• Mamma till R o A

Är det ok att smiska barnet?

Jag är helt chockad över att det finns vuxna som tycker att smiska barn är inte att utsätta barnet för våld!

I UK är det ok att ge sitt barn "Spanking/swatting", alltså tillåtet enligt lag att aga sitt barn men inte lämna något märke.

Finns samma synsätt i Sverige??

• Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?
  • danitra

Nope, det är olagligt här och har stort stöd hos befolkningen. Men tyvärr har det faktiskt kommit en trend av högre toleransnivå även här i Sverige för fysisk bestraffning.

• Amazina

Nä, fy f-n! Folk som slår sina barn ska inte ha barn! Oavsett om det ger märken eller ej!

Tror lagen som förbjuder aga kom typ juli 1979 el 1980 eller där någonstans.

• Amazina

Jag skulle helt ärligt inte tveka en sekund på att ingripa om jag såg någon på stan som slog sitt barn. Hoppas alla tänker så!

• solfrost

Tyvärr så blir det vanligare och vanligare kan jag se vissa tendenser tillLedsenMen jag tycker att det är förkastligt!

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Ninalu

Jag uppfattar det som att somliga har en mjukare attityd till att "daska till". Ex; smälla på handen för att hindra barnet från att göra något oönskat/farligt. De ser det inte som aga så länge som det inte gör ont. Har själv blivit rekommenderad det av en "lagman".

• Flippiliflopp

Usch nej, aldrig höja handen mot sitt barn, oavsett om det är slag på fingrarna eller rumpan. Fy säger jag!

• svag

Nej, det är ALDRIG nånsin okej att slå sitt eller någon annans barn.

• brumme lisa

Även om det inte gör ont är det ju förudmjukande! För de flesta är det självklart att man inte slår andra vuxna bara för att man tycker de gör fel, vad är det då som gör att det skulle va rätt mot barn?

• Ninalu

För att förtydliga: SJÄLVKLART är det aldrig okej med aga; oavsett om det gör ont eller inte. Jag uttryckte inte min egen åsikt; förmedlade bara vad jag plockat upp runt omkring mig.

Ninalu skrev 2008-05-23 11:07:06 följande:
    Jag uppfattar det som att somliga har en mjukare attityd till att "daska till". Ex; smälla på handen för att hindra barnet från att göra något oönskat/farligt. De ser det inte som aga så länge som det inte gör ont. Har själv blivit rekommenderad det av en "lagman".
  • Im Fabulous

En del av er säger ju att det blir mer och mer Ok med barnaga, osv. Hur menar ni då? Har ni sett statistik eller syftar ni på händelser ni själva bevittnat/upplevt?

Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?