• Anonym

Vit beläggning på tungan på 2-åring...

Har en liten fråga till er.
    Vår 2-åring har åkt på en virusinfektion med blåsor på tungan (en stor, ett par mindre). Detta konstaterat av läkare som undersökte väldigt snabbt.
    Dessutom har hon en vit beläggning på lite mindre än övre halvan av tungan, och hennes farmor tror att det beror på svamp.
    Dock sa inte läkaren något om detta.
    Jag undrar, kan den vita beläggningen bero på virusinfektionen bara, eller är det svamp eller kanske något annat?

• Svar på tråden Vit beläggning på tungan på 2-åring...
  • Anonym

Det låter som svamp / torsk oxå kallat... inget farligt men kan ge bekymmer som matleda etc och kan komma i samband med nedsatt immunförsvar tex när man har ngn infektion eller liknande... man kan testa att behandla det utan medicin men är en blandning som ni får reda på hur ni ska göra från BVC, i andra hand så konstakta BVC för att få recept på ex mycostantin som man behandlar med lokalt i munnen för att få bort svampen... Svamp är en vit beläggning i munnen på tunga men kan sitta på insidna av kinderna och även bak i svalget beroende på hur mkt det är... beläggningen går inte att borsta bort med en vanlig tandborste utan sitter kvar .... Jobbar själv som sjuksköterska ... Tycker att du ska ringa och prata med BVC sköterskan ...Lycka till

• Anonym

Men det är bara på tungan, inget på insidan av kinderna eller så.
    Kan det ändå vara svamp? Hon är ju dessutom sjuk nu.
    Hur behandlar man i så fall det på en 2-åring?

• mirrebusan

det brukar väll bara vara på tungan? jag har inte hört att de skulle vara nån annanstanns iaf.

• Anonym
    mirrebusan skrev 2008-05-21 13:34:06 följande:
    det brukar väll bara vara på tungan? jag har inte hört att de skulle vara nån annanstanns iaf.
     Jag läste att det kunde vara på kinderna också, om det stämmer
  • mammutten81

Men som folk skriver ås kan det vara antingen bara på tungan elle ri munnen, det är väl bar atat du ringer vårdcentralen och frågar.

• Anonym

Jo, det kan sitta på insiderna av kindera och i svalget osv, beroende på hur mkt svamp man har... det har mindre betydelse var det sitter i munnen, skrev bara att det kan sitta på olika ställen eller lokalt på tungan... Som jag sa tidigare så kan man behandla med ex Mycostantin som är ett flytande läkemedel mot svamp i munhålan som man tar efter varje måltid i några veckor enl ordination... när man är lite äldre (över 10år) kan man prova med avslaget vichyvatten som man penslar i munnen/ sköljer i munnen men det ska man inte ge till barn pga salterna som det innehåller pga att barnens njurar inte är fullt utvecklade ännu... om man läser på flaskan till vichyvatten så har det tidgare åtminstonde stått att ska ej ges till barn under 7 år tror jag det var...
    Från BVC ges råd om tex bikarbonat blandat med vatten... fråga som sagt innan du ger dig på att blanda och behandla ... ring dit för råd...

Min väninna fick Mycostantin till sin 6 månaders baby , han hade mkt svamp på insidan av kinderna etc efter att de försökt med vatten och bikarbonat enl ord från BVC!!!

Lycka till

• Tilia

Men ÄR det verkligen svamp? Min dotter har också en ljus beläggning på tungan, baktill, vilket hennes lillebror inte har. Hon har haft den länge, och jag tycker mest att den liknar den beläggning vi vuxna kan ha. Jag har sett svamp också (då barnen var mindre), och det ser annorlunda ut... svampen är mer kritvit.

