jag med mina känslor. Jag tycker naturligtvis att vårt hem är deras hem. Men jag har också ett stort behov av att framförallt veta vad som ska gälla. När jag varit mammaledig är det skönt att veta att "idag är jag och Albin ensamma". Jag märker på mig själv att jag ibland blir stressad av att storgrabbarna dyker upp när som helst. Sambon kan förstå mina känslor, men han tycker samtidigt att han inte kan säga till sina söner att de inte får vara i sitt eget hem. Men var går gränsen för hur flexibel man kan vara, och när är det okej att följa sina egna behov och känslor ? Som sagt - detta är ett dilemma mellan känsla och "förnuft". Hur tänker ni andra kring liknande situationer?

Obs! Detta är INTE en tråd för pajkastning, fördömande och angrepp på människor som tänker, känner och gör på olika sätt. Det är meningen att bonusföräldrar kan dela med sig och ventilera svåra tankar.

• Svar på tråden Bonusförälderns dilemma - stå tillbaka eller ej
  • SaramedM

Jag förstår att det är många känslor men jag kan inte se att ni kan göra på nått annat sätt än ni gör nu, ert hem är deras hem och sitt hem måste man ha tillgång till när man själv vill det.

Känslorna får man jobba med på det sätt man kan.

Tycker att den lösning ni har verkar jättebra, att de har tillgång till bägge sina hem.

• kolibri

Hej SaramedM, vi ses igen. Tråden är ett försök att fortsätta de diskussioner som vi fört i den galna tråden om semester... Vill också påpeka för alla som tittar in att om det är andra dilemman som ni vill ta upp, så gör det, jag ville mest få igång en diskussion utifrån ett exempel.

SaramedM: anser du att det inte finns något läge där jag (och ibland min man) ska kunna säga till tonåringarna att "ikväll skulle vi behöva vara för oss själva"? Någon annan som anser det?

• SaramedM
    kolibri skrev 2008-05-21 10:44:36 följande:
    Hej SaramedM, vi ses igen. Tråden är ett försök att fortsätta de diskussioner som vi fört i den galna tråden om semester... Vill också påpeka för alla som tittar in att om det är andra dilemman som ni vill ta upp, så gör det, jag ville mest få igång en diskussion utifrån ett exempel. SaramedM: anser du att det inte finns något läge där jag (och ibland min man) ska kunna säga till tonåringarna att "ikväll skulle vi behöva vara för oss själva"? Någon annan som anser det?
    Jag vet inte ärligt talat

Det finns ju lägen när föräldrar säger till tonåringar att ikväll har vi bröllopsdag och vill äta själva, här är pengar till bio
    Och i speciella lägen kan jag tycka att det är ok

Men att säga " ni är här så ofta, vi vill ha en kväll i veckan som är vår egen" det tycker jag faktiskt inte är ok alls

Om barnet bott hos er jämt hade ni inte kunnat göra så och jag kan inte se nått skäl att det skulle vara ok bara för att pojkarna har två hem.

Å andra sidan kan jag förstå dig också, men som sagt, det är deras hem och sitt hem måste man alltid ha rätt till.
  • solfrost
    kolibri skrev 2008-05-21 10:44:36 följande:
    Hej SaramedM, vi ses igen. Tråden är ett försök att fortsätta de diskussioner som vi fört i den galna tråden om semester... Vill också påpeka för alla som tittar in att om det är andra dilemman som ni vill ta upp, så gör det, jag ville mest få igång en diskussion utifrån ett exempel. SaramedM: anser du att det inte finns något läge där jag (och ibland min man) ska kunna säga till tonåringarna att "ikväll skulle vi behöva vara för oss själva"? Någon annan som anser det?
    Hejsan, hittade oxå hit
    JA jag anser det, fast det kan ju vara svårt...men är de så stora så förstår de om man talar om att man vill ha ex vuxentid...ex så har jag sagt till min bonus (17år ) att på lördag ska vi lägga barnen tidigt så pappa och jag ska få rå om varandra och låtsas att vi är ensamma, glo på film och äta godis. ...hon skrattade och sa att hon förstod...?!
    Det är en sak att säga att du får inte komma den helgen vi hade bestämt för att ...se ovan
    Men jag tror att när de är så stora så de behöver egen egentid så kan man berätta att man vill ha det själv oxå...man får så klart kolla så det inte är något speciellt just den dagen.
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • kolibri

Men de har ju faktiskt två hem, om man nu ska se det så. Det handlar inte enbart om just mina känslor, utan också om en respekt för den överenskommelse som faktiskt deras föräldrar har gjort. Om de valt att bo enbart hos oss vore det en annan sak, men nu är alla överens om att de ska bo växelvis. Jag är ingen snål person, men det kan ärligt talat vara lite jobbigt om man har en vecka då storkillarna inte bor hos oss, och så är de där nästan varje eftermiddag och så har man helt plötsligt inget bröd eller mjölk kvar. Fånig detalj kan tyckas, men det är sånt där som påverkar vardagen. Jag kör ju inte bort dem, men jag kan också tycka att det kan vara dåligt om jag går omkring och mår dåligt.

