• Mareldsbarn

Hur fungerar det när man säljer lägenhet och köper annan, alltså köpare/säljare?

Hej!
    Vi har sålt vår bostadsrätt och kommer att flytta in i en större bostadsrätt runt den 1 juni. Killen som ska köpa vår lägenhet är enligt mig lite tetig. Vi kommer att skriva de sista papprerna på banken, få nycklar av säljaren och flytta in fredagen den 30 maj. Måndagen efter den helgen kommer vi att träffa köparen för vår lägenhet och göra samma sak. Då får han tillgång till sin nya lägenhet, alltså vår gamla. Köparen av vår lägenhet fick min sambos telefonnummer gällande en sak och ringde nu ikväll. Han undrar om han kan komma förbi på söndagen (alltså dagen innan vi ska ha mötet på banken) och godkänna städningen. HUr gör man med en sån här sak? Jag ska ringa till mäklaren imorgon och fråga men passar även på att fråga er. Han undrar även när han kan få hyresavin för kommande månad, hur löser man sådant?

Ni som vet, dela gärna med er

• Svar på tråden Hur fungerar det när man säljer lägenhet och köper annan, alltså köpare/säljare?
  • Fru U

Igentligen ska han komma förbi och godkänna städningen på måndagen, innan ni skriver papper (tycker jag)

Hyresavin får han på måndagen

Live and let live
  • LinaoMatilda

Och om han inte godkänner städningen vad händer då? Här i Finland gäller inget sådant när det är bostadsrätt. Då får man väl städa själv om man inte är nöjd.

• Fru U

Om man inte är nöjd med städningen får förra ägaren städa om alt bekosta en städfirma

Live and let live
  • LinaoMatilda
    Svar på #3
    Men då kan man ju vara hur petig som helst ju. Jaja, det var ju inte det Ts handlade om. Tack för svaret iaf
  • Abrakadabra

Det är väl jättebra om han kommer förbi och godkänner städningen och att han gör det redan på söndagen - då hinner ni ju fixa om det är någonting han reagerar på.

• Abrakadabra

"Hur petig som helst" Tja, efter en flyttstädning ska det inte finnas någon smuts kvar någonstans som kan torkas bort. Om man tog dit en städfirma så skulle de inte hitta någonting att göra.

• Mareldsbarn

LinaoMatilda; Det är helt ok att fråga

Däremot så undrar jag när han har "rätt" att godkänna städningen liksom. Han vill komma på söndagen men jag anser att vi har rätten att städa fram till måndag mitt på dagen då vi ska mötas på banken men kanske jag hade fel. Jag undrar även om det är så att vi ska höra oss av till dom som har städat vår nyinköpta lägenhet. Där vet jag att en städfirma städat så jag har ju inte brytt mig så mycket men kanske man i vanliga fall kollar sånt ändå. Den killen som köpt vår lägenhet är äckligt petig så han har säkert en del att klaga på *morr*

• Mareldsbarn

Tjing; KVinnan vi har köpt vår lägenhet av flyttade i början på maj. vi tror att flyttstädningen skedde då av firman. Kanske då är bäst att vi kikar på städningen innan också eller? Lär ju vara dammigt om den stått tom i 1 månad eller? Jag vet inte.

• Abrakadabra

Jo, ni har definitivt rätt att städa fram till dess att han får tillträde. Så om ni känner att ni inte hinner innan ska ni givetvis säga att han får vänta.

Ni måste inte höra av er till dem som har den nyköpta lägenheten. Jag måste säga att flera i min bekantskapskrets har kunnat konstatera att städfirmor ofta inte alls är så noggranna som de borde ... då har man rätt att kräva att de kommer tillbaka. Eller rättare sagt så har säljaren, som har anlitat dem, rätt att kräva det. För det är säljaren som är ansvarig för resultatet även om de har anlitat städfirma - om städfirman inte gör jobbet bra och vägrar komma tillbaka (eller om det fortfarande inte är rent) så måste de själva komma dit och städa. Eller låta er anlita en annan firma på deras bekostnad.

• Cia o krabaten

TS: Får lite kalla kårar ang er köpare...
    Vi sålde till en sån, fast vi visste inte innan.
    Han kom i flera månader efter med konstiga tfn-samtal om fel och klagomål som vi skulle fixa på lägenheten.

