• tjötas

Vad ska vi skaffa för säng till vår två-åring?

Tala om I-landsproblem men vi kan verkligen inte bestämma oss för vilken sorts säng vi ska köpa till vår två-åring.

Ska man köra på juniorsäng?

En "vanlig" säng med sängram som man sätter upp en spärrbräda på?

En resårmadrass (med bäddmadrass) som man lägger direkt på golvet?

Vad har ni för sängar till era små och vad tycker ni man ska tänka på?

• Svar på tråden Vad ska vi skaffa för säng till vår två-åring?
  • Aeny

jag har en resårmadrass (105cm) på golvet. Tycker det är så skönt att kunna sova bekvämt bredvid honom om det behövs! Funderar dock på att sätta på benen snart, han är 2½.

• honyponken

vi köpte en barnsäng (vilken vi nu säljer för den delen..) som är 120 lång tror jag.. det vanliga måttet på barnsängar iaf. stödbräda på så hon inte ramlar ut. jättebra och funkar i flera år :) en i vuxenstrl blir ju aaningen stor för en så liten..känns nog lite ensamt i en så stor säng :P

• MayaPiraya

Vi hade jätteproblem vi med... det slutade med en våningssäng med spärrbräda, den kommer ju att fungera i måååååånga år framöver. Mest praktiskt tyckte vi!

• tjötas
    Aeny skrev 2008-05-22 13:05:33 följande:
    jag har en resårmadrass (105cm) på golvet. Tycker det är så skönt att kunna sova bekvämt bredvid honom om det behövs! Funderar dock på att sätta på benen snart, han är 2½.
    Precis så vi tänkt också, då kan man själv få plats om det behövs. Men har du nån madrass på? Nackdelen som vi tänker är väl om barnet kissar/bajsar/spyr över hela alltet (det är ju inte helt osannolikt!), rätt svårt att rengöra kanske?!
  • tjötas
    honyponken skrev 2008-05-22 13:06:05 följande:
    vi köpte en barnsäng (vilken vi nu säljer för den delen..) som är 120 lång tror jag.. det vanliga måttet på barnsängar iaf. stödbräda på så hon inte ramlar ut. jättebra och funkar i flera år :) en i vuxenstrl blir ju aaningen stor för en så liten..känns nog lite ensamt i en så stor säng :P
    Hon sover iof gärna i vår dubbelsäng på dagarna och verkar gilla att breda ut sig.

Juniorsängarna är söta och smidiga men det blir ju så att man måste byta igen efter några år.
  • fru vanheden

Vi köpte en säng till vår son från little tikes...De är i hårdplast och har inga som helst vassa kanter som så många andra sängar har...Mina barn kan sova ganska oroligt och slänga sej i sängen så vassa kanter ville vi inte ha...
    Denna är till utseendet av en roadster, låg så han själv kan klättra i och ur och alltså då också låg fallhöjd om han skulle ramla ur..
    Vi är skitnöjda med denna..
    Det finns en ursöt flicksäng också om man vill ha en mer tjejig säng

dsmammor rules
  • honyponken

angående problemet med kiss i sängen.. ha plastad frotté under lakanet!! då kommer ju inget kiss på själa madrassen :)

• MayaPiraya

du behöver inte vara orolig för att den ska bli skitig dock, IKEA har plastade madrassskydd, jag köpte sådant just för att skudda sängen där den plastade frotten inte räckte till och den funkar jättebra!

• bubbelmaja

Vi gick direkt från spjälsäng till vanlig 90-säng i ram. Det för att vi skulle kunna ligga och läsa för honom, ligga där om han är sjuk osv. Det har varit kanon. Vi köpte sådana där cylinderkuddar från IKEA som vi la utåt rummet så det inte skulle kännas så stort för honom. Sedan har vi köpt en lös stödbräda också. han var ganska nyss fyllda 2 när vi bytte.

• Aeny
    tjötas skrev 2008-05-22 13:07:00 följande:
    Precis så vi tänkt också, då kan man själv få plats om det behövs. Men har du nån madrass på? Nackdelen som vi tänker är väl om barnet kissar/bajsar/spyr över hela alltet (det är ju inte helt osannolikt!), rätt svårt att rengöra kanske?!
    jag har en tunn bäddmadrass ovanpå, och plastad frotté under den (det blir så varmt och klibbigt om man ligger för nära den tycker jag) så går det illa så kan man ju tvätta bäddmadrassen.
  • Silverkatten06
    Svar på #6
    Var köpte ni den? Och ungefär vad kostar den?
  • Norrskenet

Mina båda barn 5 och 7 år har såna där utdragbara sängar som växer med dem. Sonen har den bästa av dem, speciellt bra om barnet är litet. Den är mer som en låda med höga kanter, så även om han rullar runt så kan han inte ramla ur sängen. Många barnsängar tycker jag har alldeles för låga kanter! Plastad frotté har jag använt från spjälsängsåldern tills de slutat med blöjor!

• Miim

Vi har en "vanlig" 90cm resårmadrass med ben till sonen(född feb 06) eftersom han hela tiden slog huvudet i kanten på sin utdragsäng.
    Har ingen stödbräda och han har nog bara ramlat ur sängen en gång - har lagt kuddar på golvet för att dämpa ev fall..

• tjötas
    MayaPiraya skrev 2008-05-22 13:11:08 följande:
    du behöver inte vara orolig för att den ska bli skitig dock, IKEA har plastade madrassskydd, jag köpte sådant just för att skudda sängen där den plastade frotten inte räckte till och den funkar jättebra!
    Smart!

Aeny: Också smart!
Svar på tråden Vad ska vi skaffa för säng till vår två-åring?