Undersköterska på vc?
Hej, det är så att jag undrar vad en undersköterska har för arbetssysslor på en vårdcentral? Hoppas någon har tid och lust att svara!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-21 15:29
*puffar*
Hej, det är så att jag undrar vad en undersköterska har för arbetssysslor på en vårdcentral? Hoppas någon har tid och lust att svara!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-21 15:29
*puffar*
*puff*
Det är nog lite olika. En del har hand om hemsjukvården, andra sitter i receptionen, en del jobbar i labbet, en del assisterar läkarna/dsk när de ha mottagning - en del roterar mellan alla dessa områden.
När jag jobbade på VC tog jag prover (ansvarade för lab), tog han dom provsvaren, assisterade läkarna vid undersökningar, lite lättare städ, ansvarar för viss förrådsbeställning mm
Okej, då är det rätt varierande då!! Har bvc undersköterskor? Tack för era svar! Mvh Ninnie!
Mycket sällsynt med USK på bvc men det finns på vissa ställen. Ofta svarar USK i telefon, bokar/ombokar tider, hjälper till med vägning/mätning.
Okej, jag undrade lite bara för att jag ska göra en utav mina praktiker på en vårdcentral eventuellt, i höst ska jag vara på barnkliniken på vårt sjukhus, det ska bli spännande!
Näe precis! Oj nu blev jag nervös!!!! Vi har bara tränat på prover en endaste gång i skolan, på en sån där "gummiarm", känns som man borde fått träna lite mer. I och för sig gick det jättebra på träningen, men det är ju verkligen inte samma sak som en riktig patient! =)
Jag hade bara övat 2 ggr på gummiarmen i skolan innan jag tog på en patient på min prakik på sjukhus. För mig gick det jättebra, var inte ens nervös! Det kändes faktiskt inte annorlunda...!! Du ska se att det går jättebra!
EW85: Okej, tack för lite pepping!! Får se om jag hamnar på vc nu då, ska bli spännande! Vilken avdelning var du på på sjukhuset? Var det termin tre?
Haha, jaa det är sant! Att komma ihåg allt annat som man ska göra ja! Jaja, vi får se hur det går, men det blir nog bra!! =)
mamma till pyret skrev 2008-05-21 22:32:52 följande:
EW85: Okej, vad spännande! Trivdes du där då? Vi har ju tre praktiker som vi gör (läser tre terminer) hur många har du då när du läser på distans?
Okej, vad kul!! Hoppas du hamnar där du vill vara på din praktik då! Jag ska prata med min lärare imorgon, så ska vi bestämma hur det blir med praktiken på vårdcentralen! Hoppas hoppas!!!! =)