• himla

Ryggmärgsprov som barn?

Hej !

Har en allmän frågan om DU tog ryggmärgsprov som liten och nu växt upp och har några/något problem av det idag...

Min historia kort ...
    hade leukemi 1982 gjorde då en del prover och nu har jag en öm punkt på ryggens nedre del... Kom på detta igår kväll när jag kollade på tv där dom tog prov på en patient och då stack det till i ryggen..
    Precis där jag har ont och det är samma punkt som jag gissar att de sticker en på provet... Tog också EDA när jag födde min dotter, görs det på samma ställe i ryggen ?

Någon som har bra svar ?? Tack på förhand !!!

♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥mf 0511 & 0711♥
  • Svar på tråden Ryggmärgsprov som barn?
  • Abrakadabra

Det är mycket möjligt att din teori stämmer. En bekant som är sjuksyrra berättade att förr tog de alltid blodprov i hälen på småbarn - för en bebis på neonatal kan det handla om uppåt 30 stick per dag. Sedan man har noterat att barn som har utsatts för många blodprov i hälen har en tendens att gå mer på tå än andra barn (detta alltså långt efter att proverna har slutat tas) så har man börjat variera stickställena.

Härligt att du blev frisk från leukemin!

• lurksmulan

Intressant.
    Jag tog ryggmärgsprov ett par gånger som 8-åring och har en punkt precis i svanken där det kommer ofärgad vätska från. Det blir som en "blupp" som jag kan pilla loss kanske varannan månad.
    Kan det höra ihop?!

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • himla

Tjing tack... ja man känner sig som en överlevare ibland... sen att jag fått lyckan att också få uppleva egna barn är ju guld värt !

Ja, detta kanske är värt att gå till en riktig läkare och kolla upp min tes... även om jag nu inte tror att det går att göra något åt det...

Fler som har något att tillföra !?

♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥mf 0511 & 0711♥
Svar på tråden Ryggmärgsprov som barn?