Mår dåligt, ångest och rädd. Långt.
Jag har en liten bostadsrätt. I november förra året bestämde jag mig för att renovera den lite genom att riva ner väggen till kokvrån och göra öppen planlösning istället. Jag frågade en kille som sitter i föreningen om det var ok och han sa att det var lugnt för det var ingen bärande vägg osv. Så jag och en killkompis började riva väggen. Den bestod av allt från brädor till hönsnät. Min killkompis tyckte vi skulle såga sönder brädorna istället för att dra ut dem. Så han tog hit en såg. Men han var inte försiktig! Han sågade utan att kolla först och sågade sönder en kallvattenledning. Trodde inte att där skulle gå en ledning för alla andra ledningar gick på ett annat ställe. Men? Det tog några minuter innan jag fick tag på ordföranden i föreningen som stängde av huvudledningen i källaren, men ni kan tänka er vilka skadorna blev. Mitt trägolv svullet överallt och grannens tak där nere förstört. Han som sagt åt mig att det var ok att ta ner väggen kom hit med en annan granne som försökte lura mig, sa att detta aldrig kommer att gå på min försäkring, att jag gör bäst i att ljuga för försäkringsbolaget och säga att det var hans företag som sågat sönder ledningen. Sen skulle jag betala honom en massa pengar för att fixa skadan. Men jag sa nej och var ärlig mot försäkringsbolaget istället.
Sen åtföljde en process som tog lång tid. Det tog tid att få hit avfuktningsmaskin. Sen stod den här i en månad. Efter det tog det mer än en månad att få hit någon att lägga nytt golv. Jag blev tvungen att avbeställa min betalda resa till Thailand. Sen träffade jag en kille som jag blev tillsammans med och som lovade guld och gröna skogar. Han skulle minsann hjälpa mig fixa lägenheten om jag flyttade hem till honom under tiden. Han hjälpte mig en del, men en del av det han gjorde blev riktigt dåligt. Försäkringsbolaget la inte golvet hela vägen för det var en nivåskillnad på en bit. Pojkvännen fixade det, men nu svajar golvet som bara den på den biten. Vi gjorde slut förra veckan, efter ett halvår, av andra anledningar.
Nu är det inte mycket kvar att göra. Man får göra om den biten som svajar, och sätta upp en list, samt dra om en elkabel då pojkvännen råkat bygga in den i en box.
Jag mår jättedåligt. Grannen nedanför hälsar inte. Jag avskyr den grannen som försökte lura mig. Jag har fortfarande inte fått betala min självrisk för ordföranden har inte stängd ärendet och han är svår att få tag på. Är rädd för att jag ska bli vräkt ut föreningen, är rädd för att jag ska få en jätteräkning från försäkringsbolaget, får enorm ångest bara jag ser byggprogram på tv, får enorm ångest inför det som är kvar att laga. Förutom det som är kvar är här jättefint, med genomgående ekparkettgolv och en halvvägg. Är livrädd för att värdet på lägenheten sjunkit för att det sviktar på golvet. Har kontaktat en mäklare för värdering men är livrädd för svaret. Vill egentligen bara sälja lägenheten och flytta härifrån?