En fundering bara. Jag har funderat på om hon ofrtfarande är överkänslig mot mjölkprotein, vilket hon var som barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-22 17:08:22 följande:
    Jo, det kan sitta på insiderna av kindera och i svalget osv, beroende på hur mkt svamp man har... det har mindre betydelse var det sitter i munnen, skrev bara att det kan sitta på olika ställen eller lokalt på tungan... Som jag sa tidigare så kan man behandla med ex Mycostantin som är ett flytande läkemedel mot svamp i munhålan som man tar efter varje måltid i några veckor enl ordination... när man är lite äldre (över 10år) kan man prova med avslaget vichyvatten som man penslar i munnen/ sköljer i munnen men det ska man inte ge till barn pga salterna som det innehåller pga att barnens njurar inte är fullt utvecklade ännu... om man läser på flaskan till vichyvatten så har det tidgare åtminstonde stått att ska ej ges till barn under 7 år tror jag det var...Från BVC ges råd om tex bikarbonat blandat med vatten... fråga som sagt innan du ger dig på att blanda och behandla ... ring dit för råd...Min väninna fick Mycostantin till sin 6 månaders baby , han hade mkt svamp på insidan av kinderna etc efter att de försökt med vatten och bikarbonat enl ord från BVC!!!Lycka till
    Jag pratade med BVC över telefon idag, och hon ordinerade vishyvatten att pensla på!
    Blir lite orolig nu när jag läser ditt inlägg...
    Hon sa inget om avslaget, eller att hon är för liten...
    Ska dock ringa henne igen om det inte gör nån skillnad.
  • Anonym
    Tilia skrev 2008-05-22 17:13:07 följande:
    Men ÄR det verkligen svamp? Min dotter har också en ljus beläggning på tungan, baktill, vilket hennes lillebror inte har. Hon har haft den länge, och jag tycker mest att den liknar den beläggning vi vuxna kan ha. Jag har sett svamp också (då barnen var mindre), och det ser annorlunda ut... svampen är mer kritvit.En fundering bara. Jag har funderat på om hon ofrtfarande är överkänslig mot mjölkprotein, vilket hon var som barn.
    Jag vet inte faktiskt.. Får se vad som händer efter vishyvattnet..
    Men vad kan det annars vara..?
  • december bebis

Vår bvc rekomenderade oxå vichyvatten till vår lille kille när han hade torsk på tungan.... Han var då runt 6mån, tror mängden de får i sig är så pass lite att salterna nog inte e så farligt. Man penslade storebror på bvc när han var liten men inte syskonen, de vill att man avänder vichy först

• december bebis

Fast ts du får pensla på ett tag innan det försvinner...

• Anonym
    december bebis skrev 2008-05-22 19:07:37 följande:
    Fast ts du får pensla på ett tag innan det försvinner...
    Okej, hur länge då? Om det försvinner innan, typ när hon blir frisk från infektionen, är det nåt annat än svamp då?
  • Anonym

forts föreg inlägg...

Visst kan det vara ngt annat men ytan som man får på tungan vid svamp är kritvit som sagts tidigare i detta forum... som sagt så kan man inte få bort svampen genom att tex ta försiktigt med en tandborste på ytan... vilket man kan om det är matbeläggning eller liknande....
    Det kan ta flera veckor att bli av med svamp och man brukar rekomendera att man fortsätter och pensla på tungan några dagar efter symptomfrihet... iaf med mycostantinet med tanke på att svamp kan vara lurigt och ta tid att få bort... om man inte lyckas få bort svampen helt, så kommer det tillbaka som ett brev på posten...
    Tror inte att det har så stor betydelse om den är avslagen eller inte, men man brukar använda det inom sjukvården iaf... enda skillnaden är ju att kolsyran förvinner ur vichyvattnet då...
    Tror som ngn annan oxå skrev att med tanke på att det är så liten mängd vichyvatten och att barnet inte dricker det utan får det lokalt i munnen så har det mindre betydelse med salterna...

• Anonym (ZZZNARK)

Hur nojiga är alla dessa stackars föräldrar? Salt från Vichyvatten, jamen hur mycket får de i sig tror ni? Hur orkar ni? Fråga på BVC hur mycket salt som är farligt för bebisens njurar. Några teskedar kanske sades mig. "Men man vet inte." Så därför kan dagens ungar inte käka en potatis som är kokt på vuxenvis. Försök tänk själva! Trött mamma säger..

• Anonym

min dotter hade så, fast även i gommen och insidan av läppen, men det var tydligen herpes, fast alla som jag talade med på telefon sa att det måste vara torsk, utan att vilja kolla på det. sedan sa läkaren som jag till slut fick tid hos att det inte alls var vanligt med så stora barn som får torsk, min dotter är 2,5.

Svar på tråden Vit beläggning på tungan på 2-åring...