• wozzgirl

*Kan man ha kjol och festlinne på

Kan man ha kjol och festlinne på ett bröllop där klädkoden är smoking/mörk kostym...
    Har kollat runt lite på sidor med "dresscodes" men det pratas mest om LÄNGDEN på klänningen.

Jag tänkte ha ett cremefärgat linne med röda blommor på, med breda axelband som täcker så gott som hela axeln.
    Och svart kjol. Jag vet att svart inte är en bröllopsfärg, men just nu tillåter inte ekonomin at jag köper en ny kjol så den får duga. Jag tror ändå linnet drar sån uppmärksamhet till sig at man inte "ser" det svarta?

Eller vad tänker/tror ni?

• Svar på tråden *Kan man ha kjol och festlinne på
  • JsN

Delvis svart klädsel är helt OK på bröllop *ler* det är HELsvart som ska undvikas.

smoking/mörk kostym är en ytterst egendomlig klädkod eftersom den blandar två olika. Bortsett från det så innebär det förmodligen riktigt tjusig klädsel dock ej balklänning.

Jag skulle säga att det du beskriver kan varahelt OK BEROENDE på vilket material och typ av plagg det är. JAg menar till smoking har man normalt en klännig som nästan är balklänning fast inte hellång, till mörk kostym har man på sig den eleganta "lilla svarta" (som dock inte är svart när man går på bröllop)

Ribbing är tydlig på sin sida:
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=52310

• fifo

Huruvida man har tvådelat eller hel klänning har ingen betydelse. Det blir inte mindre "fint" för att det tvådelat. Och det där med svart gäller ju helsvart, så om du har ett färgat linne så är det inga problem.

• wozzgirl

Linnet jag ska ha är i nåt silkesaktigt material... och kjolen är aningens grovare, men definitivt inte bommullsaktig..

Svårt att förklara, men jag tror de kläderna jag har tänkt ha kommer att duga finfint.

• SaraLisa

hmm jag skulle ta en coctailklänning dvs en kort lite snitsig klännig som slutar precis ovanför knäna. Eventuellt i svart men med en härligt färggrann sjal till.

• wozzgirl

SaraLisa... nu frågade jag inte riktigt vad NI skulle ha utan om mina kläder var ok, men tack för svaret iaf..

• SaraLisa

jag men jag menar att det du förslog egentligen är för "enkelt" för den klädkod de valt jag har skrivit i din gästbok!

• wozzgirl

Nån mer som tycker att mina kläder inte duger?

• SaraLisa

ok nytt förslag - ta det du tänkt och piffa till det med härliga smycken och kanske en håruppsättning? Läckra skor kanske?

Sara

• JsN

JAg tycker också att det du föreslagit låter lite enkelt till den klädkoden, det hade du sett om du läst vad jag skrivit om vad klädkoden borde innebära. Men det är bara du som känner dina vänner och vet hur uppklädda folk brukar vara.

Titta på länken jag skickade, där står mycket matnyttigt om kläder!

• wozzgirl

JsN:
    Jag HAR kollat in din länk.
    På mörk kostym pratar de även om kvällskjol med överdel i samma finhetsgrad.
    Jag tycker mina kläder passar in på den beskrivningen?

Jag ska ladda upp ett kort på mina kläder. Har tyvärr inte kjolen här hemma nu.. men resten finns i skåpet.

• JsN

Men dåså! Lite grövre, dock ej bomull tyckte inte jag lät så festtjusigt! Ofta när folk blandar två klädkoder så brukar man försöka lägga sig minst i övre skalan för den minst uppklädda.

Som jag sa, du vet hur dina kläder ser ut och du känner dina vänner! Som SaraLisa sa så kommer man långt med tjusiga strumpor och skor och lite mer smycken än man kanske använder annars!

Hoppas ni får det riktigt kul!

• wozzgirl

Svårt att förklara kjolen sa jag ju.. Men gå gärna o kolla in min bild i galleriet..

• JsN

Tjusigt linne! (Sjal/kofta/dyl till kyrkan så att ingen äldre dam tycker du visar för mycket axlar )

Svar på tråden *Kan man ha kjol och festlinne på