• really

Barnaboken/Sova hela natten - Anna Wahlgren

Jag har hört mycket om Anna Wahlgren och hennes bok Barnaboken, och boken (samt "kuren") Sova hela natten (SHN).
    Vad jag förstått så kör man SHN-kur med sitt barn om de t.ex har svårt att sova på nätterna, efter att de blivit några månader.

Men om man från början vill tillämpa lite AW-tänk, och kanske komma på rätt köl från början och slippa göra en "kur" senare - vad gäller då? Och hur tar man till sig den informationen? Är det samma bok?

(ja, jag vet att spädisar kanske inte kan "metodifieras", och det är inte heller min tanke. Vill bara veta hur jag kan underlätta för min bebis och oss från början, och förbereda mig på bästa sätt inför livet som spädbarnsförälder)

• Svar på tråden Barnaboken/Sova hela natten - Anna Wahlgren
  • Flickan och kråkan

Läs "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley istället.

Då får du bättre förståelse för ditt barns sömn och kan på så sätt få bra sömnrutiner på BARNETS VILLKOR utan "kurande". Det är för barn med sömnstörningar. Att vakna för spädbarn på natten är som det ska, och viktigt för utvecklingen.

• Flickan och kråkan

Ska tillägga att den också ger tips på hur man får barnet att sova hela nätter, men med en helt annan utgångspunkt än AW - med barnets i centrum. Bara snälla tillvägagångssätt som ser till barnets bästa men med förståelse för trötta föräldrar .

• really

Det låter intressant. Kanske bäst att läsa båda..
    Har hört att det kan vara bra att läsa lite innan, för när bebisen väl kommit så finns ingen tid för det...

Vad är huvudpoängen i Somna utan gråt?

• Ell

AW:s kur ska inte användas på spädisar dock kan man med fördel köra hennes Standardmodell, enkelt uttryckt massor med mat - hålla vaket så länge barnet orkar - mer mat - sova gott minst 2 timmar i stöten. Ganska logiskt egentligen, jag kommer prova på detta så fort vår bebis kommit. Med första barnet var det ett evigt småtuttande, sovande en kvart, äta mer, sova lite till osv. Man kan ju alltid testa! Definitivt inget som skadar!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Busfrö i magen BF 15 oktober ♥¸.?°´¯) ♥
  • really

Jamen just det, standarmodell kallar hon det för ja när man kör från början, lite olika för olika veckor.
    Och hur tar man till sig den kunskapen?

• Ell

Kika in på hennes hemsida: www.annawahlgren.com Jag antar att hennes "schema/regler" är mer exakta för standardmodellen men man kan ju alltid anpassa och ta det man gillar!

Lycka till!

• Flickan och kråkan

Är själv inte mycket för AW eftersom jag tycker hela hennes tänk känns fullständigt onaturligt och inte bygger på barns sömnvanor. Somna utan gråt går i mycket ut på att lära barnet somna på egen hand oavsett om man samsover eller inte, ammar eller inte och oavsett ålder. Fungerar lika bra för alla föräldrar.

I den utgår man från barns naturliga sov-vakenvanor - dvs att uppvak är nödvändigt och naturligt, och att det därför handlar om att lära barnet att somna om på egen hand när det väl vaknar. Det bygger hela tiden på att ge barnet TRYGGHET. Vilket innebäår att det inte finns någon färdig modell som gäller ALLA barn.

Den ger en massa tips och idéer som man sedan får anpassa till sitt eget liv och det egna barnet.

Bygger även på:
    - Tidig nattning
    - Tydliga och konsekventa kvällsrutiner
    - Goda sovvanor på dagen

Gillar att den utgår från att barn och föräldrar ska sova bra, inte att föräldrarna ska sova bra och att man därför ska kura barnet till snabb helnattssömn.

Fast det är min åsikt

• Ell

Frösöblomster: Har absolut inget negativt att säga om "somna utan gråt" då jag inte provat men vill poängtera att standardmodellen inte är en kur utan en metod att sköta bebisar på där det anses naturligt att vaknar på natten för att få mat. Hennes kur "sova hela natten" är en helt annan sak som inte ska tillämpas på små bebisar.

• Flickan och kråkan
    Ell skrev 2008-05-22 10:26:14 följande:
    Frösöblomster: Har absolut inget negativt att säga om "somna utan gråt" då jag inte provat men vill poängtera att standardmodellen inte är en kur utan en metod att sköta bebisar på där det anses naturligt att vaknar på natten för att få mat. Hennes kur "sova hela natten" är en helt annan sak som inte ska tillämpas på små bebisar.
    Respekterar helt din åsikt. Vi har bara lite olika åsikter Har lite svårt med AW och hennes syn på barn eftersom den "naturliga" följden för henne är "sova hela natten-kuren", en metod jag inte gillar alls. Bra att läsa många OLIKA sätt att tänka så kan man ta ställning vad man själv tycker.
  • really

Frösöblomster; OK, makes sense...
    Men samtidigt, vad jag förstår av AW så går det väl ut på att ha andra rutiner på dagen än på natten, och försöka eftersträva bra och rejäl sömn på natten (och även dagen, men att skilja dag från natt). Och en bebis som sover bra på natten måste väl bli både piggare och gladare på dagen? Det måste ju vara en win-win för såväl barnet som föräldrarna?
    Och sen mer HUR man gör för att uppnå bra rutiner som hela familjen mår bra av. Och får en mätt och nöjd bebis...

Ell; har du testat standardmodellen på ditt spädbarn?
    (ditt första barn när denne var spädbarn vill säga ) I sånt fall, med vilket resultat?

Svar på tråden Barnaboken/Sova hela natten - Anna Wahlgren