• exiteme

Recept på mjölkfri välling?

Enago har fortfarande problem med tillverkning av välling. Vi har stått utan i 4 dagar nu. Resultat: en ledsen kille varje morgon och kväll.
    Vi har testat att göra egen välling på havremjöl och must, men det vägrar han äta. Nu behöver vi hjälp!!!

• Svar på tråden Recept på mjölkfri välling?
  • Solskensmor

Jag har gjort välling av eko-gos grötpulver och havredryck. Det blev en nödlösning som funkade hos oss...

• Jeanette1986

vi har inte haft enagos välling i affären på en månad!! så du fick jag det här receptet av min granne som är dietist. Det är supergod och lätt att göra.

200ml Havredryck (icas solhavre alt. oatly+kalcium eller beneviva+kalcium)

1msk havremust (alt. maizena/vetemjöl)

1tsk rapsolja

1krm mjölkfritt järnrikebröd/paltbröd

10ml barndryck

Tillagning:

Koka upp hälften av havredrycken, vispa i havremusten och låt det koka upp på nytt.
    Tag kastrullen från spisen och blanda i oljan, järnrikebrödet och barndrycken. Blanda i resterande mängd havredryck. Att göra på detta sätt gör att du får en lämplig ättemperatur direkt till ditt barn.
    Vet man hur mycket välling barnet dricker dagligen kan man tillreda hela dagsintaget direkt. OBS, vällingen ska då kylas direkt och är hållbar i 24 timmar.

Lycka till!!

• exiteme

Jeanette:
    Vi har redan provat med havremjölk. Han hatar det.

Vi har provat must med rismjölk.

Vi har provat rismjölk/maizena...

• Jeanette1986

har ni nån mjölkersättning ni kan göra välling på då?

• syrra

Det finns ett märke som heter Holle som gör mjökfri gröt/välling man kan göra båda sakerna på samma pulver.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Recept på mjölkfri välling?