• KarinLinnea

Förskola /Daghem som arbetar mycket med språkutveckling.

Min son har lite svårt med talet. Jag skulle vilja hitta em omsorg som arbetar mycket med det. Är det någon som har erfarenhet av det? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förskola /Daghem som arbetar mycket med språkutveckling.
  • Thaleia

På många förskolor så har man lite språklekar men är det ett barn som har språksvårigheter så räcker kanske inte det här. Då får man ju tillsammans med logoped och specialpedagog lägga upp en plan för hur man ska jobba med just det barnet.

• Pochahontas

I den pedagogiska verksamheten ingår det språkutvecklande arbete på alla förskolor. Det är bara att kolla i läroplanen, så har du lite koll på vad vi gör. Det ska inte ha nån betydelse vilken förskola du väljer, din son ska få sitt behov tillgodosett oavsett vilken du väljer.

På vilket sätt har han svårt med talet? Kan du ge exempel?

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • blonde redhead

På en förskola ska man stimmulera språket i den mån man kan beroende på ålder. Inte förräns barnet är 5 år kan man öva akivt. Sedan är det så att de flesta förskolor vill först att föräldrar gör en utredning hos logoped innan dom sätter in extra åtgärder för språket då allt sådant måste göras i samspråk med föräldrar, logoped och förskollärare.

Så i första hand ska du vända dig till läkare får att få remiss till logoped.

• Thaleia
    kaffemamma skrev 2008-05-22 13:26:07 följande:
    Hej!Jag var på information hos språkförskolan Bamse, för barn med språkförsening, via deras hemsida tror jag du kan hitta länkar till fler språkförskolorwww.sodermalmsforskolor.se/bamse/extern/start...
    Fast språkförsening och språkstörning är två ganska så olika saker, vad jag förstått. Språkförskolor är som sagt, först och främst för barn med språkstörning. Iallafall här där jag bor.
  • KarinLinnea

Jag vet om förskoleplanen och att alla barn ska ha samma rätt.
    Jag har fått remiss till logoped och hörseltest. Det verkar dock vara ganska lång kö. Det jag känner är att de har mycket fri lek på denna förskola och då leker han mycket själv och då blir det ju inte så mycket träning. Det känns inte som personalen är så aktiv heller och går runt och pratar med barnen. Även om det finns med i förskoleplanen tror jag att förskolorna arbetar olika och olika mycket med språkutveckling. Eller vad tror ni?
    Han har inte ett så stort ordföråd om jag jämnför med de barn i hans ålder jag träffat och så har han svårt för att härma olika ord. Säger ofta halva tex. Blomma blit omma. Tror inte att han kan klassas som att ha språkstörning. Men som sagt jag vet inte.
    Tack för alla svar!

• blonde redhead
    KarinLinnea skrev 2008-05-22 13:42:49 följande:
    Jag vet om förskoleplanen och att alla barn ska ha samma rätt.Jag har fått remiss till logoped och hörseltest. Det verkar dock vara ganska lång kö. Det jag känner är att de har mycket fri lek på denna förskola och då leker han mycket själv och då blir det ju inte så mycket träning. Det känns inte som personalen är så aktiv heller och går runt och pratar med barnen. Även om det finns med i förskoleplanen tror jag att förskolorna arbetar olika och olika mycket med språkutveckling. Eller vad tror ni?Han har inte ett så stort ordföråd om jag jämnför med de barn i hans ålder jag träffat och så har han svårt för att härma olika ord. Säger ofta halva tex. Blomma blit omma. Tror inte att han kan klassas som att ha språkstörning. Men som sagt jag vet inte.Tack för alla svar!
    Hur gammal är han?
  • KarinLinnea

Han är två 2 1/2 år precis. Ska tillägga att det är svårt för en utomstående att höra vad han säger. Pratar grötigt på något sätt.

