Skaffa barn under tiden man pluggar på universitet....
Finns det någon mer än jag som kommer göra det?=)
Låter det tokigt?kan man göra så?
Ge gärna synpunkter...
Finns det någon mer än jag som kommer göra det?=)
Låter det tokigt?kan man göra så?
Ge gärna synpunkter...
jag har gjort det. pluggar dessutom i annan stad och det är väl kalasbra att plugga när man har barn. oftast går man ju inte hela veckor, utan är hemma nån eller några dagar i veckan. för mig funkar det bra. fast pappa får ju ta rätt mycket ansvar när jag är borta mycket, men då pluggar jag ju som sagt ett par mil bort...
Det är klart du kan det. Det är ju eg. bara du som kan avgöra hur du vill lägga upp dina studier. Jag har under våren kombinerat 50% studier på distans med heltidstjänst. Jag har två barn, 2 och 4 år. Väldigt tufft stundtals men det har fungerat. Så bebis och plugg - det låter i mina öron mysigt.
Vi gjorde det. Eller jag snarare, för det var jag som pluggade. Det fungerade ganska bra. När jag väntade första barnet hade jag stora prooblem med motivationen att plugga, dock. Jag ville bara sitta hemma och läsa "vänta barn-böcker"
När jag väntade 3:e barnet började jag bli rätt less på att aldrig bli klar med studierna. Men på det hela taget fungerade det utmärkt. Skönt att ofta kunna hämta barnet/barnen tidigare från förskolan när man inte har föreläsningar hela dagarna osv. Också väldigt skönt att ha hela barnskaffandet avklarat nu när det var dags för mig att börja jobba i en ny branch
*hoppar in här*
har inga barn än.. men kan knappt bärja mig vill ha NU, har 3 terminen kvar efter denna å ALLA säger att man ska vänta tills man slutat plugga, (Förrutom du då nelie ) inklusive min karl...
Men han vill att jag ska vara klar med skolan för ekonomins skull.. ok hallå, då måste jag först gå klart utbildningen (1.5 år kvar), sen måste jag ju jobba ett bra tag (kanske e det ett år?) för att det ska bli bättre fp om jag inte fattat det fel.. å då e vi flera år fram i tiden å jag e 30...
Så jag puffar för att det borde väl va härligt att skaffa barn under utbildningen då får man lite annat att lägga sitt krut på än bara litteraturen hehe
Ja precis!
Jag har ju dock jobbat heltid mellan januari 07 - augusti 07 (8månader) vilket gör att jag har "jobbat upp" min SGI, anmälde mig på arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag och har nu en anställning på 75%, står kvar som arbetssökande och på så sätt "sparar" jag min "heltids sgi". Förstår du?=)
tror det är 6 månader du skall ha jobbat för att ha rätt till SGI.
Hur som helst så skulle ju jag då få lika mycket om inte lite mer i FP som jag kommer ha studiemedel. Min sambo har fast anställning och får ut allt emellan 15-25000 i månaden. Så ekonomiskt borde vi väl klara oss?
Wind Up Toy skrev 2008-05-22 20:04:19 följande:
Du som verkar kunna detta, jag skall börja Lärarprogrammet till hösten. Om jag blir gravid i juli-augusti-september så innebär det att barnet kommer komma innan jag läst 1:a året. Måste man ha läst HELA terminer för att få ta ett uppehåll eller är det avslutade kurser som gäller?
Förstår du min fråga?=)
Fille Fjonkan skrev 2008-05-22 20:01:00 följande:
Men har du stått som arbetssökande sen du slutade heltids jobbet?isf sparas din sgi
Wind Up Toy skrev 2008-05-22 20:17:00 följande:
OJ.. näääeee
jag började plugga innan jag slutade jobba och sen när anställningen slutade så sa de på AF att jag inte kunde stå som arbetssökande eftersom jag pluggade heltid...
så då har jag inte den sparad? :(
hhmmmmm det beror på. Anmälde du dig som arbetslös direkt när du slutat plugga?
Wind Up Toy skrev 2008-05-22 20:29:17 följande:
Är det någon som vet vad lägsta FP är i månaden...alltså om du ej har arbetat eller arbetat väldigt lite?
näe jag pluggar fortfarande, men ska väl förmodligen skriva in mig under sommaren=? någon som vet?
jag jobbar bara på schema en månad än så länge så jag vet inte hur tusan jag ska göra, förra sommaren jobbade ju nästan hela tiden
men då var jag ifs inskriven på AF förresten kom jag på under sommaren
Funkat finfint för mig också. Fick sonen när jag skulle till att avsluta termin 5 av 10. Nu väntar jag tvåan när jag är i slutet av termin 7, kommer precis som förra gången säkert bara orka halva terminen. Hade bf december sist och har det nu också, orkade plugga fram till v.36 ungefär, vilket var i slutet av oktber/början av november.
Negativt är när barnet börjar dagis. Ett evigt vabbande (vilket löser sig smidigt om den som studerar inte läser 5 dagar i veckan) men det värsta är att man ibland drar på sig sjukdomarna själv. Sonen var sjuk till och från i jan-mars iår när han började dagis. Annat negativt är som nu när jag pluggar samtidigt som illamåendet slått till. Förra gången var det lugnt då jag hade C-uppsats med inga lektioner...
Så beroende på vilken graviditet man får så blir det lättare/svårare. Sjukskrivning när man pluggar gör inte värst mycket, förutom att man kan få dispans hos CSN om man inte klarar poängen.
