• No Air

Hur många poäng är det egentligen? (undersköterska)

Ja, jag hamnade förr i en tråd då någon skrev att man måste läsa 1300 p för att bli färdigutbildad undersköterska medan min kurs säger 1200/1250 p och då blir man färdig utbildad undersköterska eller vårdare.

vad är rätt egentligen?? hur mkt läste ni som blev färdigutbildade år 2007? 1250 p eller 1300 p?

Kan påpeka att jag ska läsa genom komvux.

• Svar på tråden Hur många poäng är det egentligen? (undersköterska)
  • No Air

ja visst är det så?? vet inte alls vad människan hade fått 1300 p ifrån.

• Dino78

Jag har för mig det är 1350? Jag läser till uska nu och tror jag läser 1350 p.

DIF i själ och hjärta
  • Fiffis

Japp fast man kan ju läsa så man får mer, tror vi läste så vi fick 1300 bara för att liksom.

• No Air
    Dino78 skrev 2008-05-22 17:30:45 följande:
    Jag har för mig det är 1350? Jag läser till uska nu och tror jag läser 1350 p.
    jag tror du ska kolla på ditt papper hur mkt du läser egentligen
  • Fiffis

jag har 1400 poäng och jag valde bort en massa kurser.

• Dino78

Tittar på min kursplan nu: gemensamma kurser uppgick till 1050 p sen varje inriktigning ytterligare 400 p. Alltså 1450 p läser jag. Jag kommer dessutom läsa en kurs extra och totalt få 1550 p då, men det hör ju inte hit.
    1450p är alltså min usk.utbildning på.

DIF i själ och hjärta
  • No Air

oj oj.. då är det verkligen annorlunda vart man pluggar när det gäller poängen. så med andra ord, om jag läser detta blir inte jag utbildad helt eftersom jag bara kommer läsa 1250 p.

• Dino78

Vi var tvugna läsa alla kurser. De gemensamma är: arbetsmiljö, datorkunskap, etik, med grundkurs, människan soc och kult, psykologi, vård och omsorg, social omsorg, omvårdnad och handledning.

Sen får man välja inriktning och det är 400 p per sådan (äldreomsorg, psykiatri/krimvård, utvecklingsstörning/funktionshinder och sjukvård)

DIF i själ och hjärta
  • No Air

såg nu igen på skolans hemsida att det var 1200-1250 p men att man har valbara kurser till så då blir det 1400 p

• sakoline

det skiljer mellan komvux och vanlig gymnasielinje.

• sakoline

gå inte in på vänats sida. det blev nåt mysko när jag var där.

• No Air

men gud så olika det är för kommun till kommun. jag menar, jag ska ju läsa omvårdnadsprogrammet och den är på 1250 p.
    Gymnasiebetyg ej fullständigt har jag redan så det är inget jag behöver läsa till.
    Så egentligen borde dem där 1250 p räcka för mig att bli utbildad undersköterska eller har jag totalt fel i mitt tänkande?

• Peand

Vi behövde 1350 poäng för att vara klara med utbildningen som gör att man har rätt att få söka tjänster som uska.
    Skiljer jätte mycket från kommun till kommun, har hört allt från 900 poäng till 1450 poäng.

Stolt mamma till Jesper och Jonas och lika stolt faster till Leo och Vera
  • zorro 1

Hej
    Jag läser på distans på Miroi och har hört nu att det skiljer sig på olika delar av landet, här uppe i Norr kan det skilja på t ex i Arjeplog ska man 1500 p Umeå 1600 p och i Piteå 1150 p. Tycker det är konstigt att det kan skilja så på en och samma utbildning i samma land. Ska jag läsa till Undersköterska så ska det väl ändå vara samma vart jag än läser i detta avlånga land

Svar på tråden Hur många poäng är det egentligen? (undersköterska)