• ZettanA

Småbarn och hästar... hur fixar ni det?

Fler som har det som jag? har en 6 månaders dotter och 3 hästar.. vet inte hur jag får det att funka men det går!!

Hur gör ni?

Har även en liten fölunge på 3 veckor som behöver massor av min tid. Jag har sån tur som har en underbar dotter som gillar att sitta i bärselen när jag mockar. problemet är in och ut släpp.. min sambo är sällan hemma samma tider varje dag vilket gör det svårt att ha rutiner. så mina stackars hästar har masoor med tålamod.. hi hi!

Mira har sin lilla ponny som går att väntar på hon ska börja rida =0)

• Svar på tråden Småbarn och hästar... hur fixar ni det?
  • bostadj

Jag har bara en egen häst men står i ett kolektiv stall med 6-9 hästar som vi hjälps åt att ta handom. Min lilla kille på 8 mån sitter i vagnen mesta tiden jag är i stallet går ju bra nu när det inte ska på täcken till höger och vänster. men i vintras tog det nästan 2 tim innan allt var klart. Så vad gjorde jag Jag lät han skrika om det var det han ville... låter hårt kanske men ville inte ha han i sjalen på isiga vägar med hästar som har brottom ut. Han har nu lärt sig att det knappt är någon ide att skrika. På morgonen är det lättast då går jag upp så tidigt att han hinner äta och bli trött igen så sover han i bilen en stund. (händer inte så offta nu mera)
    Och när jag arbetar men hästen så sitter han i selen/sjalen om jag jobbar på mark eller i vagnen om jag rider.
    Jag tycker inte att det är hästarnas fel att jag skaffat barn och då ska inte dom behöva lida..
    Men annars är ju lösdrift en bra lösning som jag vet andra har gjort, fungerar toppen.

• Suskiv
    bostadj skrev 2008-05-26 23:57:10 följande:
    Jag har bara en egen häst men står i ett kolektiv stall med 6-9 hästar som vi hjälps åt att ta handom. Min lilla kille på 8 mån sitter i vagnen mesta tiden jag är i stallet går ju bra nu när det inte ska på täcken till höger och vänster. men i vintras tog det nästan 2 tim innan allt var klart. Så vad gjorde jag Jag lät han skrika om det var det han ville... låter hårt kanske men ville inte ha han i sjalen på isiga vägar med hästar som har brottom ut. Han har nu lärt sig att det knappt är någon ide att skrika. På morgonen är det lättast då går jag upp så tidigt att han hinner äta och bli trött igen så sover han i bilen en stund. (händer inte så offta nu mera)Och när jag arbetar men hästen så sitter han i selen/sjalen om jag jobbar på mark eller i vagnen om jag rider.Jag tycker inte att det är hästarnas fel att jag skaffat barn och då ska inte dom behöva lida..Men annars är ju lösdrift en bra lösning som jag vet andra har gjort, fungerar toppen.
    Men det är ok att din son blir lidande för att du har häst. Ja, ja så kan man ju också tänka.
  • Annaobebben

Jag har idagsläget ett dräktigt sto som skall föla om en månad.
    I vintras hade jag två hästar men en bra kompis som jag hade dem inackorderad hos. Alltså åkte jag bara ut vid behov och hjälpte till.

Nu är den ena utlånad eftersom jag inte har tid att rida och ha mig.
    Stoet däremot går på bete och blir tjockare och tjockare.

Men mitt sto har eksem och kräver daglig skötsel, ibland får Saga åka med och ibland inte. Oftast inte då vi har unghästar i hagen och jag inte gärna tar med henne in. Men hon älskar att följa med i selen och gillar att känna på min häst. Saga åker med när jag mockar och leder in och ut hästarna, jag litar helt och fullt på mitt sto och vet att hon inte reagerar på saker och ting, och skulle hon göra det så är det ett kast jag får stå för då, men att hon skulle skada Saga är rätt löjligt att ens anta. Så många barn som sprungit runt henne. Jag skulle dock inte ha med Saga i selen om det var andra hästar jag skulle leda och ha mig med.

I vintras fick Saga sällan följa med pga att det var så kallt. Jag ogillade att ha henne sovandes i vagnen inne i stallet.

Nu har jag förvisso islandshästar och fölet kommer alltså inte kräva någon tid och större engagemang från mig förrän den är 3-4 år. Vilket är mer än skönt.

• agua

Barn dör inte av att skrika någon min. Hellre de än en häst som går in i barnet om hon/han hänger i bärselen.

Jag vet hur hästar är när de vill ut. Inte bryr de sig om att de är ett barn där! Barnet kan bli krossat! Då är hon/han bättre på säkert avstånd.

Ska man ge upp hela sitt liv? De man älskar för att man fått barn?

Nähä du jag skulle inte tro de!

Suskiv skrev 2008-05-27 00:23:02 följande:
    Men det är ok att din son blir lidande för att du har häst. Ja, ja så kan man ju också tänka.
  • agua

Barn dör inte av att skrika någon min. Hellre de än en häst som går in i barnet om hon/han hänger i bärselen.

Jag vet hur hästar är när de vill ut. Inte bryr de sig om att de är ett barn där! Barnet kan bli krossat! Då är hon/han bättre på säkert avstånd.

Ska man ge upp hela sitt liv? De man älskar för att man fått barn?

Nähä du jag skulle inte tro de!

Suskiv skrev 2008-05-27 00:23:02 följande:
  • bostadj
    Svar på #5
    Håller såå mycket med dig. Det är ju inte så att han sitter och skriker i timmar utan någon minut två-tre gånger i veckan. Och man hör ju vad det är för skrik och om det ändrar karaktär och att man hör att han är rädd eller har ont så tar man givetvis upp han. Men det är skrik bara för att få lite uppmärksamhet, kan räka med att sätta hunden brevid ett tag så blir det lite bättre när han kan titta på henne.

Som sakt man ska ju inte behöva ge upp sitt liv!!
  • ZettanA
    Svar på #6
    det är ssåå härligt nu när jag släppt dem på bete... man behöver inte stressa upp för att släppa ut dem!!

aldrig att jag skulle ge upp mina hästar för att jag fått barn.. de är en sån stor del i mitt liv. man får ju helt enkelt få det att funka.

klart att hon får gnälla lite ibland.. men hästarna måste få mat och komma ut på morgonen.. jag har bara unghästar så det är en självklarhet att mira hålls på behörigt avstånd!

man får hoppas att hon blir hästtokig själv en dag!! hon har en shettis som väntar på henne i hagen... hi hi
  • ElinaNikki

Ja jag skulle åxå vilja veta hur ni läder det. Tycker jag jämt hängde i stallet när jag hade egen häst. Men det kanske är lättare när man har eget stall.

Svar på tråden Småbarn och hästar... hur fixar ni det?