• Nikas

Årsarbetstid på FK-blankett???

Min chef och jag har fyllt i papper från FK, där står det Årsarbetstid...

Är det då så enkelt att man räknar 5 dagar/v., sen går det 52 veckor på ett år. Alltså 5*52=260 dagar som Årsarbetstid???

• Svar på tråden Årsarbetstid på FK-blankett???
  • Ayya

Japp, man räknar med 2080 timmar per år vid heltid.

• Ayya

260 dagar * 8 timmar = 2080 timmar

Så även semestern blir inräknad.

• Zirup

Har du månadslön och arbetar 5 dagar/vecka så skriver då 260 dagar. Har du däremot timlön och arbetar 40h/vecka så skriver du 2080.

• Ayya

Det kvittar eftersom det i slutändan är samma sak.

Zirup skrev 2008-05-21 19:52:46 följande:
    Har du månadslön och arbetar 5 dagar/vecka så skriver då 260 dagar. Har du däremot timlön och arbetar 40h/vecka så skriver du 2080.
  • Zirup

Nej, det är inte riktigt samma sak eftersom det är i relation till årsinkomsten. Har man en timlön så anger man årsarbetstiden i timmar och har man en månadslön så gör man det i dagar. Det är klart, man blir inte kölhalad om man skriver tvärt om. Men om man vill följa instruktionerna så är det så här man ska göra.

• annasoneborg

jag räknade inte med semestern så jag skrev 225 dagar per år, det var min arbetsgivare som sa att jag skulle fylla i så. Men det kanske är olika=)

• Tezz81

Min löneass sa att jag skulle skriva i timmar då jag fick sonen... (pga oregelbunden arbetstid) Det har i efterhand visat sig vara fel.... Jag skulle skriva i dagar.... Tror jag förlorade på att det stog i timmar....

• ProPPens

Jag jobbar också oregelbunden arbetstid men det räknas ändå i dagar. Det är ju beroende på om man har månadslön eller ej...

• Tezz81
    ProPPens skrev 2008-05-21 21:25:18 följande:
    Jag jobbar också oregelbunden arbetstid men det räknas ändå i dagar. Det är ju beroende på om man har månadslön eller ej...
    Jag vet det nu, men tydligen visste inte tanten óm det då jag rådfrågade henne för 4 år sedan... Ändrade för ett par år sedan till dagar då FK sa att det var det jag skulle skriva...
  • ProPPens
    Tezz81 skrev 2008-05-21 23:09:36 följande:
    Jag vet det nu, men tydligen visste inte tanten óm det då jag rådfrågade henne för 4 år sedan... Ändrade för ett par år sedan till dagar då FK sa att det var det jag skulle skriva...
    Irriterande när man frågar någon man tror vet och det visar sig att dom inte alls vet!!! Kan man inte då bara säga att man inte är säker?! Jag har tur som har en löneass på mitt jobb som själv jobbat på FK och kan mycket...
  • Anne69

Det är viktigt att det är arbetsgivaren som fyller i årsarbetstiden och då helst någon som jobbar med lönerna. Det är nämligen superviktigt att rätt tid anges, annars riskerar man att få fel ersättning från fk.

Riktlinjen är ungefär så här: om du är borta från jobbet en dag (tex sjuk) får du då löneavdrag i dagar (dvs 1/30 om du har månadslön) så har du årsarbetstid i dagar. Får du löneavdrag i timmar (tex 7,5 el 8 timmar) har du årsarbetstid i timmar.

Svar på tråden Årsarbetstid på FK-blankett???