• Dame72

Måla furutak?

I taket har vi obehandlad gran. Har suttit där i snart 30 år. Gulnat och hemskt ser det ut. Dax att bli vitt mao. Rejält vitt
    Men hur?
    Har fått lite olika tips, så jag frågar igen.
    Ca 30 kvm i första läget. Vi kan låna en färgspruta. Brädorna är kanske 10 cm breda och mellanrummet emellan bara nån cm. Dvs det går inte att bara måla...det tar tid. Osså kvisthålen? Måste man göra nåt åt dom nu, efter 30 år?

• Svar på tråden Måla furutak?
  • Egogirl

Kvist lacka alla kvistar med kvistlack. Grunda med utvändig alkydolje grundfärg och sedan färdig måla vanlig inomhus tak färg, matt eller blankt efter eget tycke..

Lycka till från Målaren

Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad
  • Dame72

Jag fick tips om att man kan hoppa över kvistlacken. Tänkte höra om det var fler som gjort så, och isåfall hur dom gått till väga. Och framförallt om det blev bra.
    Ju fler som kan bekräfta att det går, dessto bättre mao

• musli
    Sigma Renova Träprimer
    Sigma Renova Träprimer är en vattenspädbar grundfärg för isolering av nikotin-, sot– och och vattenskadade ytor. Användes på trä invändigt. Extremt goda isolerande egenskaper. Isolerar kvistar vid målning av tex paneltak. Resultatet är dock avhängigt kvistarnas art. Utför därför alltid en provyta. Sigma Renova Träprimer har extremt god vidhäftning på de flesta hårda och blanka underlag. Matt, glans 10. Levereras i 1, 2.5, 5 och 10 litersburkar. Vit, kan tonas i ljusa kulörer.

Ska funka bra enligt en vän men det beror kanske lite på vad för träslag man har i taket. Gran ger mindre problem med kvist än vad tall gör... Som det står från Sigmas sida, utför därför alltid en provyta.
  • Egogirl
    Dame72 skrev 2008-05-21 21:08:28 följande:
    Jag fick tips om att man kan hoppa över kvistlacken. Tänkte höra om det var fler som gjort så, och isåfall hur dom gått till väga. Och framförallt om det blev bra.Ju fler som kan bekräfta att det går, dessto bättre mao
    Skulle inte göra det om det vore jag, risk finns att det slår igenom så småningom.. Fuskade nämnligen själv med mitt egna vitmålade tak. Nu 3 år senare börjar de slå igenom..
    Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad
  • hally

Jag skulle inte chansa att skippa kvistlacken. Det är trist och fult när de slår igenom.
    Har själv målat taken blankvita i kök och hall och det blev jättebra! Kvistlack 2 varv, grundfärg och täckfärg 2 varv.
    Vi har mycket träpanel i huset så det är myyyycket att måla En del av den kommer nog eldas upp istället.

Lycka till!

Svar på tråden Måla furutak?