• moosen

Är det någon som varit med om detta? Ang. falsk krupp!

Vår dotter fick falsk krupp vid 9-10 månaders ålder. Är idag 11 månader.
    Efter det stora anfallet efter en förkyldning fick hon det igen, fast då inte lika illa.

Nu har hon, ända sedan det andra "anfallet", låtit lite hela dagarna. Oftast när hon är ledsen eller precis vaknat, men också när hon blir glad. Ja, vid ansträngning kan man säja.

Hon har alltså dessa lätena i princip hela tiden. Alltid några gånger varje dag hör vi det.

Kan det hålla på så med falsk krupp att det inte riktigt försvinner?
    Vi har inte gett henne Bricanyl (vilken är den enda medicinen vi har) eftersom hon inte haft problem på nätterna och verkar inte störas så mycket av att det låter från halsen, plus att vi inte känt att hon behövt det.

Någon som vet?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är det någon som varit med om detta? Ang. falsk krupp!
  • blonde redhead

Hur låter hon?

Det kan inte vara astma??

Falsk krupp sitter oftast inte i hela dagar och under längre perioder.

• moosen

nej det är inte astma då det handlar om inandningen, inte utandning. Det är det där skällande ljudet som hon har när hon har krupp.

• MayaPiraya

Förkylningsastma? Det fick vår tjej efter hon hade haft falsk krupp. Verkar dock nu 1½ år senare försvunnit.

• nänänä

min dotter som hade krupp för knappt 2 veckor sedan låter konstigt när hon grinar, ett hest konstigt ljud som hon hade vid kruppanfallet.
    mor min säger varje dag att hon låter så när hon andas, men jag har inte tänkt så mycket på det själv, men hört det.
    hon är pigg och mår bra annars. hon har alltså inte krupphostan utan andningen låter konstig mellanåt. är det så för din dotter också?
    dottern är 15 månader och hade sitt första anfall.

• moosen
    nänänä skrev 2008-05-22 13:26:14 följande:
    min dotter som hade krupp för knappt 2 veckor sedan låter konstigt när hon grinar, ett hest konstigt ljud som hon hade vid kruppanfallet.mor min säger varje dag att hon låter så när hon andas, men jag har inte tänkt så mycket på det själv, men hört det.hon är pigg och mår bra annars. hon har alltså inte krupphostan utan andningen låter konstig mellanåt. är det så för din dotter också?dottern är 15 månader och hade sitt första anfall.
    ja precis så är det för oss också. Jag har reagerat mycket på det det sista! Hon fick ju somsagt första stora anfallet vid 9-10 månader och sedan efter några veckor kom det igen fast inte lika illa.
    Och efter det anfallet har hon låtit varje dag.
  • moosen
    MayaPiraya skrev 2008-05-22 13:26:12 följande:
    Förkylningsastma? Det fick vår tjej efter hon hade haft falsk krupp. Verkar dock nu 1½ år senare försvunnit.
    nej, det är inte förkyldningsastma. Det har, som jag skrev innan, ingenting med utandningen att göra. Det är inget väsande ljud, utan skällande, precis som vid falsk krupp.
  • TheSunset
    moosen skrev 2008-05-22 13:21:06 följande:
    nej det är inte astma då det handlar om inandningen, inte utandning. Det är det där skällande ljudet som hon har när hon har krupp.
    min dotter har haft "falskkrupp" 3 ggr i år på 4 mån.... läkarna säger falsk krupp.
    Men nu har jag ringt och begärt utredning....för den sista läkaren jag pratade med höll med mig att det lät som förkylningsastma.

Första gången va hemsk, va på sjukhuset 3 ggr på ett dygn....dom andra gångerna har inte varit lika illa.

Men jag har medicin hemma hela tiden.
    ♥ ♥ Hampus 990910 & Julia 061101& Liten bf 0811? ♥ ♥
  • TheSunset
    moosen skrev 2008-05-22 13:29:49 följande:
    nej, det är inte förkyldningsastma. Det har, som jag skrev innan, ingenting med utandningen att göra. Det är inget väsande ljud, utan skällande, precis som vid falsk krupp.
    Precis så har min dotter haft 3 ggr i år.... Man kan fasen inte ha falsk krupp så ofta.
  • nänänä
    moosen skrev 2008-05-22 13:29:49 följande:
    kanske man ska söka läkaren och ta upp det då?
  • nänänä
    TheSunset skrev 2008-05-22 13:29:57 följande:
    Första gången va hemsk, va på sjukhuset 3 ggr på ett dygn....dom andra gångerna har inte varit lika illa.Men jag har medicin hemma hela tiden.
    hoppas verkligen att det stämmer för alla att första gången är värst, för som dottern hade nu första gången var det hemskaste jag har varit med om.
    var era sjuka många dagar och hur många "riktigt" svåra nfall hade de då?
  • Norrskenet

