• LovelyMeLovelyYou

Finns det en 8-års trots med?

Styvsonen har blivit konstig... Han har humörsvängningar och utbrott som en tonåring... Detta har blivit ett problem hemma såväl som i skolan.

Finns det fler barn som i 8-års åldern hamnat i denna trots? Jag känner det som att lillkillen är rena Dr Jekyll och Mr Hyde... Fem minuter efter utbrottet har han i princip glömt allt...

• Svar på tråden Finns det en 8-års trots med?
  • Fru Humla

jo det har jag märkt på grannens ungar att det händer nåt vid 8, kanske nån slags förpubertet har jag tänkt.
    tjejerna är heeelt rabiat men som tur är lugnade det ner sig efter ett tag och nu är äldsta tjejen snart tolv så det är på g att dra igång igen*he he he*
    jag tror att man ska försöka ge barnen lite mer space och tid för egna tankar. mycket händer ju i kroppen tidvis så de hinner väl inte med själv, kan man tänka.

hoppas de löser sig för er!

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • LovelyMeLovelyYou

Fru Humla skrev 2008-05-21 12:52:15 följande:

jo det har jag märkt på grannens ungar att det händer nåt vid 8, kanske nån slags förpubertet har jag tänkt.tjejerna är heeelt rabiat men som tur är lugnade det ner sig efter ett tag och nu är äldsta tjejen snart tolv så det är på g att dra igång igen*he he he*jag tror att man ska försöka ge barnen lite mer space och tid för egna tankar. mycket händer ju i kroppen tidvis så de hinner väl inte med själv, kan man tänka.hoppas de löser sig för er!
    Vi får hoppas det. Han har problem på rasterna i skolan och det slutar ofta i tårar för hans del, maken tror att han blir retad, men jag tror problemet ligger hos honom. Min man tror allt beror på mobbning baraför att han själv blev mobbad.
  • Fru Humla

det är ju jättesvårt att veta om det fortsätter så kankse man måste följa med i skolan å se vad som händer. eller be skolan hålla koll på det.det är ju viktigt att få bort det direkt innan det eskalerar oavsett av vilken anledning det händer. om han blir retad så skulle hans humör kunna bero på det men det kan också vara så att hans kompisar gör dig lustig över honom om han får hurmörutbrott...kanske retar de honom tills han blir arg å sen skrattar åt honom. det är ganska vanligt. en annan vän har en son med adhd hans klass"kompisar" tycker det är skitkul när han blir arg så de jävlas med honom. inte särkskilt snällt faktiskt.

det skulle nog vara bra om din man kunde få honom att berätta vad som gör honom ledsen på rasten så att han kan få hjälp att bryta mönstret på skolan. vad gäller utbrotten hemma osm hans en glömmer handlar dte nog om nån förpubertet, humörsvängningar är ju vanliga då.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • LovelyMeLovelyYou

Fru Humla skrev 2008-05-21 13:01:27 följande:

det är ju jättesvårt att veta om det fortsätter så kankse man måste följa med i skolan å se vad som händer. eller be skolan hålla koll på det.det är ju viktigt att få bort det direkt innan det eskalerar oavsett av vilken anledning det händer. om han blir retad så skulle hans humör kunna bero på det men det kan också vara så att hans kompisar gör dig lustig över honom om han får hurmörutbrott...kanske retar de honom tills han blir arg å sen skrattar åt honom. det är ganska vanligt. en annan vän har en son med adhd hans klass"kompisar" tycker det är skitkul när han blir arg så de jävlas med honom. inte särkskilt snällt faktiskt.det skulle nog vara bra om din man kunde få honom att berätta vad som gör honom ledsen på rasten så att han kan få hjälp att bryta mönstret på skolan. vad gäller utbrotten hemma osm hans en glömmer handlar dte nog om nån förpubertet, humörsvängningar är ju vanliga då.
    Skolan håller koll och de tycker inte det verkar som om ngn e dum, problemet ligger mkt i att han hellre leker med tjejerna än med killarna óch 8-åriga tjejer vill inte alltid leka med killarna... Irapporten från senaste mötet står det att han inte kan se att han oxå har del i konflikterna som skapas, vet inte exakt vad det handlar om...
Svar på tråden Finns det en 8-års trots med?