• Jossanundercover

Vilken husvagn när man har barn?

Vi är mitt i funderingarna att köpa husvagn nu i sommar.
    Vi har dock inte så stor erfarenhet av husvagn mer än att mina föräldrar hade en när jag var i yngre tonåren.

Och vi har altså ingen aning om vilka märken som är att föredra/inte föredra, vila egenskaper man bör söka efter när man letar barnvänlig husvagn. Finns det något man bör undvika tex?
    Vår första tanke var att hyra husvagn i sommar. Kanske ett par olika för att provbo och känna vilken typ som passar oss, men vi lade ner den tanken ganska snabbt när vi insåg att det kostar 4000 att hyra i en vecka..

Vi har kollat lite på olika barnkammarvagnar och föll för en med barnkammardel, dubbelsäng och en sittplats vid köket. Det kändes på något sätt praktiskt att slippa bädda upp och ner, vilket man slipper med fasta sängar..Men det kanske istället är jätteopraktiskt?!

Ni som har husvagn vad tycker ni? hjälp!

• Svar på tråden Vilken husvagn när man har barn?
  • am76

Vi köpte husvagn förra sommaren (Kabe ametist med dubbelsäng). Vår största fundering var var barnet skulle sova då 5 mån (nu 1½ år). Ägaren före oss hade oxå haft en liten en och köpt en madrass till golvet brevid dubbelsängen - suveränt ! Där sov vår dotter förra sommaren och även nu. För framtida behov såg vi till att det finns en överbädd som man kan fälla ner (ovanför dubbelsängen), men dröjer ju ett tag innan hon kan flytta dit upp.

Beror lite på hur gamla era barn är vad som är smidigast. Men som du säger : de flesta tycker det är jobbigt att hålla på o bädda upp o ner sängarna!

• mamma 03 05
    Jossanundercover skrev 2008-05-21 13:13:39 följande:
    Vi har kollat lite på olika barnkammarvagnar och föll för en med barnkammardel, dubbelsäng och en sittplats vid köket. Det kändes på något sätt praktiskt att slippa bädda upp och ner, vilket man slipper med fasta sängar..
    Vilken vagn var det?? Vi kollar oxå för fullt nu och vill ha som er, att man slipper bädda om allt varje kväll.
  • IrenerI

Vi har haft en Öggestorp tills nyligen och den fick man bädda upp och ner vilket man aldrig orkade utan åt ute elelr vid den pyttelilla sittplatsen.
    Så nu har vi köpt en ny husvagn en Adria 743.
    Med våningsäng, liten dubbelsäng, dinette och större sittgrupp.
    Än ahr vi inte provat den men de var den som känndes bäst för oss. 2 barn på snart 1 och 4 år.

Men vill ni ha lite billigare husvagnar så kolla inte på kabe, polar och solifer för dom är riktigt dyra. (Säkert bra men ack så dyr)

• Jossanundercover

Jag kanske skulle ha skrivit att våra barn är snart 4 och 1 år gamla..Det knepiga är ju att den lilla måste sova i en typ spjälsäng ff. Det går omöjligen att lägga honom någon annanstans för då vandrar han iväg

Mamma 03 05: De vagnar som har denna planlösning är Hobby 500KMFe. Sök på typ Blocket så finns det många såna vagnar att kika på. Men den kostar en del. Sen finns det en liknande fast KNAUS som heter 520TKM.
    Det som är smart med denna är att underslafen på våningsängen går att vika upp när man inte använder den så att det blir som ett lekutrymme under den. Eller plats för resebabysäng. Finurligt.

Det finns också en lite annorlunda variant med större barnkammare=större vagn. Kanske passar bättre om man har större barn. Den heter Hobby650KMFe.

Min personliga favorit, tyvärr är den för stor att dra med vanligt kort och alldeles för dyr, är Hobby650KFU. Där har man en stor soffa i fram, sen går man förbi köket där man har en dubbelsäng. Går man förbi den så är det ett rum bakom där det finns en sittgrupp och en våningsäng..

IrenerI: Tack för tipset. Ska kolla upp Adrian

Gärna fler funderingar och tips!

• IrenerI

Vi har haft med oss en resesäng åt minsta som vi har slagit upp mitt på golvet i gamla husvagnen. Dock så blir de lite trångt att gå förbi men de går.

Nya husvagnen tänkte vi bygga lite själv i våningsängen åt henne. Då den är bredvid dubbelsängen .

Husvagnen vi har köpt heter adria classica (UT el UP minns inte riktigt) 743 -05

Den sista husvagnen du nämde har vi tittat på en liknande men vi tyckte de vart så lite golvutrymme kvar när dubbelsängen stod mitt i vagnen. Barnen sitter oftast på golvet och leker. Och den lilla sittgruppen bak kunde inte ens jag (Som är smal och pytteliten) Sätta mig ner i utan att klättra..

• Jossanundercover
    IrenerI skrev 2008-05-21 16:03:52 följande:
    Den sista husvagnen du nämde har vi tittat på en liknande men vi tyckte de vart så lite golvutrymme kvar när dubbelsängen stod mitt i vagnen. Barnen sitter oftast på golvet och leker. Och den lilla sittgruppen bak kunde inte ens jag (Som är smal och pytteliten) Sätta mig ner i utan att klättra..
    Jo det har du aldeles rätt i. Man vill ju ha lite golvyta åt barnen..Därför jag är sugen på en Hobby där man kan fälla upp sängen när den inte används..
  • IrenerI
    Jossanundercover skrev 2008-05-21 16:07:00 följande:
    Jo det har du aldeles rätt i. Man vill ju ha lite golvyta åt barnen..Därför jag är sugen på en Hobby där man kan fälla upp sängen när den inte används..
    Ja de lät rätt smart.

Men sen går de ju alltid byta vagn om man inte känners sig helt nöjd.
    Därför köpte vi en lite billigare vagn först och bodde i et tag för att se vad vi saknade och behövde.
    Så hoppas de här är rätt vagn nu
  • Jossanundercover
    IrenerI skrev 2008-05-21 16:05:58 följande:
    www.blocket.se/vi/15588474.htmå ser vår ut ungefär, men en -05.
    Den var finfin och lyxig den vagnen du! Och den kostar ju en del
    Det som är bra med husvagnar är ju att dom inte sjunker så mycket i värde heller så man kan ju faktiskt köpa en för att prova precis som du säger
  • nasv

Hej

Vi har oxå en kabe ametist o har undrat hur vi ska göra med våran lilla nu. Så jag undrar hur ni la madrassen? Täckte ni för så barnet inte kunde rulla mot kanterna då o under sänge?

Svar på tråden Vilken husvagn när man har barn?