• Rosen81

Får inte i honom kåvepenin tips någon?

Var hos läkaren med min lilla skrutt som snart är 1 år. Han har hör feber och öroninflammaton Försökte få i honom medicinen är vi kommit hem från läkaren vid lunch. Gick inget vidare, han spottade och fräste, men fick kanske i sig en liten svälj. Nu ikvälll fick han kväljningar bara av att se sprutan. När jag försökte ge honom fontänkräktes han upp allt o lite till. Väntade en stund och provade att ge på nytt, fick i honom halva dosen, väntade lite sen försökte jag ge resten, men då fontänkräktes han igen. Fattar inte hur jag ska kunna få i honom nåt. Han ska få 2 ml 2 gånger om dagen i 5 dagar. Måste de göra så äcklig medicin Kan man kanske blanda den med något, någon som har några tips att komma med?

• Svar på tråden Får inte i honom kåvepenin tips någon?
  • MrsQ

Jag har för mig att den kunde blandas med t.ex yougurt eller dylikt. Men gör inte det förrens du fått nåt mer svar att det går.

Jag förstår inte ens varför jag skriver när jag inte vet säkert ...
    Det är ju ganska korkat

Men det är kanske nån annan som blir påmind

• MrsQ

Detta fick jag upp på Vårdguidens sida

Ibland kan det vara svårt att få i barn antibiotika. Det är sällan bra att blanda det med välling eller dryck som barnet ofta får, eftersom barnet kan få avsmak för drycken. Det är inte heller bra att blanda ut medicinen i stora mängder vätska eller mat, eftersom det då finns en risk för att barnet inte får i sig tillräckligt stor dos.

Om barnet kräks upp medicinen direkt ska man vänta en stund innan man gör ett nytt försök. Om barnet kräks upp nästa dos också kan det vara bra att kontakta läkaren för att få råd om hur man ska göra.

När man ger flytande medicin till spädbarn är det bra att låta barnet sitta eller halvligga i knäet och använda en doseringsspruta. Man sprutar sedan ganska långsamt in medicinen genom barnets mungipa mot insidan av kinden. Då minskar risken för att barnet ska få medicin i luftstrupen. Från ettårsåldern kan man använda en doseringssked istället för sprutan. Om man för skeden långt in i munnen minskar risken för att barnet spottar ut medicinen.

Från tre till fyra års ålder brukar barn kunna ta tabletter. Om barnet har svårt att svälja tabletterna kan man ge dem tillsammans med till exempel lite sylt eller banan. Det går också att krossa tabletten och ge den med lite sylt för att dölja smaken. Ett glas vatten efteråt hjälper till att skölja ned medicinen. Kåvepenin tabletter i svagare styrkor är mindre och lättare att svälja.

• Ärla Minou

Åh, Kåvepenin är så jävla äckligt! Har ni smakat? Jag vet inte om det går att dölja smaken överhuvudtaget. Ring till VC och fråga om någon där kan visa hur man håller fast barnet och sprutar lååångt bak i svalget, lite åt sidan så går det inte att fräsa och spotta ut. Men kräks han sen upp det iaf ja då får man nog diskutera om det finns en alternativ medicin men jag tror tyvärr inte att det gör det egentligen.

• krakel

När min dotter fick det utskrivet och då är hon ändå 2 år så fick vi med smak men hua det smaka SKIT hn tog det visserligen självmant men en kompis son fick utan smak och han fontänkräktes med hon (har jag för mig) fick byta medicin...

ring VC imorgon och prata med dem....

• Rosen81

åhh typiskt, jag det här kommer inte bli lätt Han spyr av minsta lilla droppe. Men jag får testa o se hur det går imorgonbitti, annars får jag ringa läkaren. Hmm vill ju att min plutt ska bli frisk snabbt. Tänk om de kunde förstå att man bara vill hjälpa dem. Han tittar på mig med världens blick när jag håller fast honom Mamma är så elak, varför gör du så här!

• 1977Maria Therese

I mjuk glass Vet en som gav mjuk glass till frukost en vecka Glad Hela dosen gick i varje dag.

• tamate

vi har fått det utskrivet 2 ggr.
    när gumman ätit upp så får hon något gott att suga på så smaken försvinner. hon vet att äta upp kåvepåninen riktigt snabbt sedan kastar hon sig över gottat så smaken snabbt försvinner =)

- det som inte dödar härdar!
  • Snart fyra

Måste bara fråga vilken styrka är det på er kåvepenin?`Lillan får 10 ml 3 ggr dagen och hon är 14mån. Tror läkaren har skrivit fel på mitt recept.

• Rosen81

Han är snart 12 mån. 2 ml 2 gånger dagligen.
    Snart fyra skrev 2008-05-22 20:19:03 följande:

Måste bara fråga vilken styrka är det på er kåvepenin?`Lillan får 10 ml 3 ggr dagen och hon är 14mån. Tror läkaren har skrivit fel på mitt recept.
  • Rosen81

Ja mjukglass kan kanske funka. Grejen är att han är så liten så det funkar inte att ge honom något gott efteråt heller. Han vill inte ha något efteråt, bara spottar o spottar tills smaken har försvunnit i munnen

Svar på tråden Får inte i honom kåvepenin tips någon?