• Mayen

Ska ett hissjour-nummer verkligen stå INUTI hissen?

Läste precis artikeln om 1-åringen som fick sitta och gråta 1 timme i en hiss innan de fick upp dörren.

I artikeln står, att hissjour-numret ska stå INUTI hissen.
    Är det jag som är korkad som inte fattar varför man inte sätter numret även UTANFÖR hissen?

Om tex hissen fastnar och en person svimmar/mår dåligt på annat sätt, vad hjälper det att numret står därinne?
    Har man ingen mobil - vad hjälper det att man kan läsa numret?
    Om man inte kan kommunicera med de utanför hissen (man kanske sitter fast mellan 2 våningar och det inte hörs vad man säger) vad ska man då med numret?

Jag fattar inte varför numret inte står på utsidan hissen.
    Nån som kan förklara logiken för mig?

www.expressen.se/nyheter/1.1169339/ettaring-satt-fast-i-hissen-i-en-timme

• Svar på tråden Ska ett hissjour-nummer verkligen stå INUTI hissen?
  • Betty Boop

Jag kan hålla med om att det är korkat! Men det jag reagerade mest på i artikeln är att en 1-åring åker hiss SJÄLV. Det är ju livsfarligt!

• Intelligenti pauca
    Mayen skrev 2008-05-21 11:59:34 följande:
    Läste precis artikeln om 1-åringen som fick sitta och gråta 1 timme i en hiss innan de fick upp dörren.I artikeln står, att hissjour-numret ska stå INUTI hissen.Är det jag som är korkad som inte fattar varför man inte sätter numret även UTANFÖR hissen?Om tex hissen fastnar och en person svimmar/mår dåligt på annat sätt, vad hjälper det att numret står därinne?Har man ingen mobil - vad hjälper det att man kan läsa numret?Om man inte kan kommunicera med de utanför hissen (man kanske sitter fast mellan 2 våningar och det inte hörs vad man säger) vad ska man då med numret?Jag fattar inte varför numret inte står på utsidan hissen.Nån som kan förklara logiken för mig?www.expressen.se/nyheter/1.1169339/ettaring-s...
    Om det är en vuxen person med mobiltelefon.Hissen blir ståendes och inget journummer finns utom utanför hissen? Är det inte bättre med både och?
    .Den andra parten bör också höras.
  • Virriga Vera

I de flesta hissar jag åkt så finns ju en hisstelefon som är direktkopplad till ett larmnummer.

• meic

håller med helt sjukt!

i alla hus jag bott i har det stått både inuti och utanpå

Betty Boop skrev 2008-05-21 12:01:07 följande:
    Jag kan hålla med om att det är korkat! Men det jag reagerade mest på i artikeln är att en 1-åring åker hiss SJÄLV. Det är ju livsfarligt!
  • Mayen

Jo, jag skrev även i TS att jag inte förstod "varför man inte sätter numret även UTANFÖR hissen?"

Alltså både på in- och utsida...

• Mayen

Virriga Vera skrev 2008-05-21 12:03:23 följande:

I de flesta hissar jag åkt så finns ju en hisstelefon som är direktkopplad till ett larmnummer.
    Fast barn klarar ju inte av att ringa själva...
  • Nyfiken gul
    Virriga Vera skrev 2008-05-21 12:03:23 följande:
    Jag är uppvuxen i förorten med hiss i 10-våningshus och där har det aldrig funnits hisstelefoner.. o när det nån enstaka gång i något hus HAR funnits hisstelefon har dom alltid varit ur funktion pga sabotage... så det skulle jag inte se som någon säkerhet...

För det mesta brukar ju journummer sitta även på anslagstavlan i porten - i alla fall i dom förorter o höghus där jag har bott under åren... och då har alla journummer stått samlat, fastighetsskötare, husvärdar, bostadsbolag, störningsjouren, hissföretaget osv...
  • Intelligenti pauca

Men vem lämnar en 1 åring ensam i en vagn i en hiss?

• Mayen

Intelligenti pauca skrev 2008-05-21 12:08:27 följande:

Men vem lämnar en 1 åring ensam i en vagn i en hiss?
    Det har du helt rätt i.

Men om det nu händer nåt så att den som är INUTI hissen inte kan ringa - bör numret inte stå även på utsidan då?
  • Mia83

Här står alla vikta nummer på anslagstavlan i trapphuset, förutom att journumret för hissen även står i hissen.

• rosaid

vi har både på ut o insida..om man som vuxen fastnar i hissen så är det bra o kunna ringa jouren

• Mia83
    Mia83 skrev 2008-05-21 12:14:04 följande:
    Här står alla vikta nummer på anslagstavlan i trapphuset, förutom att journumret för hissen även står i hissen.
    viktiga...inte vikta....
  • Intelligenti pauca
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-21 12:02:06 följande:
    Om det är en vuxen person med mobiltelefon.Hissen blir ståendes och inget journummer finns utom utanför hissen? Är det inte bättre med både och?
    Läs inlägg nr 2 där jag påpekar deta.
    Mayen skrev 2008-05-21 12:12:40 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-21 12:08:27 följande: Det har du helt rätt i. Men om det nu händer nåt så att den som är INUTI hissen inte kan ringa - bör numret inte stå även på utsidan då?
Svar på tråden Ska ett hissjour-nummer verkligen stå INUTI hissen?