• Midsommarafton 77

Köper du livsmedel som innehåller glutamat (E620-E625)?

Tänker du på att varan du köper kanske innehåller glutamat.
    Glutamat är smakförstärkare.

Glutaminsyran och dess salter, glutamater, får användas till alla livsmedel som får innehålla tillsatser utom livsmedel som tillverkas speciellt för spädbarn och småbarn. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper du livsmedel som innehåller glutamat (E620-E625)?
  • Lilla Linnéa

Försöker att undvika det.

• Mama Law

Försöker undvika det då vi har barn med alleriger och han blir värre i sina eksem om han får glutamat i sig

Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • denna där

Vet inte, för jag läser inte innehållsförteckningen

Vegetarian - fornnordiskt ord för dålig jägare
  • Obehörig

ja, det gör jag, fast jag svär över det varje gång jag läser innehållsförteckningar. funderar dock på att börja utesluta ondskefulla tillsatser i maten jag köper. finns så mycket sjukt, läst den hemliga kocken? visst heter den väll så?

• Atamon

Ja, jag försöker undvika glutamat. Överhuvudtaget så har jag blivit mycket mer noggrann på att läsa innehållsförteckningar.

Har som många andra läst Den Hemliga kocken så blev jag bara än mer övertygad om att det är rätt att undvika tillsatser.

• Lilla Linnéa

Mm det finns mkt konstiga tillsatser i maten nu för tiden. Min senaste skräck är sötningsmedlet Sorbitol... Det är nervtoxiskt i stora mängder. Så lightprodukter köper jag aldrig. Man kanske inte kan komma upp i ngn skadlig nivå genom att dricka en flaska lightsaft men jag tycker det låter läskigt... *S*

• Linda1976

Försöker undvika, men helt går det ju inte. Finns i typ allt! (tyvärr). Smörgåspålägg tex, det går knappt att hitta utan!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • isisisis

Jag försöker undvika alla färdiglagade produkter.

Färdiga såser,halvfabrikat,chips och liknande,bakverk med tillsatser,dressingar,lightprodukter mm

Jag gör själv mat från grunden.

Föröker äta bra mat.Men någon gång kan man slarva.

• W W

Nej, min mage mår skitkasst om jag käkar det, så jag undviker det så gott det går..

My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • Spicy woman

Det gör jag säkert. Brukar bara kolla så det inte är svamp om jag köper färdigprodukter.

Svar på tråden Köper du livsmedel som innehåller glutamat (E620-E625)?