• danitra

Har man en skyldighet att ställa upp om ens minderåriga barn väljer att fullfölja en graviditet?

Om din dotter (eller son för den delen) bestämmer sig för att fullfölja en graviditet och bli förälder, anser du att det är din skyldighet att ställa upp eller får barnet stå sitt kast?

• Svar på tråden Har man en skyldighet att ställa upp om ens minderåriga barn väljer att fullfölja en graviditet?
  • Maggis

Är dålig på det där men har man inte försörjningsplikt för sitt barn om det är omyndigt?Fundersam Har, som sagt, ingen clue så om jag har fel får någon kunnig gärna rätta mig.

Hur som helst så skulle jag förmodligen inte klara av att ta min hand ifrån mitt barn i en sådan situation. Självklart skulle jag ställa upp. Hur skulle jag kunna låta bli?

//Maggis
  • Peyman

Självklart skulle jag ställa upp för mitt barn då. Säger jag med en 4åring... =)

• Thaleia

Jag skulle väl ställa upp främst och främst så att han/hon skulle kunna fullfölja sina studier. Men inte ställa upp på att ta hand om barnet på nätterna, eller vara barnvakt alltför ofta så att han/hon kan gå och festa.

• Pokoyo

Ja man har en skyldighet anser jag.

• danitra

Jag håller med er. Blev lite förvånad över att det faktiskt finns dom som anser att det är abort eller att klara sig själv som barnet får välja mellan.

• Thaleia
    danitra skrev 2008-05-22 17:48:43 följande:
    Jag håller med er. Blev lite förvånad över att det faktiskt finns dom som anser att det är abort eller att klara sig själv som barnet får välja mellan.
    Fast man som förälder är ju försörjningsskyldig gentemot sitt eget minderåriga barn. Så det går ju inte bara att säga att nu får du klara dig själv.
  • Stargirl

Man har försörjningsplikt mot sitt barn men inte mot sitt barnbarn.
    Jag skulle stötta ekonomiskt med allt för bebin så mitt barn kunde fullfölja sina studier men mitt barn skulle få ta fullt ansvar för sitt eget barn med dagis hämtning etc. Jag skulle ställa upp men inte ta över ansvaret. Skulle verkligen tycka synd om mitt barn om de skaffade barn så tidigt. Stackars stackars ungdom som förlorar all sin frihet allt för tidigt....
    Näe...ska verkligen sätta min dotter på P piller från det att de fyller 12 *s* tills de är 20 MINST *hahhahaa*

*~Bugaboo RULES~*
  • kaji

"stå sitt kast", vad är det för dumheter? finns det verkligen föräldrar som tänker så? det presumtiva barnbarnet, ska det också "stå sitt kast"? ställer man inte upp för sitt barn i den här situationen så är det ju framförallt det oskyldiga och hjälplösa spädbarnet som blir lidande och inte tonåringen.

jag älskar mina barn och kommer förmodligen att älska mina barnbarn också när den tiden kommer. självklart ställer jag upp så mycket som behövs.

• MansonDust

Jag skulle ställa upp, såklart. Dock inte att vara en extramamma, det tror jag heller inte många ungdomar vill heller - att ens mamma ska ta hand om barnet mycket, men rent ekonomiskt & könslomässigt.

• Yrslan

Skyldighet? Klart man VILL ställa upp, däremot så anser jag att skaffar man barn så får man också bli förälder. Det är inte mor/farföräldrarna som ska ta allt ansvar. Stöd och viss hjälp är ok men jag skulle alrig vilja eller acceptera att axla föräldrarollen som en del gör. Skaffar man barn så måste man inse att man faktiskt blir förälder oavsett ålder.

Svar på tråden Har man en skyldighet att ställa upp om ens minderåriga barn väljer att fullfölja en graviditet?