T.S. Jag tycker du ska boka tid till en läkare. Båda mina barn, 5 o 7 år har haft falsk krupp. Det brukar ju lätta ganska fort när jag ger medicinen o så fort de fått minsta tecken på förkylning, så har jag gett dem medicin! Men hos dem brukar det vara värst på nätterna, det börjar några timmar efter att de har lagt sig.

Mina barn har fått falsk krupp i princip varge gång de blivit förkylda dvs ganska ofta. Men om jag har gett medicin direkt (vilket jag tyvärr fick tjata om innan vi fick det) så har det gått över fortare, men vi har också varit på akuten ett antal ggr o sovit bredvid dem flera nätter...

Ett tips: Se till att luffuktigheten är hög där hon sover... Sätt t.ex. blöta handdukar på elementen (om du inte har elelement)eller häng över några stolar.

• moosen
    nänänä skrev 2008-05-22 13:36:06 följande:
    hoppas verkligen att det stämmer för alla att första gången är värst, för som dottern hade nu första gången var det hemskaste jag har varit med om.var era sjuka många dagar och hur många "riktigt" svåra nfall hade de då?
    första gången var vår dotter sjuk i ca en vecka om jag inte minns fel. Vi behövde aldrig åka till sjukhuset, men det var inte långt ifrån.

jag funderar på om man ska ta och ringa sjukvårdsupplysningen och kolla med dom om dom kan veta varför det gör så.
  • TheSunset
    nänänä skrev 2008-05-22 13:36:06 följande:
    hoppas verkligen att det stämmer för alla att första gången är värst, för som dottern hade nu första gången var det hemskaste jag har varit med om.var era sjuka många dagar och hur många "riktigt" svåra nfall hade de då?
    Min dotetr va sjuk 5 dagar första gången...hon kunde knappt andas.....fick dra upp slem hur halsen på henne....jag bara vakade hela tiden...Usch det e hemskt alltså.

Men dom andra gångerna har varit lindriga...och det e jag glad för....Men min dotter får inte träffa nån som e förskyld.
  • moosen

jag ringde nu och hon sa att efter krupp anfall kunde dom få ansträngningastma och att det tydligen skulle låta ungefär som krupp, så jag skulle ringa till barnmottagningen och boka tid.
    Så vi får väl se hur det går!

• moosen
    Norrskenet skrev 2008-05-22 13:44:04 följande:
    T.S. Jag tycker du ska boka tid till en läkare. Båda mina barn, 5 o 7 år har haft falsk krupp. Det brukar ju lätta ganska fort när jag ger medicinen o så fort de fått minsta tecken på förkylning, så har jag gett dem medicin! Men hos dem brukar det vara värst på nätterna, det börjar några timmar efter att de har lagt sig.Mina barn har fått falsk krupp i princip varge gång de blivit förkylda dvs ganska ofta. Men om jag har gett medicin direkt (vilket jag tyvärr fick tjata om innan vi fick det) så har det gått över fortare, men vi har också varit på akuten ett antal ggr o sovit bredvid dem flera nätter...Ett tips: Se till att luffuktigheten är hög där hon sover... Sätt t.ex. blöta handdukar på elementen (om du inte har elelement)eller häng över några stolar.
    vi har köpt en luftfuktare till hennes rum, så det ska väl hjälpa.
  • Majsan70

Pseudokrupp är ju en virus infektion som kan komma o gå eller rent av aldrig komma tilolbaka igen. Vissa barn får täta infektioner o andra kanske bara en enda. Hur snabbt det går tillbaka beror på lite olika faktorer, men vanligast är att infektionen sitter i kanske en vecka.

Jag har tre barn som alla har haft pseudokrupp och det har vart olika för dem alla tre. Jag har alltid haft medicin hemma för att hjälpa till o för att slippa åka in.

Mina barn har även astma o de besvären skiljer sig helt o hållet från de andra.

Svar på tråden Är det någon som varit med om detta? Ang. falsk krupp!