• Snibben

VÄGRAR klippa naglarna..

Jag är säkert inte ensam, men vad gör man med en 2-åring som VÄGRAR klippa naglarna? Man får tvinga honom för o få klippt en nagel, o ibland går inte ens det, för han sparkar o ringlar sig, o han blir så rädd o lessen så jag tror att han ska spy av gråten. Vågar inte tvinga han så, vill inte att han ska behöva vara så rädd o lessen. Känns som om man måste söva han för o kunna försöka klippa. *suck*

Han säger själv "vassa laglar" när man sätter på han strumpor o så. Fötterna har alltid varit svåra o klippa, men fingrarna har gått bra tidigare, men inte nu längre. Känns skitdumt att man inte kan klippa dom, det ser ju hemskt ut på tårna nu med.

Kanske inte finns nåt bra tips, att han måste växa ur det innan man kan klippa, kanske inte ens ska försöka på ett tag? Men samtidigt känns det jobbigt o man tycker synd om han för dom långa naglarna..

Vad ska man göra??

• Svar på tråden VÄGRAR klippa naglarna..
  • Majras

När jag inte får klippa sonens fingernaglar så biter jag av dom, tånaglarna får man helt enkelt ta med "våld"

• Snibben
    Majras skrev 2008-05-22 07:18:41 följande:
    När jag inte får klippa sonens fingernaglar så biter jag av dom, tånaglarna får man helt enkelt ta med "våld"
    Så din son är inte omöjlig? :) Svårt o förklara men det går inte ens med våld, jag känner mig inte elak av att försöka, bara att foten, benet går inte o få still, han blir kallsvettig efter ½ minut. Vi har försökt med "våld", att båda håller i honom, men det går tyvärr inte så bra det heller. Det går liksom inte o klippa när man inte får saxen i närheten av nageln, när han rör på foten, benet hela tiden. Även om båda håller i, så är han rätt stark.
  • Majras

Har ni provat att klippa naglarna när han tex sitter i badet, det funkade här när det var stört omöjligt. Då kunde man leka fram det på ett annat sätt, tex om han har en docka eller något som badar också, kan man klippa naglarna på den först

• Möjlig mamma

Prova med detta: Klipp dina tillsammans med din pojk och visa på att det är inget farligt. Får jag prova klippa dina? Försök gör det till en lek annars prova en nagelfil och fila ner dom. Det går att fila ner naglarna men det tar tid. Några kompisar till oss försöker klippa när barnet sover. Annars får du försöka klippa ändå men då hålla fast barnet. Min äldsta tjej 2,5 är inte jätteglad i att klippa naglarna men för hennes del går det bra när jag säger nu har mamma klippt en nagel och nu har jag 9 naglar kvar.... Nu är det bara en nagel kvar och titta nu har mamma klippt den också. Nu var vi färdiga och vad bra det gick!!

Mamma till Robin -05 och Kim -07, båda tjejer
  • Snibben

Jag har prövat att han får se när jag klipper naglarna först iaf, men det funkar inte.

Tidigare har det funkat att man sjunger typ jättehögt när man klipper för då glömmer han bort, men de senaste 4 försöken har inte det heller hjälpt.

Ska pröva det med badet, men vi har inget "badvänlig" docka, magen är av tyg ju. :) Men kan pröva med en häst eller nåt..

• smarties

Min son hade en sån fas när man inte fick klippa naglarna, så då gjorde jag det när han sov.

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • Snibben

Hans "klor" är nog svåra o fila ner oxå.. :)

Har försökt när han sover, men han är sååå känslig om fötterna, så han rycker till med fötterna bara man petar på dom, har försökt ´när han sover, men han sover antagligen inte tillräckligt djupt.

Han har väl fått det från far sin, det med fötterna.. Han är oxå jättekänslig med sina fötter.

• Snibben

Skrev visst, "har försökt när han sover " 2 gng, men det jag menade var nog att jag har försökt o ta tag i fötterna både hårt och lösar, när han sovit, men han är för känslig för det med..

• Möjlig mamma

Det är svårt med att klippa naglar och det är svårt när de inte vill.
    Ja, prova med badet. Vilket djur eller docka som helst borde funka. Tanken är bara att prova klippa dess naglar. Vad händer om han får hålla i saxen och prova? Skulle det kännas bättre för honom till en början och sen att du frågar om du kan få låta saxen. Det kanske saxen han är rätt för och om han får ha saxen så vet han att det inte är farligt. Självklart så om han gör något farligt med saxen att ni tar bort den.

• Möjlig mamma

usch, skriver inget vidare idag. Men ...om du kan få låna saxen. Det kanske är saxen han är rädd för....

Svar på tråden VÄGRAR klippa naglarna..