• SunnyBunny

Solglasögon till Bebis

Jag hade solglasögon till min 5 månaders dotter idag när jag gick till affären. En äldre man kom fram till mig och sa att min dotter kan få fel på ögonen av solglasögon och i värsta fall bli blind.

Nu tror ju inte jag att hon kan bli blind av dem, men började undra om det låg nån sanning i det han sa, att hon kan få fel på synen. Nån som vet??

• Svar på tråden Solglasögon till Bebis
  • Bevabus

Det låter ju helknäppt :S kan jag inte tänka mig är sant, möjligtvis om hon har på dom 24 timmar om dygnet

• Namnam

Nä kan jag inte tänka mig

Barnens ögon är ju lika känsliga mot uv-strålar som våra och bör skyddas.

Tror det är en skröna presis som att man får synfel att sitta nära tv´n.

• fotograf andreas fridholm

gubben vart bara avundsjuk på de snygga solglasögonen, naturligtvis. :)

• SunnyBunny

Jo, så är det kanske;) Sen borde de väl inte sälja solglasögon till så små barn om de vore skadliga..

Namnam skrev 2008-05-22 16:25:29 följande:
    Nä kan jag inte tänka migBarnens ögon är ju lika känsliga mot uv-strålar som våra och bör skyddas.Tror det är en skröna presis som att man får synfel att sitta nära tv´n.
  • SunnyBunny

haha..så måste det va;)
    fotograf andreas fridholm skrev 2008-05-22 16:26:21 följande:

gubben vart bara avundsjuk på de snygga solglasögonen, naturligtvis. :)
  • Namnam
    SunnyBunny skrev 2008-05-22 16:27:14 följande:
    Jo, så är det kanske;) Sen borde de väl inte sälja solglasögon till så små barn om de vore skadliga..
    Nej det tycker man inte!

Det jag har hört är bara att man ska välja dem med 100% uv skydd och inte bara "snygga".
  • Winterfresh

Använder solglasögon till min kille och han är "bara" 3½ månad. Han tycker det är superskönt när solen skiner så han slipper kisa...
    Man känner ju själv sitt barn bäst och gör ju givetvis det man själv tycker är bäst.
    Gubben var nog bara avundsjuk :)

• Mia83

Vet inte om det stämmer, men har hört att små barn inte bör ha solglasögon för att de då inte har någon anledning att inte titta länge på solen. Men med rätt solglasögon bör det ju inte spela någon roll, eller?

• v i r r a

Och barn blir döva av hörselkåpor! *nickar vist*

Okunskap säger jag.

Jag undar vart man får tag i solglasögon för minisar?? Kanonpresent ju till familjer med små barn.

• v i r r a
    Svar på #8
    Menar inte att ifrågasätta dig Mia! Men med samma argument kan man säga att barn inte har behov av solskyddskräm eftersom det inte finns någon anledning till att de ska vara läge i solen...
    Mia83 skrev 2008-05-22 16:48:06 följande:
    Vet inte om det stämmer, men har hört att små barn inte bör ha solglasögon för att de då inte har någon anledning att inte titta länge på solen. Men med rätt solglasögon bör det ju inte spela någon roll, eller?
  • Namnam
    v i r r a skrev 2008-05-22 16:49:04 följande:
    Och barn blir döva av hörselkåpor! *nickar vist* Okunskap säger jag.Jag undar vart man får tag i solglasögon för minisar?? Kanonpresent ju till familjer med små barn.
    Babyland har.
    Men de har nog de flästa babybutiker, har ocså sett i en del leksaksaffärer.

Köp de med 100% UV skydd!
  • SunnyBunny

Haha..jaa så måste det va;) Finns solglasögon i nästan varenda affär som säljer barnkläder. Finns säkert där dem säljer glasögon oxå kan jag tänka mig.

Och barn blir döva av hörselkåpor! *nickar vist* Okunskap säger jag.Jag undar vart man får tag i solglasögon för minisar?? Kanonpresent ju till familjer med små barn.
  • Mia83
    v i r r a skrev 2008-05-22 16:50:49 följande:
    Svar på #8Menar inte att ifrågasätta dig Mia! Men med samma argument kan man säga att barn inte har behov av solskyddskräm eftersom det inte finns någon anledning till att de ska vara läge i solen...
    Nej, det anser jag inte vara samma sak. Det är inte barnet som styr hur länge det är i solen, men vart barnet tittar kan man knappast styra över.

F ö så var det inte ett påstående, utan ett tveksamt "jag har hört, men vet inte om det stämmer", så du får ifrågasätta precis hur mycket du vill.
  • Winterfresh
    Köpte lillskruttens solglasögon på BR-leksaker...
  • Lisa Loop

Det stod om detta i Sydsvenskan i söndags:
    "Det är extra viktigt för små barn att glasen håller hög optisk kvalitet eftersom deras synsystem inte formats färdigt. Buckliga eller ojämna glas kan ge avbildningsfel och därför inverka negativt på synskärpan."

Det stod också att barns ögon är känsligare för ljus än vuxnas och att det är sannolikt att våra ögon utsätts för merparten av den skadliga UV-strålningen innan vi fyllt arton år.
    Den som uttalade sig var Bo Andersen, läkare på Capio Medocular.

Svar på tråden Solglasögon till Bebis