• Thaleia
    KarinLinnea skrev 2008-05-22 13:42:49 följande:
    Det jag känner är att de har mycket fri lek på denna förskola och då leker han mycket själv och då blir det ju inte så mycket träning. Det känns inte som personalen är så aktiv heller och går runt och pratar med barnen.
    Är det ngt som du VEt är så eller du bara TROR? Din son är ju ganska liten än så någon träning i egentlig mening blir det ju inte tal om. Däremot kan man ju tänka på att prata mycket, benämna saker och det kan man göra när barnen leker (fastt det är fri lek), när man byter blöja, i samlingen, i sandlådan osv. Kanske finns det någon specialpedagog med inriktning mot språket som är kopplad till förskolan och som kan komma ut och träffa din son? Jag vet inte hur länge din son har stått i kö men här brukar det ta ca tre månader innan man kommer till logopeden.Många gånger tar det kortare tid.
  • KarinLinnea

Det jag jämnför med angående personalen är personalen på andra avdelningar på förskolan. Det jag har sätt är att de är mer aktiva med barnen än i hans grupp. Men de kanske har mer annat i gruppen att ta hand om eller de kanske arbetar på något annat vis. Min vilja är inte att kritisera dem. De har ju många barn att ta hand om men man vill ju alltid sitt barn det bästa. Tack för tipset om att fråga om de har en specialpedagog! Min son har inte stått så länge i kön men när jag har frågat om tid att vänta verkar det variera mycket. Beroende på hur många remisser de får in. Dom prioriterar också vissa remisser och det tycker jag är bra.

• Thaleia
    KarinLinnea skrev 2008-05-22 14:15:46 följande:
    Det jag jämnför med angående personalen är personalen på andra avdelningar på förskolan. Det jag har sätt är att de är mer aktiva med barnen än i hans grupp. Men de kanske har mer annat i gruppen att ta hand om eller de kanske arbetar på något annat vis. Min vilja är inte att kritisera dem. De har ju många barn att ta hand om men man vill ju alltid sitt barn det bästa. Tack för tipset om att fråga om de har en specialpedagog! Min son har inte stått så länge i kön men när jag har frågat om tid att vänta verkar det variera mycket. Beroende på hur många remisser de får in. Dom prioriterar också vissa remisser och det tycker jag är bra.
    Nä, tänkte inte så mycket på om du kritiserade dom eller ej, utan mer på att det ibland är svårt för föräldrar att se allt personalen gör under dagen. Men din son ska självklart ha rätt till den hjälp och stöd han behöver.
  • blonde redhead

Jag tycker inte det låter så konstigt om han bara är 2½. Många 2½ åringar pratar väldigt lite. Sätter han ihop till meningar (alltså 2 ord?, även om dom inte sägs perfekt)? Försöker han härma en del av det ni säger?

• KarinLinnea

Jo det gör han. Kanske inte är så ovanligt ändå. Har jämnfört med de barn jag träffat i hans ålder och de har pratat bättre. Men det är ju inte jätte många.

• barbamamma67

Jag arbetar på en förskola som har en språkavdelning och en resursavdelning. barnen är 12st 4-5barn med språksvårigheter och övriga har inga problem med språket. 3personal arbetar med dessa genom medveten träning i lek, sång, matsituationer, sagor mm.
    Barnen är aldrig mer än 4barn/grupp och en fröken det är helt underbart.
    Sedan vet jag förskoolor som valt att barnen går på rn förskola men åker till en annan förskola mellan 8-13 just för att få språkträning.
    Dessto tidigare det upptäcks dessto bättre är det.
    vad du kan göra själv är att dagligen läsa saga, spela spel vara med i ditt barns lek. Låt barnet vará med i rutinsituationer som att diska, hänga tvätt mm.
    Då vi själv adopterade en kisesisk prinsessa HIHI när hon var tretton månader så jobbade både hennes far och jag med henne så.
    Hon blir 4år idag har har ett bra språk.
    Lycka till.
    Glömde att prata visa och teckna till barn med stödtecken är också bra.

• KarinLinnea

Vad heter den förskolan? Är det privat eller inte? Tack! Då vet jag att det kan vara skillnad på förskolor.

• barbamamma67

Jag pratar om förskolor som ligger i skåne, vet inte var du kommer ifrån. Jag hade kollat upp på hemsida och barnomsorg.

• KarinLinnea

Jag bor i Stockholm. Får ringa upp och fråga dem.

Svar på tråden Förskola /Daghem som arbetar mycket med språkutveckling.