*Tänkte göra egen kycklingpure till
Tänkte göra egen kycklingpure till min tjej( 6 mån). Vad använder ni för kyckling? För det står ju att kycklingfileerna innehåller salt. Kan man använda dom ändå? Hur gör ni?
Lottentotten
Tänkte göra egen kycklingpure till min tjej( 6 mån). Vad använder ni för kyckling? För det står ju att kycklingfileerna innehåller salt. Kan man använda dom ändå? Hur gör ni?
Lottentotten
Jadu....Ska jag var helt ärlig så tog jag en sån där filé som man klipper loss du vet. Kronfågel chicky nåt...De är förpackade en och en som man klipper loss. Och det där med salt har jag inte tänktpå. Men det måste ju vara ok. Det kan ju knappast vara större mängder i den. mvh Mia
Ja, jag tar det billigaste =) Vet attd e sprutar in salt i dem men tänker som oavn att det är så lite att det inte gör nåt. Jag tror att det viktigaste är att man inte tillför extra salt i maten till dem...
Har du recept eller vill du ha? På kycklingpure alltså? Jag har ett som gått hem hos Wilma iaf...
Jag ger bara min son svenskt kött, speciellt kycklingen är jag noga med, och oftast försöker jag köpa ekologiskt. Allt med tanke på antibiotika och andra äckligheter? Att bara köpa det billigaste är inte gott nog för mitt barn!
Men, jag har aldrig reagerat på att det finns salt i dem om jag ska vara ärlig. Tror inte att det är sådana mängder att det gör skada dock.
Nervis: Ja tack ja vill jätte gärna ha recept.
vi använder bara "ren" kyckling, de flesta paketerade kycklinarna innehåller så lite som 70-90% kyckling. Resten är tillsatser
Kronfågels stora kycklinfilesförpackning är ren från salt enligt innehållsförteckningen.
/Gun
Omman köper färsk kycklingfilé är det väl inget insprutat salt i alla fall?
Nervis: Jag vill gärna också läsa ditt recept, kan du inte skriva in det i den här tråden? Vore snällt!
Färsk kycklingfilé är (oftast) utan salt. Även om frysta kycklingen är svensk så kan de ha stoppat salt i den (och annat). Men mängden salt är tydligen försumbar.
För övrigt är jag också intresserad av recept på kycklingmos/puré!
Det här svaret fick jag från Torsåsens kyckling (svenskt) vid fråga om detta med salt:
"Torsåsens kycklingfiléer är mörade för att de ska bli en saftigare produkt. De kylförvaras över natten och sedan tillsätts några procent av en marinad som består av vatten, salt, Dextros och karragenan. Mängden salt i kycklingfiléerna är ca 0,001 % av kycklingfiléerna. Det innebär att det är 0,01 g i 1000g kycklingfilé. Vill du vara säker på att din baby inte får i sig något salt alls så får du leta efter kycklingfilé där det garanterat inte finns några tillsatser. Det brukar inte finnas i den färska kycklingfilén.
Vill passa på att varna dig för att det ibland kan finnas rester av nyckelbenet i kycklingfiléer. Eftersom nyckelbenet på kycklingen sitter rakt in i den tjockaste delen av bröstfilén kan man ej garantera att filéerna är helt benfria. "
Mira gillar kyckling och jag brukar göra grytor på det som finns hemma...men som bas:
en kycklingsfile
ett par potatisar
en morot
broccoli/palsternacka/blomkål/paprika - nån mer grönsak alltså
lök och vitlök
färsk ingefära ibland
vatten
grädde
blandade örtkryddor
peppar
koka tills klart, mixa....jättegott tycker Mira!
färsk kyckling är oftast utan salt...
tack tjejer för era inlägg.