• sesaja

Låga hjärtljud

Är i v.36+3 och bebis i magen har så låga hjärtljud tycker jag. i tisdags hade den 115 och de andra gångerna har de legat på 128-140. Aldrig över. Den är väldigt lugn och har alltid varit, mindre sf mått än mina tidigare graviditeter.
    Sf 33 i v.36+2. Bm kände på magen och sa att det blir nog modell mindre på bebisen för den kändes inte speciellt stor. Ska jag vara orolig? Någon som har liknande erfarenhet?
    Jag har två barn sen tidigare och de har alltid haft sf mått som den vecka man är i och normala till höga hjärtljud. De har i och försig varit livligare i magen =)
    BM tyckte inte jag skulle oroa mig utan att det var normalt.Blir orolig att den inte växer som den ska.

• Svar på tråden Låga hjärtljud
  • mammi85

hej ..det där med sf mått tycker jag inte du ska alls oroa dig för. enligt familjelivs information så ska du ha sf mått 31 cm i vecka 30, och man ska alltid följa sin egen kurva. sist jag var hoss bm var jag i vecka 33 och hade sf mått 30 , helt normalt och bra enligt henne. Sedan de där med hjärtljud så tror jag det inte är någon fara om det är engångs grje lkisom. när jag var i vecka 28 så var ja hoss bm och hjärtludet var uppe i 180. jag blev orolig med bm sa att det kan variera beronde på hur bebisen ligger och om den är lugn för tillfället eller vild hihi. men jag förstor att du är orolig..så är det när man är mamma. man vill ju att allt ska vara bra med bebisen i magen ..:D

ha det så bra

• skojadoja

Det hade min pojke oxå sista veckorna innan BF. I v38 hade jag SF 33 och hjärtljud 120, han var helt frisk när han kom ut och vägde 3325g. Tror inte du behöver oroa dig!

• Maskrosen

Det är inte alls ovanligt att hjärtljuden går ner mot slutet av graviditeten. Bebisen ska ju anpassa sig till livet utanför magen och en bebis har inte lika höga hjärtljud som ett foster. Dessutom blir det ju mindre rum där inne och bebisan kan inte röra sig lika mycket. Alltså blir den lugnare och mindre rölig och då går hjärtljuden ner. När det gäller sf-mått är ju huvudsaken att du följer din egen kurva, dvs. att "magtillväxten" sker i en jämn takt och inte avstannar och inte att måttet ligger exakt på genomsnittet (det är ju bara ett genomsnitt och någon måste jku ligga såväl över som under för att det ska gå att räkna fram ett genomsnitt ). Jag tror inte du behöver oroa dig alls.

• annah75

Jag har oxå mycket mindre sf-mått denna gången jämfört med min första grav.. Enligt BM beror det på att bebis ligger mycket längre ner denna gången och inget jag skulle oroa mig för så länge den växer enligt sin kurva. Mätte 33cm idag, är i v38+1...

• sesaja
    Svar på #4
    Tack för svar.
    Min mage är lågt sittande denna gång så det har säkert med sf måttet att göra. Angående hjärtljuden så har de varit låga hela tiden inte bara nu i slutet alltså. Med mina andra barn har de pendlat mellan 130-175 vid olika besök men denna bebis ligger lågt jämt. Som mest uppe på 140 när hon lyssnar en längre stund. Är väl mest att den inte har några högre toppar jag oroar mig för men så är det kanske en lugn bebis också =)
  • Devania

Oroa dej inte över sf-måttet. Jag hade jättelitet sånt, 24 cm i vecka 34... När hon kom ut vägde hon ändå 3095 g. Läkarna sa att jag hade litet för att jag inte är sådär jättestor själv + att det beror mycket på hur bebisen ligger och hur man bär den. Jag bar lågt och därav också litet sf.

• joann

När dom lyssnat på min mage har det legat på 140 2 ggr och nu senast varierade det mellan 120 och 135, så hon skrev 125. Som hon sa beror det ju mycket på vad han gör därinne. Om han vilar lite så blir det ju såklart lägre. Hon sa att det lät väldigt bra i alla fall. Och det sjunker väl nu mot slutet?

Var i v 33 då senast.

Svar på tråden Låga hjärtljud