• Linda och Fredrik

Flera än jag med återkommande njursten???

Ja jag undrar mest om det finns fler än jag som har återkommande njursten?
    Jag själv fick min första sten som 17åring och har sedan dess hunnit med fler än 10 st. Vilket har resulterat i sten plock och nu senast en sprängning.
    Stenarna har varierat i storlekar från 5mm och uppåt de senaste tre var 1cm vardera.
    Så ni andra vad gör ni för att hålla det i schack? special kost? eller någon annan bra metod?

jag ska nu äntligen få komma på en sk stenutredning vet bara inte när.

• Svar på tråden Flera än jag med återkommande njursten???
  • Fru U

Min man har haft njurstenar i många år och fått de sprängda vid några tillfällen

I en månad nu har han testat att ta magnesium (500mg tror jag tabletterna är på) och b6 och sen han började med det har han inte känt av någon njursten. Han är inte ens öm över njurarna längre

Han fick det tipset av en annan som testat det och som blivit av med sina njurstenar

Funkar så klart inte för alla men kan vara värt ett test

Live and let live
  • Linda och Fredrik

ååh tack för tipset det ska jag testa, själv hörde jag att nitratrik mat ska undvikas. Exempelvis rabarber, rödbetor osv

• Fru U

Har jag också hört

Det beror lite på vad som orsakar njurstenarna. För min mans del så är det nåt med kalcium (så fast han har benskörhet kan han inte ta kalktabletter, jösses så ont han fick när han tog sådana)

Live and let live
  • Linda och Fredrik

Puffar tbx denna hoppas på flera "anhängare"

• jamtlandsstårs

fick tipset att inte dricka svart te eller äta rabarber....

Svar på tråden Flera än jag med återkommande njursten???