Inte för att köra bort dig , men du är inte bonusmamma själv va, SaramedM? Undrar bara för att veta om du har liknande erfarenheter. Alla har ju rätt till en åsikt, men skulle vara intressant att veta hur andra gör i liknande situation

• SaramedM

Fjälltoppen; så menade jag också, att är det nått speciellt så är det ok

Men mycket handlar om hur dynamiken är i familjen, precis som jag skrev i den andra tråden.

Jag hade tex blivit jättestött om min pappa sagt ( eller när han sa snarare...) att på "mammas" helg är ni inte välkomna hit

• solfrost
    kolibri skrev 2008-05-21 10:56:34 följande:
    Men de har ju faktiskt två hem, om man nu ska se det så. Det handlar inte enbart om just mina känslor, utan också om en respekt för den överenskommelse som faktiskt deras föräldrar har gjort. Om de valt att bo enbart hos oss vore det en annan sak, men nu är alla överens om att de ska bo växelvis. Jag är ingen snål person, men det kan ärligt talat vara lite jobbigt om man har en vecka då storkillarna inte bor hos oss, och så är de där nästan varje eftermiddag och så har man helt plötsligt inget bröd eller mjölk kvar. Fånig detalj kan tyckas, men det är sånt där som påverkar vardagen. Jag kör ju inte bort dem, men jag kan också tycka att det kan vara dåligt om jag går omkring och mår dåligt. Inte för att köra bort dig , men du är inte bonusmamma själv va, SaramedM? Undrar bara för att veta om du har liknande erfarenheter. Alla har ju rätt till en åsikt, men skulle vara intressant att veta hur andra gör i liknande situation
    Nej visst de har ju rätt till sitt hem,,,men jag tycker att man måste ha lite framförhållning, alltså så tycker jag inte att man kan neka dem att komma..
    Men jag kan mycket väl säga ifrån att det inte passar just den dagen för det var inte så det var planerat.
    Ex, om vi är bortbjudna en lördag och de vill veta innan hur många av oss osm kommer och hon säger att hon ska vara med sina kompisar så hon inte kommer då...och ändrar sig samma dag så är det liksom försent,,,det drabbar ju en tredje part annars.
  • solfrost
    SaramedM skrev 2008-05-21 10:57:54 följande:
    Fjälltoppen; så menade jag också, att är det nått speciellt så är det okMen mycket handlar om hur dynamiken är i familjen, precis som jag skrev i den andra tråden.Jag hade tex blivit jättestött om min pappa sagt ( eller när han sa snarare...) att på "mammas" helg är ni inte välkomna hit
    Ja man kan ju vara lite smidig...och det handlar ju inte om att de inte är välkommna,,,menm som sagt så behöver vi oxå lite framförhållning för att kunna planera inköp, semestrar mm
  • SaramedM

Inte för att köra bort dig , men du är inte bonusmamma själv va, SaramedM? Undrar bara för att veta om du har liknande erfarenheter. Alla har ju rätt till en åsikt, men skulle vara intressant att veta hur andra gör i liknande situation

jag har varit på andra sidan, så jag kanske har erfarenheter som ni inte har

Men om du bara vill ha åsikter från bonusmammor så kan jag lämna tråden, jag uppfattade inte TS på det sättet bara

• kolibri

I vårt fall så tror jag att det handlar om att grabbarna verkligen blivit tonåringarna under tiden som jag funnits i deras liv, och då förändras ju mycket. Och så har mamman flyttat för drygt ett år sedan. De första åren bodde vi och deras mamma bara 500 meter ifrån varandra, vilket var för att de skulle slippa problem med att ha skolböcker och kläder för långt bort, att det skulle vara smidigt att hämta saker eller springa upp ärenden till andra hemmet/föräldern. Det var toppenbra för alla (förutom att det kunde kännas knepigt nån gång ibland för mig och mamman att vara så nära, men i det fallet kom verkligen barnen främst).

Nu bor som sagt mamman en bit bort (vilket INTE var poppis först av barnen) och det som blir ett dilemma för mig är att här är det en annan persons val (min sambos ex) som påverkar mitt liv mycket. Just det där med att käka mackor i vårt hem är väl inte så dramatiskt, men jag försöker beskriva en principfråga/dilemma. Att som bonusförälder liksom bara få "hänga med" när andra beslutar sig för att göra något som påverkar barnens liv. Jag har ju inte direkt nån talan när det gäller var mina bonusbarns mamma ska bo...

Svar på tråden Bonusförälderns dilemma - stå tillbaka eller ej