• Suck och suck

Kan "språklig bildning" (i ett korsord) bli "neolitism"?? Har NI hört talas om det ordet??

I min abstinens då Webbkryss är nere, så MÅÅÅSTE jag bara gå in hit på fl och fråga.
    Någon språkvetare kanske?
    Jag tyckte det var så häftigt att få ett ord för "Språklig bildning", men det enda jag kommer fram till är neolitism, fast då man googlar finns bara ordet "neolitisk". Kan det vara det ordet de är ute efter??

• Svar på tråden Kan "språklig bildning" (i ett korsord) bli "neolitism"?? Har NI hört talas om det ordet??
  • eleja

Fast neolitisk har ju inget med språk att göra utan är en tidsålder. Vilka bokstäver saknar du?

• Mayen

Lingvist / lingvistik?

Fast det passar ju illa med de bokstäver du verkar ha...

• Suck och suck

Galler måste väl vara rist? I så fall så har jag med säkerhet en till bokstav *EOLI*SM

• Suck och suck

Sen har vi då första bokstaven.
    Den fick jag till N ifrån ARIEL=LUFTANDE, tänkte jag.

• Suck och suck

Postalt för Georgia=
    Vad blir det? Blir det US=USA eller??

• Suck och suck
    Så gick det till när hasta kvasta försökte göra fl till ett Webbkryss.
  • Suck och suck

Aha, sjögurka.
    Då har vi *EOLIGISM med säkerhet.
    Teologism eller?

• Suck och suck

nej. det är ju neologism!!! tack!

• presens konjunktiv

Nej, neolitism har inte med språk att göra vad jag vet. Lithos betyder ju sten.

Ja, Georgia = GA *håller med*

Men jag får inte ihop vilka bokstäver du saknar, hastakvasta. Kan du skriva igen? Och tack för tipset om Webbkryss, trots att det ligger nere nu.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • presens konjunktiv

*fnissar* Sent på det som vanligt.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Suck och suck

Från Wikipedia:

"Neologism (grekiska neos "ny", "nymodig" och logos "ord", "lära") är ett nybildat språkligt uttryck eller ett gammalt ord/uttryck använt i ny betydelse.

Ordet var ursprungligen en beteckning för ord inom medeltidslatinet som inte härstammade från Romarriket. Numera kan neologismer vara helt nya konstruktioner eller blandningar av arvord och lånord från samtliga språk.

Ibland kan det vara svårt att avgöra om ett ord är ett lånord eller neologism. Detta gäller till exempel onomatopoetiska ord: Gök till exempel hette på gammal svenska gucku. På franska heter det coucou, på tyska Kuckuk, på engelska cuckoo, på latin cuculus. Alla dessa ord, inkl. svenska gök, är härmningar av gökens läte."

Då fick jag ett ord för språklig nybildning. Det var intressant!

• Suck och suck

Usch, jag vill nästan ta bort tråden Det är så pinsamt när man skrivit fel, Nu när jag lärt mig ordet.

• Suck och suck

Sitter ni med DN:s korsord annars?
    Det kanske inte vore så dumt med ett forum för korsordslösare här på fl också?

• Suck och suck

Jag tror att jag får mer abstinens när Webbkryss ligger nere än när fl ligger nere.

Svar på tråden Kan "språklig bildning" (i ett korsord) bli "neolitism"?? Har NI hört talas om det ordet??