• Anonym (HCG)

HCG värde

En fråga: När man lämnar ett blodprov där dom mäter hcg halten i blodet, hur tillförlitligt är då det? Visar det testet minsta lilla halt av graviditetshormon eller är det som med hemtesten, att man måste ha en viss grad i kroppen för att det ska ge utslag? Hoppas på svar.

• Svar på tråden HCG värde
  • Anonym (HCG)

Så om det kommer tillbaka negativt så har man alltså 0 i blodet, eller är det så att det inte ger utslag förrän vid en viss nivå?

• Dimitra
    Anonym (HCG) skrev 2008-05-21 21:20:35 följande:
    Så om det kommer tillbaka negativt så har man alltså 0 i blodet, eller är det så att det inte ger utslag förrän vid en viss nivå?
    Jag vet tyvärr inte detaljerna kring hur testerna fungerar men under ett visst värde så är man inte gravid.
    Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • Anonym (HCG)

Inte ens om man är låghormonare? Många frågor, men jag är nyfiken av mig

• Dimitra
    Anonym (HCG) skrev 2008-05-21 21:23:36 följande:
    Inte ens om man är låghormonare? Många frågor, men jag är nyfiken av mig
    Även som låghormonare måste kroppen producera HCG annars behåller man inte graviditeten.
  • Anonym (HCG)

Det är ju sant, men det kanske kan vara så att man som låghormonare producerar väldigt lite HCG, så det inte tolkas som en graviditet, men ändå är en, annars borde det ju inte finnas såna som inte får något plus på något gravtest men ändå är gravida? Har ju läst om såna som inte ens vetat om att dom är gravida förrän flera veckor efter BIM, men som tagit gravtest som inte visat något samma dag dom vart in på ultraljud?

• Anonym

Det finns en liten mängd hcg i kroppen naturligt, är det över den gränsen så är man gravid. Gränsen är mycket lågt satt, så det är inte möjligt att vara gravid och få ett värde under gränsen. Jag fick göra ett test i samband med ett missfall.

• Dimitra
    Anonym (HCG) skrev 2008-05-21 21:29:37 följande:
    Det är ju sant, men det kanske kan vara så att man som låghormonare producerar väldigt lite HCG, så det inte tolkas som en graviditet, men ändå är en, annars borde det ju inte finnas såna som inte får något plus på något gravtest men ändå är gravida? Har ju läst om såna som inte ens vetat om att dom är gravida förrän flera veckor efter BIM, men som tagit gravtest som inte visat något samma dag dom vart in på ultraljud?
    På de flesta graviditetstest måste man ha en koncentration av HCG på minst 25 enheter i urinet för att få en graviditet bekräftad. Är du då låghormonare och håller dig under den gränsen får du falska negativa.

Ett blodprov däremot kan bekräfta graviditet under den siffran.
  • Anonym (HCG)

Okej, tack så mycket för alla svar. Många frågor, men som dom säger, frågar man inte får man inget veta

• Dimitra
    Anonym skrev 2008-05-21 21:32:37 följande:
    Det finns en liten mängd hcg i kroppen naturligt, är det över den gränsen så är man gravid. Gränsen är mycket lågt satt, så det är inte möjligt att vara gravid och få ett värde under gränsen. Jag fick göra ett test i samband med ett missfall.
    Visst är den gränsen 5 enheter eller nått sånt? Det är den siffran som poppar upp i hjärnan när jag tänker HCG och blodprov
  • Cecese
    Dimitra skrev 2008-05-21 21:34:51 följande:
    Visst är den gränsen 5 enheter eller nått sånt? Det är den siffran som poppar upp i hjärnan när jag tänker HCG och blodprov
    Jo, jag är rätt säker på att jag läst det nånstans att man kan ha upp till 5 i kroppen fast man inte är gravid och är det äver 5 är man gravid.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
Svar på tråden HCG värde