• Pepe2

Adrenalinspruta allergi, dagis krånglar

Hej
    Vårt lilla barn är allergiker, mot mjölk, ägg, nötter och katt samt har astma. Den senaste reaktionen var mycket kraftig och vi fick åka in till Karolinska där han fick behandling på en gång. Hursomhelst, så sade läkaren att vi skulle ha en adrenalinspruta med oss, hela tiden en skall vara på dagis. När vi sade detta till dagis personalen så började en av "fröknarna" att vägra för att hon tyckte att det var läskigt och sade att han borde flyttas till en annan dagis. Vi blev mycket ledsna med tanke på att vi förväntade oss en bättre betömande.
    Min fråga är om de lagligt kan neka plats/krångla för att vår lilla pojke måste ta en adrenalispruta om han reagerar kraftigt på någonting. Allergiförbundet sade att det var första gången de hörde att personalen skulle krångla för något liknande och de var mycket förvånade av den oviljan som personalen visade. De skulle kolla detta och återkomma till oss, jag undrar om någon här kanske kan svara snabbare.

mvh
    två oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Adrenalinspruta allergi, dagis krånglar
  • SCSI

Kan det inte bara vara så att den i personalen som reagerade helt enkelt tycker att det verkar läskigt. Hon kanske är rädd att göra fel och ungen dör eller nåt? Att få dit en allergisköterska eller liknande som kan förklara hur det går till, vad sprutan gör och varför kan säkert hjälpa! Kunskap spräcker många troll!

Men att vägra för att det verkar krångligt låter inte som nåt de har laglig rätt till, nä! Däremot har jag flera bekanta som bytt dagis för att de inte orkat med just den där "guuuud vad jobbigt!"attityden när deras barn haft särskilda behov. Det spelar ju ingen roll vad lagen säger, känner man hela tiden som förälder att de som tar hand om ens barn hela dagarna mest ser det som en belastning är det ju inget man vill utsätta sin familj för liksom...

• Pepe2

Hej,

vi kommer att byta p.g.a. just den inställningen. vår pojke är det enda allergiska barnet på dagis. Vi känner att han upplevs som en belastning. Det är inte första gången de säger någonting som "han borde börja någon annanstans". Hursomhelst, så måste han gå någonstans medan vi väntar på en ny plats.

/Vi

• Blå Flygare

De har ingen rätt att neka plats (eller att neka att ge), men man kan förstå deras oro. Det de kan kräva är utbildning och information för det. Kontakta er mottagning och hör vad de har att erbjuda? Kan personalen komma och träffa en ssk och bli demostrerade? Eller har de något bra utbildningsmatrial som ni kan vidarebefodra?

När vi kom till dagis med astmamedicin så höll vi först ett info-möte med all ordinarie personal och rektorn där vi muntligt gick igenom allt och de fick skriftligt på allt vi sa också (tydliga instruktioner med bild på hur man ger, hur de ska veta OM de ska ge eller ej etc) plus att personalen fick praktiskt prova på. Efter det var de mycket lugnare och vi känner oss tryggare.

Med spruta kanske det är svårare att praktiskt prova på, men barnmedicin kanske har något tips? Kanske testa med koksaltlösning i en apelsin t.ex. kan ju vara bättre än inget!

• Aros

Vet inte om det är lagligt eller ej, men jag tycker ni ska prata med rektorn/områdesansvariga. Om personalen tycker det är läskigt med sprutan (kan ju ha fobi för spruto t ex) så behöver dem ju utbildning för att känna sig tryggare.

Personalen på min sons dagis har alla fått gå till rektorområdets sjuksköterska för att där lära sig hantera sonens Anapen (han är allergisk mot ägg, senap och nötter). Tycker att personalen verkade mycket tryggare efter att dem varit där och fått testa sprutan, sett att den inte är så läskig som dem inbillat sig.

Det är ju inte bara allergska barn som har sprutan utan också dem som har diabetes. Och både diabetes och allergier blir vanligare och vanligare. Blir nog svårt att hitta en föskola stor nog att bunta ihop alla dem på, bättre att personalen lär sig hantera akutmedicinen (som förhoppningsvis aldrig ska behövas användas).

• Pepe2

Nej,

vi har hittat en annan skola som har mer erfarenhet utav allergiska barn som inte tycket att det är konstigt. De menar att det är ganska vanligt och vet vad som skall göras.

/Vi

• Aros

Fy vilket trist dagis med en sådan attityd. Sånt man har lust att skriva en insändare till tidningen om. Hoppas han och ni kommer trivas på nya dagiset.

• Max mamma

Vi har barn med spruta i väskan åxå,det är ju som det är lixom-även om jag åxå tycker att det är läskigt.
    Vi har aldrig behövt att ge den sprutan på så många år-så det händer ju sällan-men den finns ju OM det skulle behövas.

Jag tycker att personalen verkar oproffesionellt om dom sa så åt dej ang. sprutan-förstår att du känner dej ledsen å besviken.

Camilla-förskollärare/mamma

Svar på tråden Adrenalinspruta allergi, dagis krånglar