• Qliana

Timlön - rätt till sjuklön?

Min kompis har en timanställning. Om och när hon blir sjuk så får hon ingen ersättning även om hon är uppsatt på ett schema. Hon jobbar fast, varannan helg samt rings in extra vid behov.

Jag jobbar likadant (på ett annat företag men inom samma branch) och jag får sjuklön om jag blir sjuk. Varför får inte hon det?

• Svar på tråden Timlön - rätt till sjuklön?
  • Barbabok

Det ska hon ha, men karensen dras ju förstås så det krävs ju att hon jobbar min. 2 dgr för att det ska ge ngt.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Qliana

Ja, hon är timanställd och jobbar då på schema varannan helg.

• nenne40

Enligt lag ska hon ha lön då, ja... Inte för första dagen eftersom det är karensdag då. Men är hon uppsatt på jobb inom 2 veckor från första sjukdagen och fortfarande är sjuk då ska hon ha sjuklön från företaget och efter det från försäkringskassan. Men endast för de dagar hon är uppsatt på...

• JKBP

Men blir hon sjuk på arbetstid och går hem tex 2-3 innan hon slutar så räknas återstående tid som karens och hon kan vara hemma dagen efter med betalning.

• Tecken
    Qliana skrev 2008-05-21 22:02:35 följande:
    Vilken lag reglerar detta? Vad kan man läsa om det?
    Gissar att det kan stå i kollektivvatalet: HÖK 07. Finns bl a att ladda ned på SKTFs sida.
  • Tecken
    Tecken skrev 2008-05-21 22:06:09 följande:
    Gissar att det kan stå i kollektivvatalet: HÖK 07. Finns bl a att ladda ned på SKTFs sida.
    Haha, precis svarat i en usk-tråd och är trött. Självklart är det inte säkert att hon har HÖK 07 som kollektivavtal
  • Tecken
    Qliana skrev 2008-05-21 22:08:28 följande:
    Hon arbetar i klädbranchen. En större sportbutik.
    Då borde det väl rimligen stå i Handels-avtal?
  • JKBP

Okej, då är det handels honinom på? Gå in på deras sida och titta. Om hon nu är medlem där. Deras sida är www.handels.se

• JKBP

Vad är det jag skriver?. Då är det inom handels hon jobbar kanske? Så ska det vara.

Svar på tråden Timlön - rätt till sjuklön?