• Merjem

Tjänstledighet.....måste man jobba när det är lov??

Hejsan!!

Som rubriken lyder. Måste man jobba över sommaren (då man ej går i skolan) om man är tjänsteledig för studier.(har fast jobb på sjukhus)
    Jag ska plugga nu till hösten (utbildn är på två åt) och fick beviljad ledighet.

Om man har CSN stöd så fryser man sin SGI, gäller det också om man ska bara ha bidragsdelen ....

NGn som vet?

• Svar på tråden Tjänstledighet.....måste man jobba när det är lov??
  • Gladskit

Det måste man inte göra. Har man sökt tj-ledigt för tex tre års studier så är man borta de åren och behöver inte ställa upp när arbetsgivaren så kräver. Däremot så kan man ju komma överens med sin arbetsgivare att man jobbar lov om man VILL det men det är ju en helt annan sak.

Frågan om CSN vet jag inte. Jag får både bidrag och lån så jag har inte tänkt på det.

• NickiA

Ja, du fryser din SGi även med bidrag. Det har jag gjort de senaste åren.

• Merjem
    NickiA skrev 2008-05-21 21:08:56 följande:
    Ja, du fryser din SGi även med bidrag. Det har jag gjort de senaste åren.
    SKÖNT ATT HÖRA!!!

En annan fråga (inte att jag planerar det) om man får barn under studier, vilken SGI får man då?? eller när studier är slut, låt oss säga att man får barn precis när man går ut? Vilken SGI får man då?? vet du det
  • Merjem
    Gladskit skrev 2008-05-21 20:58:36 följande:
    Det måste man inte göra. Har man sökt tj-ledigt för tex tre års studier så är man borta de åren och behöver inte ställa upp när arbetsgivaren så kräver. Däremot så kan man ju komma överens med sin arbetsgivare att man jobbar lov om man VILL det men det är ju en helt annan sak.Frågan om CSN vet jag inte. Jag får både bidrag och lån så jag har inte tänkt på det.
    Ok. vad braa!!! Vet du var det står.ngn hemsida..jag vill visa för min arbetsgivare att man behöver inte ställa upp och jobba om man inte vill???
    Jag tänkte söka för ½ i taget. Man vet aldrig hur det går för studier...
  • Tecken
    Merjem skrev 2008-05-21 21:16:34 följande:
    Ok. vad braa!!! Vet du var det står.ngn hemsida..jag vill visa för min arbetsgivare att man behöver inte ställa upp och jobba om man inte vill???Jag tänkte söka för ½ i taget. Man vet aldrig hur det går för studier...
    Du har rätt att när som helst avbryta din tjänstledighet för studier, bara du informerar arbetsgivaren i rimlig tid innan du planerar att återkomma (ca 1 månad). Du kan alltså söka tjänstledigt för studier för 3 år, plugga en vecka, tröttna på skolan, och komma tillbaka till jobbet efter en månad
  • Merjem
    Tecken skrev 2008-05-21 21:53:00 följande:
    Du har rätt att när som helst avbryta din tjänstledighet för studier, bara du informerar arbetsgivaren i rimlig tid innan du planerar att återkomma (ca 1 månad). Du kan alltså söka tjänstledigt för studier för 3 år, plugga en vecka, tröttna på skolan, och komma tillbaka till jobbet efter en månad
    :) ok...så jag kan söka för längre period....:) Tack för upplysningen...
  • Gladskit

Din arbetsgivare borde vara insatt i vad som gäller för när det gäller tjänstledighet för studier så är det lag på det. Visserligen har arbetsgivaren rätt att skjuta på ledigheten om verksamheten så kräver (om det inte passar att du börjar plugga just nu) men de flesta arbetsgivare brukar inte bråka om det, de vill ju inte ha missnöjda anställda heller.
    Mer info finns här: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm

• Merjem
    Gladskit skrev 2008-05-22 18:58:22 följande:
    Din arbetsgivare borde vara insatt i vad som gäller för när det gäller tjänstledighet för studier så är det lag på det. Visserligen har arbetsgivaren rätt att skjuta på ledigheten om verksamheten så kräver (om det inte passar att du börjar plugga just nu) men de flesta arbetsgivare brukar inte bråka om det, de vill ju inte ha missnöjda anställda heller.Mer info finns här: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm
    Tusen tacl, exakt det jahg behövde

Jag har fått beviljad tjänsteledighet förresten:)
Svar på tråden Tjänstledighet.....måste man jobba när det är lov??