• Susannaaa

*Är det någon som provat anis/kummin/fänkåls

Är det någon som provat anis/kummin/fänkåls te som tydligen skall vara kramplösande för magen. Hur har ni isåfall gjort? Druckit själva eller gett bebben? Både och? Är lite tveksam till att ge det till bebisen-han är bara tre veckor. Hur lång tid innan amningen skall man isåfall dricka det? Någon som provat?

• Svar på tråden *Är det någon som provat anis/kummin/fänkåls
  • Tumbling down

Jag har druckit anis och fänkålste i 3 dagar nu. Tycker nog att det verkar ha fungerat, lillan verkar inte ha ont i magen nå mer på kvällen. Man ska dricka det då och då mellan måltiderna.

• omamira

Var får man tag i det teet?
    Låter inte så gott........

• Tumbling down

Det smakar nästan inget tycker jag..

Recept (Finns i kryddhyllan)
    1 tsk Anis
    1 tsk Fänkål
    1 l vatten

Koka upp(ej i aluminiumkastrull) och låt dra i 10 min. Drick det rumsvarmt.

• Susannaaa

Jag köpte teet igår i påsform i hälsokostaffären. 30 kr för 15 påsar. Det kan vara värt att testa, håller med TB; det smakar inte så mycket. Men har läst mycket om det och många som säger att det skall vara bra.

• AmandaPitkänen

men man ska väl ge det till den lilla oxå va... inte bara jag som ska dricka det?

• buebo

Jag som inte ammat gav det till sonen istället för minifom. 5 ml före varje måltid 3-5 ggr/dag,fast ibland blev det fler ggr. Hjälpte lika bra som minifom.

• AmandaPitkänen

minifomen hjälper inte alls för oss, så kanske kommer inte det här heller funka då....

• buebo

Receptet:

Magdroppar istället för Minifom!
    1 dl vatten
    1 tsk anis
    1 tsk kummin
    1 tsk fänkål

Koka upp och låt stå och dra några minuter. Häll genom kaffefilter.

Ge barnet 5 ml före måltid ca 3-5ggr/dag.

• AmandaPitkänen

kan jag spara den dl te jag gör hela dagen? för om jag bara ska ge 5 ml per gång så räcker ju en dl ett tag... ska det stå i kylen eller i rumstemp?

• Susannaaa

Glöm inte krossa fröna lite så de öppnar sig. Jag gjorde en hel sats på en gång, hällde i små flaskor och hade i rumstemp (har läst att man ska ha det i rumstemp). Jag både dricker kontinuerligt under dagen och ger nån tesked, speciellt till natten. Tänk på att teet är vätskedrivande, så glöm inte dricka vatten!! Amanda, hur många droppar minifom ger du? Jag märker klar skillnad på 10 droppar och 20 droppar (som jag ger nu).

• AmandaPitkänen

men om det är vätskedrivande är det nån fara för barnet då? läste att man skulle ge 5 ml ca 3-5 ggr per dag...

Jag ger en tesked (!!!) med minifom och då hjälper det lite....

• Susannaaa

Bebben får ju bröstmjölk så det skall väl inte vara nån fara. I östländerna ger man sina bebisar camomillte (för att lugna magen) och har gjort i alla tider. Det som gör mig mer bekymrad är att man kan ge minifom till får (alltså djuret får) vid väderspänning. Mmmm...

• AmandaPitkänen

har kokat ihop tet nu och det står och svalnar nu så ska jag prova ge det till min son snart... men det luktar starkt ju!! Hur gammalt är ditt barn? Min son är 5½ vecka...

• AmandaPitkänen

förresten hur lång tid tar det innan det ger nån effekt påhonom?

• Susannaaa

5 veckor, men han tar det utan problem. Det tar nog ca 1 vecka innan det märks nån skillnad (om det nu gör det). Det smakar lite lakrits (av anis). Jag har bara gett en liten tesked då och då, föredrar att dricka det själv.

• Norrlandsflamman

Jag bor i Belgien och här far gasiga spädisar fänkalsolja i droppform (ges pa nappen). Vi började med det igar till Alfons som är tva veckor och jag tycker redan att det är bättre. Men han luktar mycket fänkal!

• MissLilo

Vi tar ca 1 dl vatten......(beroende på hur ofta knippen kommer, gör vi mer)....lägger i en kastrull..........tar 1msk anis, 1 tsk fänkål.....en knippa socker (för smakens skull).......ger dock i nappflaska till dottern......Koka upp...och drick.

Vi har mer anis i för att det är allmänt goare då. Lakritssmak.

Funkade på vår dotter...iaf.

Svar på tråden *Är det någon som provat anis/kummin/fänkåls