• planeraren

Få ner bensinpriserna - Tanka inte på OKQ8 eller Preem!

Ett enkelt sätt att få ner bensinpriserna skulle vara om man fick de två största oljebolagen att stå utan kunder. Då måste de fundera över att sänka priserna och ge sig in i kriget om kunderna. Bra mycket mer effektivt än att låta bli att tanka mellan 23-25 maj eller vad det var, sånt där skrattar bara de som styr åt eftersom de vet att vi tankar den 26:e i stället.

Sprid gärna informationen till vänner och bekanta, det hela hänger på vår förmåga att nå ut till alla och få med oss just alla på detta! Det går om alla är med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 12:32
    Det skickas tydligen runt flera uppgifter om vilka två bensinbolag som är de största och vilka som egentligen skall bojkottas. Det verkar som de flesta röstat för Statoil och Preem, inte OKQ8.

• Svar på tråden Få ner bensinpriserna - Tanka inte på OKQ8 eller Preem!
  • War

Lycka till, fick just nåt pissigt SMS om nåt liknande... dom enda som skrattar över detta är telefonoperatörerna.

• Fille Fjonkan

Jag föredrar att tanka på OKQ8. Skulle det vara bättre att tanka på t ex Statoil? Varför?

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • planeraren

War
    Jag har aldrig sagt något om SMS. Det finns bättre sätt att sprida informationen på, via internet till exempel.

Fille Fjonkan
    Ja bensinen lär det inte vara någon större skillnad på så så sätt kan man nog tanka precis vart man vill. De flesta går ju efter priserna och i så fall är ju till exempel JET billigare så man behöver ju inte förlora på detta. Det man har att vinna däremot är att de två största oljesäljande bolagen idag världen över får en drastiskt minskad kundkrets om alla följer detta, vilket leder till att de tvingas in i ett priskrig för att vinna tillbaka sina kunder.

Tänk igenom det.

• Gossa

*Sprider budskapet vidare*

flower power
  • sAiLe05

Fast det skiter väl egentligen OKQ8 i. Det är ju bensinskatten som är aphög. Det är ju politikernas påhitt, inte bensinmackens.

Eller är jag ute och cyklar nu? Det är ju visserligen miljövänligare... Skrattande

Elias o Elvin - Ni är mitt allt!
  • Atamon

Det här var ju intressant... jag har fått tre kedjemail idag (ett uselt PowerPoint dokument) om att bojkotta vissa bensinstationer och inte köpa bensin på de två största bensinbolagen men då handlade det om att INTE tanka på Statoil och Preem. Så.. är det inte samma kampanj som du menar TS?

• War
    sAiLe05 skrev 2008-05-21 23:00:41 följande:
    Fast det skiter väl egentligen OKQ8 i. Det är ju bensinskatten som är aphög. Det är ju politikernas påhitt, inte bensinmackens.Eller är jag ute och cyklar nu? Det är ju visserligen miljövänligare...
    Inte ute och cyklar, det ÄR våra folkvalda som straffknullar oss.

Alla riksdagspartier är FÖR denna höga skatt...
  • jummie

Fast den delen som bensinmackarna tjänar på bensinen är ju minimal..skulle dom sänka sitt pris så skulle dom inte tjäna nåt på bensinen. Alltså ger det samma resultat om ingen köper bensin eller om flera köper o vinten är plus minus noll. Skatten utgör ju den allra största delen av priset o DEN summan kan inte bensinmackarna påverka.

• sparco

Typiskt, de enda två mackarna som vi har i vår by... Men jag kan ju ta bilen till närmaste stad, ca 4 mil, välja annat märke och tanka. Nä tror inte det!! Har alltid tankat på vår preem mack och tänker fortsätta med det.

• Emmel

Fast jag fick mail och då gällde det Statoil och Preem... så, vilka mackar ska man bojkotta nu då? Suck!

• mickepicke

skulle ts vilja att man tog bort bensinskatten och la den på tex mjölk istället?
    För att kunna "driva" sverige så behövs det lite pengar in.
    Annars så kan vi ju ha grusvägar och betala fullt pris vid tex en förlossning etc.

• planeraren

Mailet jag fick gällde också Statiol och Preem, men jag läste i en text att det var OKQ8 och Preem som gällde. Har letat efter info på fler ställen och det verkar vara statoil och preem som de flesta talar för att bojkotta. Eftersom de flesta verkar köra på det (om jag fått en bra helhetsbild på så kort tid) så är det ju klokast att hänga på där.

Inget Statoil eller Preem.

Glöm inte att det är upp till var och en att välja om man vill delta i detta eller inte. Tycker man att det låter som en sund idé att kunna påverka, så varsågoda. Tycker man inte det eller om det är så att man inte har någon annan bensinmack i sin stad (som sparco) så förstår jag att det kan vara svårt att delta.

• 080802

Varför inte göra som de franska bönderna gjorde för ett par år sen. De körde in alla sina traktorer i stan och blockerade all trafik. Vi svenskar är lite dåliga på att protestera på saker vi inte gillar.

• Tant Elin

Etersom det är statoil som levererar bensin till JET så spelar det ju ingen roll...dom får ju sälja ändå.

Tittar man på bensinpriset så är det nästan bara skatter, macken tjänar runt 30öre/liter.

Tittar man på bensinpriset den 20/5 så kostade 95 oktan 13,35 varav 2,70 moms och 5,3 skatt = 8 kr och bensin 5,35
    så vem tjänar pengar?

• Frontline

Ingen som har funderat på vart dom här mailen kommer ifrån från början kan ju lika gärna vara ett konkurrerande bensinbolag som har skickat detta viket isf skulle gynna dom istället...

• RaggarJesa
    sAiLe05 skrev 2008-05-21 23:00:41 följande:
    Fast det skiter väl egentligen OKQ8 i. Det är ju bensinskatten som är aphög. Det är ju politikernas påhitt, inte bensinmackens.Eller är jag ute och cyklar nu? Det är ju visserligen miljövänligare...
    Håller med dig där! Det är inte mackarnas fel att bensinen ådieseln är så dyr! Det är ju pga av regeringen, för att de höjer bensin å diesel skatten!
Svar på tråden Få ner bensinpriserna - Tanka inte på OKQ8 eller Preem!