Men jag har inte upplevt att det varit svårare att plugga med barn, tvärtom, har inte fått så bra betyg som efter Loke föddes. Man blir skärpt på ett annat sätt, måste strukturera sitt pluggande för att hinna och man tar varje chans man får. Sen har jag kunnat hämta han tidigare från dagis då jag inte har många föreläsningar vissa kurser. Mera hemmatid och mys alltså Nu har jag 1-2 föreläsningar i veckan under hela tiden jag läser svenska (gymnasielärare) och är på A-kursen nu. Så fram till D-kursen har jag massa hemmatid med de två små
Vilket blabb, skyller på gravhormoner som kanske gör det oläsligt. Slutklämmen är iaf den att jag inte ångrar något och ser det positivt att vi planerat barn under mina studier. Vi vill (i nuläget) bara ha två barn, så när jag läst klart är den yngsta 2 år ungefär och jag kan satsa på jobbet utan att planera in mammaledighet och bry mig om SGI hit och dit.
Du verkar kunna detta!:)
Skall man anmäla något speciellt till försäkringskassan eller arbetsförmedlingen när man börjar plugga, för att spara SGIn.
Skall man anmäla sig som arbetssökande under "sommarlovet" för att få behålla SGIn?
Vet du om det är hela kurser eller terminer man måste slutföra för att få ta uppehåll, och sedan hoppa in igen "på samma ställe" som när man tog mamma ledigt?
krångligt?=)
Kan hur det är att plugga med barn, men tyvärr inte nåt om SGI. Har lägsta nivån, gör ingen större skillnad för oss i kassan. Har 75% av CSN på 5000, lägsta fp ligger på 4000 Så där kan jag inte hjälpa nåt...
Men uppehåll vet jag När jag väntade sonen tog jag uppehåll lite lagomt efter att ha tentat av halva kursen. Läste Tyska A och vi hade läsförståelse/tal/grammatik/översättning i 4 delkurser som gick hela terminen. Jag tentade av de två första, för de tentorna låg i oktober. De två senare skippade jag, då tentan låg i december och jag hade bf då. Gjorde upp med läraren att jag skulle hoppa på igen ungefär vid den tiden jag hoppade av (oktober) nästa år för att tenta av grammatiken och översättningen. Så det går att bara hoppa in, bara man gör upp det med de ansvariga innan. Tyvärr gjorde det detsamma för mig, för universitetet la ner tyskan under min mammaledighet, lagomt surt...
Nu är det svenska B jag ska läsa i höst, och jag ska höra hur det blir då. Jag hoppas det är som vissa kurser har, att delkurserna går efter varandra och inte parallellt som i tyskan. Går de efter varandra är det lättare att bara hoppa av när man tentat av en och hoppa på året efter när nästa börjar.
Som jag har förstått det måste man vara anmäld som arbetssökande varje dag man inte är anställd innan studierna börjar för att få vilande SGI.
Vad gäller studieuppehåll mitt i en termin hade jag inga problem med det. Jag hade några kurser som inte var helt klara när jag gjorde uppehåll. Men det var bara att hoppa in där jag hade avbrutit. I någon kurs hade jag gjort de obligatorsika labbarna, men inte skrivit tentan. Då gick jag bara på en omtenta.
För mig gick det förhållandevis smidigt att komma och gå flera gånger under studierna. Detta trots att den utbildning jag påbörjade först omstrukturerades för dem som började året efter mig och sedan togs bort helt och hållet från orten. Jag bytte ut en del kurser och läste på distans hemifrån under f-ledigheten. Några obligatoriska kurser som var gemensamma för alla inriktningar läste jag med maskinare efter att mitt program (data) lagts ner på orten.
Jag tycker det fungerade bra. Men min studievägledare var kanske en gnutta trött på mig mot slutet. Det var hon som fick sköta allt pusslandet med vilka kurser jag behövde läsa och vilka jag kunde byta ut mot andra
Jag hoppar in här
Har sökt till högskolan nu till hösten. Om man blir gravid när man går på högskolan hur funkar det då? Hur gör man om man mår jätte dåligt, tar man studieuppehåll eller sjukskriver man sig då? Innebär det i sin tur att man inte har någon inkomst?
Jag tycker du ska satsa på det.
Jag närmare mig 30 har fin utbildning men inte jobbat så det finns ingen som vill anställa mig för alla räknar med att jag kommer försvinna bort och skaffa barn. Surt sa räven. Men istället för att vänta längre så har vi satt igång barnverkstan. Ekonomiskt kommer vi klara oss iaf.
Jag tror att det är en fördel att man redan har barn när utbildningen är klar, mycket lättare att få jobb!
Okej..
såhär är min situation..jag har jobbat heltid mellan januari 07 till augusti 07...anmälde mig arbetslös min första arbetslösa dag...fick sedan en tjänst på 75% men har stått kvar som arbetssökande på 25% + att det står att jag helst vill ha 100%..på så vis "behåller" jag min SGI..nu den 26:e juni går min anställning ut, kommer då att stå som arbetssökande 100% tills jag börjar läsa på universitetet i September. Då har jag väl sparat min SGI?
Vi skall börja bebisverkstan nu i juni så om vi nu skulle lyckas inom en snar framtid så innebär det att jag kommer måsta ta uppehåll från studierna för att vara mammaledig. Hur gör man för att behålla SGIN under tiden man pluggar, måste jag stå som arbetssökande under sommaren eftersom jag då inte får något studielån?
Vill ha så mycket info som möjligt:)
Fille Fjonkan skrev 2008-05-22 22:58:53 följande: