femte barnsjukdomen
Finns det någon som har haft den? Vet någon hur länge den smittar när man fått den?
Är orolig eftersom jag är gravid och folk i min omgivning har den.
Tacksam för svar!
Finns det någon som har haft den? Vet någon hur länge den smittar när man fått den?
Är orolig eftersom jag är gravid och folk i min omgivning har den.
Tacksam för svar!
vad är heter den?
Femte sjukan
Femte sjukan drabbar ofta barn mellan 5-15 år men även vuxna kan få sjukdomen. Hos de allra flesta blir den en lindrig åkomma som går över av sig själv och inte lämnar några kvarstående besvär. Smittan sprids via luftvägarna, exempelvis vid hosta och nysning.
När sjukdomen har brutit ut är den inte längre smittsam. Det tar cirka tio dygn från det att barnet har smittats till dess att sjukdomen bryter ut. Smittan ger livslång immunitet, det vill säga, man kan bara ha femte sjukan en gång.
De typiska symtomen på femte sjukan är utslag och klåda. Det börjar med en kraftig rodnad på kinderna, som sedan sprids till övriga kroppen, armar och ben. Utslagen brukar försvinna efter en vecka men kan komma tillbaka en eller flera gånger under några veckor.
Andra symtom är allmän sjukdomskänsla och feber. En del barn kan bära på smitta utan att få några symtom på sjukdomen.
Hos vuxna ger femte sjukan mer allmänna sjukdomsymtom med feber, besvär från luftvägarna. Det är mindre vanligt med utslag. Många vuxna kan också få värk i lederna.
Om du är gravid och smittas av femte sjukan kan smittan i enstaka fall föras över till fostret. Det kan i mycket sällsynta fall leda till att fostret blir allvarligt sjukt. Viruset orsakar inga missbildningar eller medfödda handikapp.
Ta kontakt med din barnmorska för råd om du utsatts för smitta eller om du misstänker att dina barn utsatts för smitta. Ett blodprov kan visa om du redan haft sjukdomen och därmed är immun.
Efter som femte sjukan är en virussjukdom finns ingen medicin som botar men sjukdomen kan lindras på olika sätt.
Barn kan gå tillbaka till dagis eller skola när febern försvunnit och de är pigga nog att delta i olika aktiviteter. Det gör inget om det finns utslag kvar, sjukdomen smittar inte när utslagen kommit.
Om du är osäker på hur du ska göra kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom två timmar genom att logga in på Mina vårdkontakter. Klicka på länken till höger.
Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om vem som är din husläkare.
För råd på arabiska ring 08-528 528 38.
För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96.
Om du misstänker att du eller ditt barn har blivit utsatt för smitta med femte sjukan :
Tack för svaret.