• Längtandsfull

Snälla hjälp mig med ett ca pris på vad denna renovering kan kosta? Någon som gjort något liknande? Gärna billig renovering...

Nu vet jag absolut inte om vi skall köpa hus. Men jag undrar endå vad det skulle kosta att renovera lite.. Har välldigt begränsad ekonomi så vill veta om man har råd eller inte..

Vill gärna betala så lite som möjligt.. Ikea står oss nära... bra priser där

Kommer att göra allt själva eftersom att  vi vill komma så billigt undan som möjligt..

TOA:
    * Lägga kakel och golvvärme på toa. även kakla väggar i duschen. 
    * Handfat, badrummsskåp toalett (finns lite billigare på ikea tror jag)

KÖK:
    Bänkar, skåp+luckor , lådor, Vitvaror, spis, diskho. Kakel ovanför bänkarna och diskhon.

HALLEN:
    *Där skulle jag vilja ha något snyggt men endå billigt golv.. kanske golvvärme där med...

Vad kostar det att lägga nytt golv? Tapeter?

HAr värkligen inte ett hum om vad det skulle kosta.. är jätte dålig på sånt..

Förstår att det är svårt för er att säja vad det skulle kosta men om ni kan så de min ett ca pris.. hur mycket pengar pratar vi om?

Ni kanske har renoverat hemma  till ett billigare alternativ.. tala gärna om vad ni gjorde och vad det kostade..

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med ett ca pris på vad denna renovering kan kosta? Någon som gjort något liknande? Gärna billig renovering...
  • MaggieMay

skicka efter en offert på bello.se, det kan variera ganska kraftigt i pris beroende på vart du bor. Min sambo är händig och gör alla våra jobb plus att jag målar så vi har aldrig behövt anlita hjälp. Vi har dock fått ett par hutlösa offerter när vi testat. För att bygga in vår veranda skulle de ha 178 000 kr...helt otroligt.

• Längtandsfull

men vi vill inte ha några hantverkare.. gör allt själva... det  är vad vi utgår ifrån iallafall...

• mli77

vi gjorde om vår toalett i vintras som är 3,5 kvm, slutnotan gick på 115 000!! Helt galet och okej, nu valde vi kanske inte det billigaste alternativet, men räkna på att det går på min 80 000 iaf. Badrum bör man väl helst anlita hantverkare till med tanke på försäkringar och så...

• Barbabok

TOA:
    * Lägga kakel (från ca 100kr/kvm+fog, tätskikt och sånt) och golvvärme (finns element kan varmvattnet ledas via shunt så runt 7000 kanske, lägg till ev. isolering/reglar, golvet höjs så kolla att dörren går att stänga efteråt osv)  på toa. även kakla väggar i duschen. 
    * Handfat, badrummsskåp toalett (finns lite billigare på ikea tror jag)(ca 6000 minst gissar jag)

KÖK:
    Bänkar, skåp+luckor , lådor, Vitvaror, spis, diskho. Kakel ovanför bänkarna och diskhon.
    (skåp+luckor+lådor gissar jag på 10000 exkl. stommar, beror ju på storlek på kök)
    (billig kyl,frys, spis, diskho, kakel, blandare 25000 minst, det tillkommer fogmassa, silikon osv)

HALLEN:
    *Där skulle jag vilja ha något snyggt men endå billigt golv.. kanske golvvärme där med...
    (golvvärme se kommentar för badrum, golv säg klinkers runt 250-300kr/kvm)

Vad kostar det att lägga nytt golv? Tapeter?
    tapeter kostar ju inte mycket (4våder/rulle utan mönsterpassning, annars ca 3), men glöm inte att räkna på sandpapper, klister och sånt, det drar lätt iväg)

Detta med lågprisalternativ typ IKEA, priser uppåt kan ju dra iväg hur högt som helst om man vill

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Mya1

Badrum brukar bli dyra. räkna med klinker o golvvärme ca 10000 o sen ska du ha nytt handfat osv.. det är säkert 7000 till minst.

Hallen.. vi har en 6 kvm hall som vi vill ha golvvärme + klinker = 7000kr.

Kök finns ju billigt på ikea.. tror nog att du landar mellan 50'-120'... sen tillkommer ju vitvaror o dyl.. säkert 35'-50'.

Vi har renoverat MYCKET själva... men det kostar ändå.

• två blir 3
    mli77 skrev 2008-05-21 21:23:02 följande:
    vi gjorde om vår toalett i vintras som är 3,5 kvm, slutnotan gick på 115 000!! Helt galet och okej, nu valde vi kanske inte det billigaste alternativet, men räkna på att det går på min 80 000 iaf. Badrum bör man väl helst anlita hantverkare till med tanke på försäkringar och så...
    Åh huja, det va inte lite pengar för ett badrum.

Vi renoverade hela våran minilägenhet för 90.000 (42kvm)
    Nytt kök
    Alla väggar och tak omgjorda och målade
    Nytt badrum med glasduschväggar och nytt kakel
    vattendragningar
    eldragningar
    nytt golv i hela lghten
    skjutdörrar i hallen (garderob)
    väggrivning och uppbyggnad av nya väggar.

Alltså, en totalrenovering!!

Här har du för och efterbilder då kan du se vad vi har gjort om: fixit.blogg.se/renoveringen.html

allt jobb gjorde vi (sambon) förutom vattendragning och eldragning.
  • Dundermamman

När vi renoverade vårt badrum för snart 7 år sedan gick det på ca. 40 000:-, vi gjorde då allt själva förutom limma golvet och väggarna (vi har våtrumsvägg/golv). Gjorde allt förarbete och efterarbete själva! I det priset ingick fönster, badrumsgips, tvättställ med skåp, handdukstork, toastol och duschkabin.
    Kolla med försäkringsbolaget vad som ska göras av fackmän!

Köket renoverades för 1,5 år sedan. Det blev ett Ek-kök med bänkskivor och diskho från Ikea. Vitvaror i rostfritt från El-kedjan (induktionshäll, varmluftsugn, inbyggnadsmicro, integrerad diskmaskin, kyl/frys och frihängande fläkt). Golvet blev ekparkett.
    Totalkostnad för köket blev knappt 100 000:-.

Vitvaror kan man ofta köpa till "paketpris", vi fick 14 000:- rabatt då vi köpte allt på samma ställe!

Snygga laminatgolv finns från 50-60:-/kvm och uppåt!

Svar på tråden Snälla hjälp mig med ett ca pris på vad denna renovering kan kosta? Någon som gjort något liknande? Gärna billig renovering...