Ni hade inte nån som budade emot som ni kan sälja till istllet?
    Eller har ni redan skrivit några papper kanske.

Annars så har ni ju såklart rätt att tsäda fram till tillträdet, men det kan ju vara bra att vara i princip klar på söndagen och kunna rätta till det han klagar på...

• Abrakadabra

Lite damm skulle jag inte bry mig om, det blir det ju ändå när man börjar bära in grejer.
    Däremt skulle jag kolla att alla skåp är ordentligt skurade ut- och invändigt, att alla fönster är putsade ut- och invändigt och emellan glasen. Att alla lister och karmar är avtorkade (de kan ju vara dammiga, men de ska inte vara smutsiga), att det är avtorkat runt dörrhandtag och på strömbrytare. Att alla ventiler är avtorkade, att eventuella fläckar på väggarna och golven som kan torkas bort är borttorkade/skurade. Såklart att det inte finns spindelväv eller så i hörnen - varken vid golv eller tak. Att kyl, frys, ugn, fläkt är ordentligt rengjorda och att det är städat bakom dem. Att badrummet är skurat från golv till tak och att golvbrunnen är rensad.

Sen beror det ju på hur mycket ni bryr er också, folk är ju olika noga. Jag skulle själv bry mig mest om kök och badrum (äckliast att ta efter andra), fönstren (tråkigt) och skåp/garderober (tidsödande och småäckligt).

• Mareldsbarn

Tack Tjing!

Cia o Krabaten; Vi har skrivit papper dock har jag en känsla i maggropen över detta med att han mycket väl kan ringa i efterhand men där är jag glad att jag har en sambo som faktiskt också har lite stake i sig. När papprerna är påskrivna har vi inget med honom att göra mer så att säga. Han kommer inte komma någonvart om han skulle klaga. Nu har han inte gjort det men han var riktigt riktigt petig när det gällde saker och ville ha information om allt möjligt skumt som t.ex. om det var vi eller dom förra ägarna som hade satt upp toarullehållaren (!). Eh det var inte vi säger vi, då skriver han ner det i sina papper haha. skumt.

Det kommer säkert gå bra bara jag som blir så stressad. Sambon kommer att jobba natten mellan lördag o söndag och sedan hela sönd e.m. och kvällen och jag är gravid så han står för flyttandet (givetvis hjälper jag till med smågrejerna) och jag står för städningen Har hjälp av en kompis men det tar ju ändå tid och när jag fick veta att jag bara har lördagen och kanske halva söndagen på mig så fick jag lite panik nu.

Tack för era svar! jag ska ringa mäklaren imorgon och höra vad han har att säga. Det jag är rädd för är om vi nekar köparen att kika på lägenheten på söndagen och han då blir sur och grinig och kanske klagar bara för det sen på måndagen Man kan ju be honom kika på måndagen innan vi skriver papper dock vet jag att han inte kommer ha möjlighet till det men han har ju i varje fall blivit erbjuden en titta då.

• Abrakadabra

Nej, acceptera inget gnäll i efterhand, fråga mäklaren om det skulle vara någonting som är tveksamt. Men han köper lägenheten i befintligt skick, så om kylskåpet pajar efter en vecka, eller om proppen går så är det ingenting ni behöver bry er om.

Om han inte ska flytta in direkt kan det förresten vara bra att veta att kyl och frys antingen ska vara påslagna och stängda eller avstängda och ÖPPNA. Det luktar ofta inte smultron om kyl/frys som har varit avstängda med dörrarna stängda.
    Apropå frys förreten, den ska såklart vara avfrostad.

• Mareldsbarn

Tjing; Japp avfrostning står med på listan :P Han kommer ju flytta in på måndagkvällen vad vi vet så antagligen lämnar vi kyl o frys påslagen men jättetack för alla tips och råd!

• Mareldsbarn

Tjing; Japp avfrostning står med på listan :P Han kommer ju flytta in på måndagkvällen vad vi vet så antagligen lämnar vi kyl o frys påslagen men jättetack för alla tips och råd!

Svar på tråden Hur fungerar det när man säljer lägenhet och köper annan, alltså köpare/säljare?